وزیر خارجه روسیه اعلام کرد با همتای قطری‌اش، درباره امنیت خلیج فارس پس از توافق هسته‌ای ایران و گسترش تروریسم گفتگو کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشست خبری مشترک با خالد بن محمد العطیه، همتای قطری خود، در مسکو گفت: ما با قطر درباره مسئله تضمین امنیت خلیج فارس توافق نظر داریم. 

لاوروف افزود: روسیه بر ادامه گفتگوهای سیاسی با همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید دارد.

وزیر خارجه روسیه  افزود: گفت: ما درباره مسایل منطقه از حمله راه های مبارزه با تروریسم در منطقه گفتگو کردیم. ما بر اهمیت تشکیل جبهه جهانی در مبارزه با تروریسم تاکید داریم و دیدگاه قطر را در این مورد شنیدیم. 

لاوروف افزود: برای دستیابی به راه حل های منطقی سیاسی در خصوص بحران های منطقه به ویژه لیبی و یمن تلاش می کنیم. ما درباره مبارزه با تروریسم و راههای حل بحران سوریه با در نظر گرفتن قطعنامه های بین المللی گفتگو کردیم.

وی در ادامه گفت: ما دیدگاه روسیه درباره برنامه هسته ای ایران را به اطلاع قطریها رساندیم. 

لاوروف افزود: اولویت کاری ما پرداختن به اوضاع منطقه به ویژه مبارزه با تروریسم است. ما درباره امنیت منطقه خلیج فارس در پی دستیابی به توافقنامه هسته ای ایران و گسترش پدیده تروریسم گفتگو کردیم. روسیه و قطر دیدگاه های نزدیک به یکدیگر درباره تضمین امنیت منطقه خلیج فارس با مشارکت همه کشورها دارند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: مشارکت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در انتخابات به آمریکا ارتباطی ندارد، بلکه ملت سوریه باید درباره آن تصمیم گیری کند.


سرگئی لاوروف گفت: اختلاف اصلی بین روسیه با قطر و دیگر کشورها مربوط به مشروعیت دولت سوریه است. روسیه بر لزوم حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و حمایت از حقوق همه شهروندان در سوریه تاکید دارد. ما شاهد مواردی از نقض حاکمیت ملی سوریه هستیم و تروریست ها از کشورهای مختلف جهان حتی روسیه به سوریه می روند. 

وی گفت: هنوز فهرست مشخصی از هیئت مخالفان سوریه که در مذاکرات حضور خواهند داشت، تعیین نشده است. 

لاوروف افزود: از تحول در موضع بعضی از شرکای خود که اکنون خواستار آغاز گفتگوها بین دمشق و مخالفان شده اند، استقبال می کنیم. بیانیه ژنو سوریها را به اصلاحات با مشارکت همه طرف ها تشویق می کند و شامل کناره گیری بشار اسد از قدرت نیست. اختلاف بر سر مشروعیت دولت سوریه، مانعی برای پیشبرد مذاکرات است.

وی خاطر نشان کرد: استفان دی میستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تلاش می کند هیئت مشترکی از معارضان سوریه برای حضور در مذاکرات تشکیل دهد.

لاوروف افزود: حل مسایل در لیبی، یمن و عراق به نفع روسیه است. 

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ما دیدگاه مشترکی با قطر برای گسترش تبادل تجاری و تقویت روابط اقتصادی داریم. ما برای تقویت روابط با قطر در زمینه انرژی به ویژه گاز طبیعی تلاش می کنیم.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: بهای نفت و گاز بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می شود و باید برای مهارکردن قیمت ها هماهنگی و همکاری کرد. ما از راه های بلندمدت در زمینه انرژی حمایت می کنیم و بی ثباتی در این بازار به نفع هیچ کسی نیست.

خالد بن محمد عطیه نیز در این نشست مشترک خبری گفت: از موضع روسیه در مسئله فلسطین و تاکید آن بر لزوم پایان اشغالگری اسرائیل تقدیر می کنیم. 

عطیه افزود: ما بر لزوم پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین بر اساس طرح صلح اتحادیه عرب تاکید داریم. ما تاکید می کنیم حل مسئله فلسطین به پایان بحران ها در منطقه کمک خواهد کرد و ما این مسئله را عامل مهمی برای مبارزه با افراط گرایی در منطقه می دانیم.

وی افزود: موارد توافق با روسیه درباره بحران سوریه زیاد است. در پرداختن به مسئله سوریه مشروعیت نظام بشار اسد، یکی از اصلی ترین موارد اختلاف با مسکو است. 

وزیر خارجه قطر مدعی شد: روسیه وعده داد با تروریسم مبارزه کند و ما معتقدیم بشار اسد و نظام آن اصلی ترین حامیان تروریسم در سوریه و منطقه هستند.


در حال تکمیل...

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار