توجه نکردن به هشدارها و عدم رعایت نکردن مسائل ایمنی باعث ایجاد حوادثی برای کوهنوردان می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه به هشدارها و رعایت مسائل ایمنی در کوهنوردی می‌تواند برای فرد یک صعود لذت‌بخش به همراه داشته باشد بر عکس آن توجه نکردن به هشدارها و نداشتن امکانات کافی می‌تواند حادثه ساز باشد و برای کوهنورد حوادثی را به دنبال داشته باشد.
 
هم اکنون که در نیم فصل زمستان قرار داریم و هوای کوهستان‌ها سردتر و پوشیده از برف شده است کوهنوردان باید بیشتر مراقب خود باشند و در صورت ممکن در شرایط نامناسب جوی صعود نکنند.
 
*حوادث کوهنوردی در توچال

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان در این خصوص می‌گوید: بنابر گزارش‌های رسیده ارتفاعات شمالی تهران شاهد سه حوادث برای افرادی که در این مناطق کوهنوردی می‌کردند بوده است.
 
نخستین حادثه مربوط کوهنوردی می‌شود که در منطقه دارآباد به این ورزش می‌پرداخت که بر اثر ریزش سنگ ضرب‌دیدگی شدید دست، سر و پایش شکست.
 
بعد از این حادثه گروه 5 نفره امداد دربند به یاری این کوهنورد شتافته وی را به درمانگاه منتقل می‌کنند.
 
همچنین منطقه کلکچال یک کوهنورد مسن دچار مشکل قلبی می‌شود که به کمک امدادگران به اورژانس سپرده می‌شود و در نهایت حادثه سوم که در دره مری رخ می‌دهد مربوط به دو جوان 22 و 17 ساله است که به علت ناآشنایی به منطقه در دیواره‌های سخره‌ای منتهی به ایستگاه 4 توچال گیر می‌افتند که به کمک 4 نفر امداد از امداد کوهستان شیرپلا نجات پیدا می‌کنند و به پایین منتقل می‌شود.
 
*توصیه‌ها و هشدارها را جدی بگیرند

وی در ادامه گفت: با توجه به بررسی این 3 حادثه رخ داده در ارتفاعات شمالی تهران موضوعاتی مربوط به ناآشنایی به منطقه، ناآگاهی از سلامت بدن و مسیرهای غیرمتعارف مطرح می‌شود.
 
مساعدیان در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که به کوهنوردی می‌پردازند فکر می‌کنند نیاز به کنترل و چکاب کامل  قلب و عروق ندارند که می‌تواند زمینه ارثی نیز داشته باشد باعث می‌شود که فرد در ارتفاعات با وارد شدن فشار به بدن دچار مشکل قلبی شود و مواردی را داشتیم که کوهنوردی با این حادثه جان خود را از دست داده است.
 
پس توصیه ما این است که افرادی که بالای 50 سال دارند حتما معاینات دوره‌ای قبل و عروق را انجام دهند و از سلامت خود آگاه باشند مسئله بعدی عبور کوهنوردان از مسیرهای غیرمتعارف و غیر عمومی است که باعث می‌شود که کوهنورد گم شود و با طوفان، باد و هوای سرد روبرو شود که این عوامل نیز می‌تواند حادث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ساز باشد.
 
توصیه ما این است حتما از مسیرهای عمومی و پرتردد و به صورت گروهی استفاده کنند و مسیرهای عبوری خود را به اطلاع خانواده و افراد امدادی که در منطقه مورد نظر هستند اطلاع دهند که در صورت بروز حادثه به کمک فرد آسیب دیده بپردازند.
 
انتهای پیام/

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار