دماسنج تالار حافظ در آذر ماه با افت 1371 واحدی مواجه شد که نسبت به آبان ماه 18.2 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در حالی پرونده کار خود را در آخرین ماه پاییز بست که با روند کسالت بار و نزولی به استقبال زمستان رفت. 

بر اساس این گزارش دماسنج تالار حافظ در آذر ماه با افت 1371 واحدی مواجه شد که نسبت به آبان ماه 18.2 درصد کاهش را نشان می دهد.

این درحالی بود که تعداد 9 هزار و 13 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 16 هزار و 229 میلیارد ریال در 576 هزار نوبت معاملاتی دست به دست شد.

گفتنی است بازار سرمایه در هفته گذشته همگام با کاهش قیمت جهانی نفت به کف 11 ساله گذشته ، در مسیر سقوط قرار گرفت به طوریکه در روز شنبه شاخص کل متاثر از افت قیمت نمادهای بزرگ و مهم، بعد از چند ماه به کانال 61 هزار واحد بازگشت که طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه کاهش قیمت نفت موجب افت قیمت سهام های بورس شد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت بازار در روزهای اخیر گفت : کاهش قیمت جهانی نفت وضعیت مواد خام و مواد پتروشیمی و فلزات را تحت شعاع قرار داده است که این شرایط موجب انقباضی شدن بودجه دولت می شود و رکود در بازارهای پولی و سرمایه ای را تشدید خواهد کرد.

براساس این گزارش انتظار فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بازار سرمایه بر این بود که با نزدیک شدن به لغو تحریم ها شرایط بازار نسبت به قبل به صورت تدریجی بهبود یابد که با انتشار اخبار نه چندان خوشایند از بازارهای جهانی این امید به یاس مبدل شد.
محمدحسین عابدی نژاد کارشناس بازار سرمایه در همین راستا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق پیش بینی های گذشته افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیرات خود را بر بازار اعمال کرده بود و در حال حاضر بر روند قیمت مواد اولیه تاثیر چندانی نداشته است. 

وی در خصوص تاثیر نرخ دلار بر قیمت خوراک پتروشیمی ها اظهار کرد: نرخ خوراک پتروشیمی ها از نرخ دلاری که در بودجه 2997 تومان تعریف شده است متاثر خواهد شد و همچنین تک نرخی شدن دلار روی نرخ خوراک این شرکت ها اثر منفی خواهد داشت چرا که موجب افزایش هزینه آنها می شود و نکته حائز اهمیت در اینجاست که اگر قیمت های جهانی با همین روند به کار خود ادامه دهند توجیه اقتصادی برای شرکت های پتروشیمی نخواهد داشت.

عابدی نژاد در خصوص گروههای بانکی نیز گفت: خبر کاهش نرخ سود بین بانکی و لغو تحریم ها می تواند برای این گروه اخبار مثبتی تلقی شود. اما از سوی دیگر بدهی دولت به بانک ها ، مطالبات معوقه به این گروه و قوانین سختگیرانه بانک مرکزی به بانک ها و دارایی های سمی بانک ها موجب افزایش ریسک بانک ها در بازار سرمایه خواهد شد و بازار نیز به این گروه ها توجه چندانی نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط گروههای خودرو خاطر نشان کرد: در حال حاضر گروه های خودرو گرفتار رکود داخلی هستند و به میزانی که درآمد افراد افزایش پیدا نمی کند تقاضا کاهش می یابد و بازار خودرو با معاملات کم حجمی مواجه است.

وی در ادامه افزود: اگر خودروساز ها با خودروسازان خارجی لینک شوندمی توانند هزینه های خود را کاهش دهند و در بلند مدت نیز از تامین مالی خارجی بهره مند شوند که تحقق اینها در هاله ای از ابهام است.

این گزارش می افزاید: یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر سرمایه گذاری افراد در حال حاضر ، ریسکی است که سرمایه فعالان بازار را تهدید می کند، در شرایط فعلی با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور این ریسک در سطوح بالایی قرار گرفته است و این امر بر سرمایه گذاری فعالان اقتصادی اثر خود را گذاشته است و باید دید پس از رفع تحریم ها شرایط اقتصادی کشور کدام سمت وسو را به خود خواهد دید.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار