معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مشهد به تمامیت و جامعیت حریم رضوی است و باید هر جای این شهر که پا می‌گذاریم رایحه مکتب اهل بیت (ع) و معارف رضوی شنیده شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وحید جلیلی در مراسم تجلیل از خادمان افتخاری حریم رضوی اظهار کرد: در طول تاریخ هویت مشهد وجود امام رضا(ع) است که امروزه رشد پیدا کرده است؛ رایحه حرم و امام رضا(ع) نه تنها در شهر بلکه باید در تمام امور شهری اعم از اقتصادی، فرهنگی و عمرانی گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در مشهد مقدس یک حرم و یک حریم وجود دارد، افزود: بسیاری از کشورهای جهان با ادیان مختلف زیارتگاه‌های مذهبی دارند اما آنچه که مکتب اهل بیت (ع) را از دیگر مکاتب جدا می‌کند این است که نگاه مسلمانان به حرم و زیارتگاه‌ها بخشی نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: آن چیزی که نگاه ما را متفاوت می‌کند که اهل بیت (ع) در تمام زندگی ما حضور دارد و مکتب و رهنمودهای آنان در تمام زندگی ما برای راهنمایی وجود دارد.

جلیلی عنوان کرد: باید مراقب باشیم تا این مفهوم دچار سکولاریسمی نشود یعنی باید وقتی نام مشهد برده می‌شود به جای مجموعه‌های آبی و هتل‌های چندستاره حرم امام رضا(ع) به ذهن مردم متبادر شود.

وی با اشاره به اینکه پذیرایی خادمان رضوی که امسال به بهترین شکل اتفاق افتاد گامی در جهت حفظ حریم رضوی است؛ گفت: خادمان رضوی این فضا را فراهم کردند که زمانی که زائر پیاده به مشهد سفر می‌کند در ابتدای ورود احساس کردند که وارد شهر امام رضا (ع) می‌شوند و متوجه شدند که کل شهر حریم امام رضا(ع) است و مردم آن با تمام توان و از همه اقشار در خدمت زیارت به عنوان یکی از مفاهیم عمیق و انسان‌ساز شیعی می‌باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: امروزه جریاناتی وجود دارد که تلاش دارند امام رضا(ع) و تفکر عمیق رضوی را در محدوده حرم مطهر محدود کنند و باقی شهر را با هر معیاری اداره کنند.

جلیلی با اشاره به اینکه متاسفانه چنین نگاه‌هایی برای شهر مشهد خطرناک است، ادامه داد: در مقابل عاشقان امام رضا(ع) باید تلاش کنند که رایحه حرم و امام رضا(ع) نه تنها در شهر بلکه در تمام امور شهری اعم از اقتصادی، فرهنگی و عمرانی گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: حضور پر شور مردم نیز نشان داد که اگر مختصر امکانی برای خدمت به زائران فراهم گردد می‌توانند چه صحنه‌های پرشوری آفریده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه با تبریک هفته وحدت نیز اظهار کرد: اهل بیت (ع) محور وحدت همه اقشار است به گونه‌ای هیات‌ها و کاروان‌های متعددی از اهل سنت با حضور در شهر مشهد در این حماسه معنوی و مردمی حضور یافتند و برکت دیگری به این حرکت افزودند.

جلیلی گفت: وهابیت آمریکایی در تلاش هستند که وحدت مسلمانان را مخدوش کنند ولی وجود اهل بیت (ع) و امام رضا(ع) مایه وحدت شده است.

وی افزود: امیدواریم سال به سال با آسیب‌شناسی و رفع ایرادات فرهنگ حضور زائران پیاده و خدمت به آنان به عنوان جلوه زیبا از فرهنگ شیعی ارتقاء پیدا کند.

//انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.