پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که سبب برچیده شدن سریعتر تحریم‌ها می‌شود، به موضوع بحث در سنای آمریکا تبدیل شد.

سناتورهای آمریکایی: احتمالاً در ماه ژانویه تحریم‌های ایران برداشته خواهند شد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "استفن مال،" هماهنگ کننده اجرای توافق هسته‌ای ایران در وزارت امورخارجه آمریکا که قبلا سفیر آمریکا در لهستان و لیتوانی و همچنین معاون وزیرامورخارجه آمریکا بوده است در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره روند اجرای برجام در در هفدهم دسامبر (بیست و ششم آذر)گفت:« ما ابزارهای بسیار قدرتمندی داریم که می توانیم از آنها به صورت یکجانبه درپاسخ به اقدامات ایران استفاده کنیم. اما وقتی بتوانیم شرکای بین المللی را در این مسیر با خودمان همراه کنیم، توانایی ما برای افزایش تاثیرگذاری این اقداتمان به صورت قابل توجهی افزایش می یابد. یکی از عوامل اصلی موفقیت دیپلماسی دولت آمریکا در رویارویی با ایران در مقایسه با چند دهه گذشته نیز همین اقدام هماهنگ بوده است.»

"سناتور بن کاردین،" عضو دموکرات سنا از ایالت مریلند و نائب رئیس کمیته روابط خارجی سنا در ادامه این جلسه گفت:«درست است که توافق هسته ای با عملکرد هماهنگ بین المللی حاصل شده است اما حالا باید همین همراهی در اجرایی کردن توافق هسته ای وجود داشته باشد.»

استفن مال گفت: «در پاسخ به سوالات مطرح درباره آزمایش موشکی ایران باید بگویم که در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت های زیادی از موضع ما وجود داشت مبنی بر اینکه این اقدام ایران ناقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد فرانسه است. انگلیس و فرانسه و آلمان از ما حمایت کردند و توجه شورای امنیت را به این مساله جلب کردند.»

سناتور کاردین در ادامه گفت: «واکنش اروپایی ها به آزمایش موشکی ایران مهم است زیرا نشان می دهد که ما رویکرد تحمل صفر را درباره عدم پایبندی به توافق هسته ای دنبال می کنیم. ما می توانیم اقدامات یکجانبه در این زمینه صورت بدهیم. اما نکته مهم این است که ایران متوجه باشد شرکای بین المللی ما در اروپا در این زمینه از ما حمایت می کنند. حالا می خواهم به مساله دیگری بپردازم. در طول مذاکرات و دوره بازنگری در توافق هسته ای، برآوردهای اصلی مطرح ناظر بر این سخن بود که تحریمهای ایران بهار امسال برداشته خواهد شد. اما حالا می شنویم که ایران به تعهداتش پایبند بوده است و در ماه ژانویه تحریمهای این کشور برداشته خواهد شد. ما می خواهیم ایران در سریعترین زمان ممکن به تعهداتش پایبند باشد. منظورم را اشتباه متوجه نشوید. سوال من این است که آیا ارزیابی ما درباره میزان مشارکت ایران در این توافق و اجرایی شدن آن، کمتر از واقع بوده است و همین مساله می تواند بر دیگر ابعاد توافق تاثیر بگذارد؟ چرا ما تا این اندازه در ارزیابی خودمان درباره زمان رفع تحریمهای ایران اشتباه محاسباتی داشتیم؟»

استفن مال در پاسخ به این سوال گفت:«در توافق هسته ای به صراحت گفته شده است روز اجرای توافق و برداشته شدن تحریمها فقط زمانی خواهد بود که ایران همه گامهایی را بردارد که باید بردارد به طوری که ظرفیت برنامه هسته ای اش را برای تسلیحاتی کردن این برنامه کاهش بدهد.»

سناتور کاردین گفت: «من نمی خواهم سخن شما را قطع کنم اما می خواهم بر این مساله تمرکز داشته باشیم که براساس اطلاعات منابع اطلاعاتی و اطلاعاتی فنی ناظر بر زمان لازم برای برچیدن سانتریفیوژها و انتقال تجهیزات هسته ای و موارد دیگر به خارج از ایران، تصور می شد که این کارها تا بهار طول خواهد کشید اما حالا گفته می شود که این کارها در ماه ژانویه تمام خواهد شد. آیا این مساله نگران کننده است؟»

استفن مال در پاسخ به این سوال گفت:«در زمان مذاکرات، شماری از اعضای دولت آمریکا گمانه زنی می کردند که این کار چقدر طول خواهد کشید اما مهم این است که آیا ایران همه کارهایی را انجام می دهد که لازم بوده است انجام بدهد. بنابراین می بینیم که سرعت انجام دادن این کارها کاملا در کنترل ایران است. ما در پیام خودمان کاملا قاطع و صریح بوده ایم که ایران باید این کارها را درست انجام بدهد و نه اینکه سریع انجام بدهد. ایران برای عملیات برچیدن سانتریفیوژهایش تا رسیدن به روز اجرای توافق، بسیار سریع عمل کرده است. به هرحال، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم راستی آزمایی درباره همه اقدامات ایران وجود داشته باشد. روز اجرای توافق هسته ای فقط زمانی فراخواهد رسید که ایران همه این گامها را برداشته باشد. هیچکس در ایالات متحده نمی تواند پیش بینی کند که آن روز، چه زمانی خواهد بود. مسئولیت این امر به عهده ایران است و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید این مساله را راستی آزمایی کند.»


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار