مدیر جهاد کشاورزی استان از نبود نقدینگی برای خرید محصول کشمش خلیل آباد و قیمت پایین آن در بازار و در نتیجه انبار شدن آن خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‏ آباد از دردسر سازی قیمت پایین محصول کشمش شش هزار هکتار تاکستان این شهرستان خبر داد و گفت: کشاورزان خلیل آبادی امسال 20 هزار تن کشمش تولید کرده اند، اما پنج هزار تن کشمش سبز تولیدی امسال تا نرخ 100 هزار ریال در هر کیلوگرم خرید و فروش می‏شود.

منوچهر احمدنژاد افزود: کشمش طلایی تولیدی این شهرستان نیز که میزان تولید بالایی دارد در انبارها روی دست کشاورزان مانده و در بازار تا مبلغ 60 هزار ریال در هر کیلوگرم به فروش می‏رسد.

وی گفت: این در حالی است که کشاورزان برای تولید هر کیلوگرم کشمش طلایی 45 هزار ریال هزینه ‏کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‏ آباد رکود بازار را با نبود صادرات کشمش مرتبط دانست و افزود: رفع مشکل کشاورزان نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

احمدنژاد سازمان تعاون روستایی را مسئول تنظیم بازار دانست و گفت: مکاتباتی با مرکز استان صورت گرفته تا با توجه به افت قیمت کشمش، خرید توافقی این محصول عملی شود تا از رکود بازار بکاهد هرچند این اقدام نیازمند تأمین اعتبار است.

کمبود نقدینگی مانع خرید محصولات کشاورزان

رئیس اداره تعاون روستایی خلیل‏آباد نیز گفت: 12 شرکت تعاونی روستایی و تولیدی فعال در این شهرستان به منظور ایجاد کشش در بازار، آمادگی انجام خرید توافقی محصول کشمش کشاورزان را دارند اما بخاطر محدودیت سرمایه قادر به خرید تمامی محصول نیستند.

نویدرضا اعتمادی افزود: رفع مشکل کشمش نیازمند فعالیت سرمایه‏داران در این عرصه و یا ارائه تسهیلات از سوی دولت به بخش خصوصی و شبکه تعاون روستایی است.

وی مشکل اصلی سازمان تعاون روستایی و شرکتهای وابسته را برای خرید توافقی، کمبود نقدینگی دانست و گفت: نقدینگی این مجموعه در حدی است که بتواند پنج تا 10 تن کشمش را خریداری و فرآیندهای لازم را بر روی آن انجام دهد.

رئیس اداره تعاون روستایی خلیل‏آباد افزود: با توان ناچیز شرکتهای تعاونی روستایی، در بهترین حالت امکان خرید 10 درصد محصول کشاورزان خلیل آباد وجود دارد.

وی تصریح کرد: در صورت تامین نقدینگی، این شبکه با توجه به فعالیت 12 تشکل تعاونی روستایی و ظرفیت انباری در هفت روستا به میزان هزار و 400 تن، می‏تواند خرید توافقی را آغاز کند.

خلیل آباد در فاصله 242 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد که دو سوم جمعیت این شهرستان شامل 32 هزار نفر ساکن روستاها هستند. 85 درصد مردم شهرستان خلیل آباد به شغل کشاورزی اشتغال دارند.

خلیل آباد با شش هزار هکتار تاکستان نیمی از حجم تولید انگور را در استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است و سالانه حدود 150 هزار تن انگور از باغهای این شهرستان برداشت می شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.