عصر روز یکشنبه،‌ دومین جشنواره پژوهشی جایزه تهران،‌ با معرفی برگزیدگان خود در 14 حوزه، به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این مراسم که احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، رجبعلی خسرو آبادی رئیس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، برزین ضرغامی رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و گروهی از پژوهشگران، هنرمندان و استادان دانشگاه حضور داشتند، مهرشاد کاظمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران، در ابتدا ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان، اظهار کرد: در طول سال 92 تا 94 واحد تهران پژوهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد تا آثار تهران پژوهی را جمع‌آوری کند که در فاصله دو جشنواره رخ داد و بیش از 100 کتاب در این زمینه چاپ و منتشر شد.
 
 او دومین جشنواره تهران‌پژوهی را با عنوان «جایزه تهران» دانست و بیان کرد:‌ سازمان زیباسازی شهر تهران، اداره کل مطالعات اجتماعی، فرهنگی شهرداری، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران این جشنواره را برگزار می‌کنند تا بتوانیم در آینده انگیزه بیشتری برای این اقدام بین تهران‌پژوهان ایجاد کنیم. به همین دلیل در دومین جشنواره، جایزه تهران به 14 پژوهشگر برتر داده می‌شود.
 
«اودلاجان» را نجات دهید
 
پس از کاظمی این ناصر تکمیل‌همایون بود که در جایگاه سخنران قرار گرفت و با اشاره به اینکه یک چیز دل من را می‌سوزاند، عنوان کرد: امروز در «اودلاجان»، تاریخی خوابیده و همه خشت‌ها و آجرهایش معنا دارد، کوچه‌های آشتی‌کنان و آنچه از فرهنگ و تاریخ گذشته باقی مانده است حالا تبدیل به محلی برای شیره‌کش‌خانه و افراد معتاد و تریاکی شده است. اما امیدوارم این بهانه‌ای نباشد برای تخریبی که 10 سال گذشته در این بافت رخ داد.
 
او ادامه داد:‌ همه مغازه‌داران بازار تاریخی «اودلاجان» عاشق این هستند که 50 درصد سهم خود را بدهند تا پروژه‌‌ای که از سال‌ها پیش برای ساماندهی این بازار آغاز شده به پایان برسد.
 
این پژوهشگر عرصه تهرانشناسی، با اشاره به اینکه مشخص نیست کدام یک از سازمان‌ها شامل شهرداری، میراث فرهنگی یا سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مسئول این پروژه بود و ناگهان آن را رها کرد، تاکید کرد: ما همه گناهکاریم و به نظر می‌رسد فقط یک «حسین» در تهران داریم و به بزرگی آن اعتماد داریم. شخصی به نام «احمد مسجدجامعی» که از او می‌خواهیم با پیگیری تهران‌گردی‌هایش در بافت‌های تاریخی به داد این محله‌ها برسد.
 
تکمیل همایون افزود: در دوران دانشجویی در محله‌ای در پاریس و در زمان حکومت ژنرال دوگو آن محله چیزی شبیه «اودلاجان» کنونی بود. ژنرال فرانسوی در آن زمان تمام تلاش خود را کرد تا محله را سروسامان دهد. در این سروسامان دادن هیچ بنای آسمان خراشی درست نشد و هیچ معتادی در محله پیدا نشد. اگر بتوانیم «اودلاجان» را چیزی شبیه آن محله کنیم همه چیز درست می‌شود.
 
او تصریح کرد: اودلاجان در گذشته با همت مسلمانان و کلیمی‌ها در کنار یکدیگر رشد کرد و تبدیل به قدیمی‌ترین بافت تاریخی تهران شد. در آن زمان جوانان کلیمی برای فعالیت تکیه‌ها در عاشورا و تاسوعا کمک زیادی به جوانان مسلمان می‌کردند. این فقط یک ادعا نیست بلکه نتیجه سال‌ها مطالعه درباره «اودلاجان» است. اتفاقی که در گذشته در محله سنگلج و با حضور مسیحی‌ها رخ داده است.
 
این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد تبدیل خانه «اتحادیه» به «خانه تهران و مرکزی برای مکان بررسی‌ها و مطالعات تهران» را دارم و از سازمان زیباسازی برای خرید این خانه بسیار سپاسگزارم.
 
هدف تهرانگردی بالا بردن سطح دانش تهران است
 
 احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در صحبت‌هایی با اشاره به اینکه‌ «جایزه تهران» سابقه نسبتا طولانی دارد و در زمان حضورش در وزارت ارشاد نشریه‌ای به نام تهران فعالیت می‌کرد که بسیاری از تهران‌پژوهان درباره آن بحث داشتند، سروسامان دادن یک سطح شهری مانند تهران را نیازمند فعالیت مدیران، نظریه‌پردازان، محققان، معماران و شهرسازان و صاحبان سرمایه در کنار یکدیگر دانست و تاکید کرد: هیچ کدام به تنهایی نمی‌توانند چنین کار بزرگی را انجام دهند بلکه در پیوند بین این افراد می‌توان به یک نتیجه رسید. کسی که ایجاد دانایی می‌کند می‌تواند قدم اول را بردارد.
 
 او با بیان اینکه در دوران حضورش در دولت‌های گذشته احساس می‌کردند که نخست باید دانش تهران‌شناسی بالا برود تا پس از آن سرمایه‌گذار سرمایه بیاورد و مدیران مدیریت کنند، بیان کرد: به طور کلی فضا و شکل‌گیری تهران یک مبنای گفت‌وگویی داشته است. از قدیمی‌ترین فضاهای باقی‌مانده تهران جمعیت زیادی هنوز وجود دارند که باید به این نکات توجه شود.
 
 عضو شورای اسلامی شهر تهران، با تأکید بر لزوم توجه به سنت فرهنگی، شیعی و اسلامی در ایران اظهار کرد: قدیمی‌ترین فضاهای زندگی ما در گذشته جایی مانند بازار حضرتی بوده است که در نزدیکی آن یک کلیسا قرار داشت و در چند متری آن هم بافت تاریخی «اودلاجان» و منطقه‌ای مانند پامنار که متأسفانه اکنون به هیچ کدام از این موارد توجه نمی‌شود.
 
مسجدجامعی یکی از مهمترین اهداف تهران‌گردی‌های خود را بالا بردن سطح دانش تهران دانست و عنوان کرد:‌ تهران یک روح و یک جان دارد. این شهر فقط کابلد نیست. می‌خواهم افراد و جان‌هایی که در گوشه‌های مختلف شهر تهران هستند را تجلی داده و نشان دهم. باید توجه کنیم که بخشی از این تجلی‌ها ارامنه و کلیمی‌ها هستند.
 
 او افزود: امامزاده اسماعیل درگذشته قلب روستای تهران بود. کنار آن مدرسه فیلسوف‌‌الدوله پزشک دوره انتقال (حکمت جدید و قدیم در کنار هم) قرار دارد. زمانی که مدرسه دارالفنون ساخته شده شکل‌گیری‌نخستین کتاب‌های درسی و دانش نوین در این شهر صورت گرفت.
 
 عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تهران در طول محورامامزاده اسماعیل که دارای آثاری از دوره آق‌قیونلو‌ها شکل گرفته است و در نزدیکترین جای آن کلیسا و قدری دورتر بافت تاریخی «اودلاجان» قرار دارد. این یعنی در آن زمان تمام ادیان با هم و در کنار زندگی می‌کردند. این روال را یک ویژگی روح ایرانی می‌توان نامید.
 
 
 
مسجد جامعی سپس تأکید کرد: ‌اگر جایی را سراغ دارید که همه ادیان کنار هم باشند و با هم به خوبی زندگی کنند معرفی کنند، جایی بهتر از خیابان 30 تیر در تهران که کلیسا، کنیسه، آتشکده و مسجد داریم و هر کدام از این ادیان در آن زمان مناسبات خود را به خوبی انجام می‌دادند.
 
او خاطرنشان کرد: در طول تاریخ می‌بینیم در هر کشوری که انقلاب شد یهودی‌ها را از سرزمین‌شان بیرون کردند اما زمانی که در ایران انقلاب اسلامی شکل گرفت این اتفاق نیفتاد. آن‌ها حالا حتی یک نماینده هم در مجلس شورای اسلامی دارند. ما در این مناسبات به یک نوع شکل خاص رسیده‌ایم.
 
 عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه روح تهران از حرف‌هایی که زده می‌شود بسیار مهمتر است، تصریح کرد: تهران روحی دارد که بتواند به نحوی در مخاطرات امروز نقش پیدا کند. عقبه این شهر، فرهنگ، هنر، روح انسانی و صدایی است که قرن‌ها پیش رسول گرانقدر اسلام در آن باره صحبت کرد.
 
مسجد جامعی گفت: ‌اگر امروز خانه اتحادیه خریداری می‌شود به خاطر حضور تیم تهران‌گردی و انتشار عکس‌ها و خبرهای متفاوت از این بنای تاریخی است. بنابراین فشار اجتماعی زمینه‌ساز یک کمک شد تا بتوانیم این فضا را نجات دهیم. این اتفاق در یکی، دو سال گذشته در بافت تاریخی «اودلاجان» نیز شکل گرفت. برخی از دوستداران میراث فرهنگی و افراد در این بافت تاریخی جمع شدند، گروه تشکیل دادند، بولتن تهیه کردند و نمایشگاه عکس برگزار کنند و در کنار آن سازمان زیباسازی یک موج ایجاد کرد. بنابراین باعث شد از یک آگاهی مشارکت شکل بگیرد.در واقع بسیاری از تلاش‌ها برای دیده شدن و رفتن از سایه به آفتاب است. این چیزی است که امروز به آن نیاز داریم و نمنونه آن نیز انتشار نشریه «تهران» است.
 
او در پایان خاطرنشان کرد: نخستین کار این است که دانش خود، جامعه، مدیران و متخصصان را بالا ببریم. اعتماد به شهر، کشور، خلاقیت، مدیریت جوانان، اعتماد به رسانه‌ها، عکاسان و خبرنگاران و شناسایی مراکز پژوهشی و کاری برای نخستین بار در فضای تهران‌شناسی رخ داد. این نوع فضاها و گفت‌وگوها می‌توانند منشأ گفت‌وگو باشند.
 
در ادامه مجید نبی بیدهندی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز در ادامه این برنامه،‌گزارشی از زلزله‌های تاریخی ایران و تهران و گسل‌هایی که در تهران وجود دارد ارائه کرد، که مورد استقبال حاضران در این مراسم قرار گرفت.
 
همچنین در این مراسم چند ویدئو کلیپ از مرتضی احمدی، شهریار عدل و غلامحسین ملک عراقی،‌ از درگذشتگان حوزه تهران پژوهی پخش شد.
 
معرفی برگزیدگان دومین جشنواره پژوهشی جایزه تهران
 
اما پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، برگزیدگان دومین جشنواره پژوهشی جایزه تهران معرفی شدند:
 
1- در حوزه پیشکسوت تهران پژوهی دکتر منوچهر ستوده
 
در حوزه پژوهش های ارزنده،‌چندین اثر در حوزه های مختلف مورد تایید هیات داوران قرار گرفت که بدین ترتیب هستند:
 
2- در حوزه کتاب های هنری تهران خسرو خورشیدی برای کتاب «آن روزگاران تهران»
 
3- در حوزه پژوهش های دانشگاهی سارا کریمی برای کتاب «جامعه شناسی معماری تهران: روایت تطبیقی از معماری دو مسجد»
 
4-در حوزه تاریخ شفاهی نسرین ظهیری برای کتاب «آمدیم خانه نبودید: روایت خانه های مشاهیر ایران»
 
5- در حوزه نشر دانش مرتبط با مطالعات تهران، انتشارات ثالث به مدیریت محمدعلی جعفریه
 
6- در حوزه هنرهای نمایشی داریوش اسد زاده
 
7- در حوزه فیلم اُرُد عطاپور برای فیلم مستند «صد و یک سال بلدیه تهران»
 
8- در حوزه عکس با تقدیر از آقایان رضا یوسفی، داود قهردار،‌جواد گلزار، سید محسن سجادی،‌ حمید فروتن، مهدی نصرتی،‌ سید بهاالدین بنی طبا، میلاد بهشتی، صادق چناری و خانم‌ها سحر غریب و نازنین محمودی، جایزه تهران به جاسم غضبان‌پور برای مجموعه عکس «بازار تهران» اهدا شد.
 
9- در حوزه خبرنگاری نیز جایزه تهران با تقدیر از همه خبرنگاران حوزه تهران بویژه معصومه امینی، الهه ابراهیمی،‌ مونا اسلامی بلده،‌مریم اطیابی، فاطیما کریمی،‌ سمیه ایمانیان، کبریاسادات حسین زاده، محسن دلیلی، سیامک صدیقی، مهدی علیرضایی و مژگان انصاری،‌ به معصومه اصغری اهدا شد.
 
10-در حوزه باستانشناسی و جستجوگر میراث فرهنگی، مهسا وهابی کاشف اسکلت هفت هزار ساله
 
11- در حوزه دایره‌المعارف نویسی دکتر سید کاظم موسوی بجنوردی برای کتاب شمیرانات از مجموعه دانشنامه تهران بزرگ
 
12- در حوزه مراکز مطالعاتی تهران پژوهی،‌ سازمان زیبا سازی شهرداری تهران به مدیریت دکتر عیسی علیزاده
 
13-  در حوزه مطالعات محلی،‌ مرکز ری شناسی زیر نظر منصور کتان باف و شهرداری منطقه 20
 
14- در حوزه مطالعات علمی، موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران به مدیریت دکتر مجید نبی بیدهندی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار