اکثر کارشناسان معتقدند گرافن سبک‌ترین، باریک‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین ماده موجود در جهان است احتمالا به‌زودی در ساخت ابزارهای پوشیدنی جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گرافن و کاشت دستگاه‌های الکترونیکی روی پوستبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بخش‌های تحقیقاتی دانشگاه منچستر اینچنین گزارش داده‌اند که دستگاه‌‌های الکترونیکی ساخته شده از گرافن، نه‌تنها سبک بلکه مقاوم در برابر ضربه و شکسته‌شدن خواهند بود و توانایی کاشت و یا چاپ مستقیم بر روی پوست، همانند لباس را خواهند داشت. 

گرافن ماده‌ای با خواص فوق‌العاده در زمینه هدایت الکتریکی و با انعطاف‌پذیری بالا است که پتانسیل خوبی به‌منظور استفاده در تولید تلفن‌های هوشمند و یا دیگر دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به قابلیت‌های اینترنتی دارد. با توجه به ساختار این ماده، امکان ادغام شارژر در آن‌ نیز وجود دارد تا نهایتا شاهد کاربردهایی در زمینه ایجاد «پوست هوشمند» از آن باشیم. 

محققان معتقدند، استفاده از این ماده در تلفن‌های هوشمند، هنوز سرآغاز کار است و گرافن می‌تواند تاثیر شگرفی در بازار صنایع و ملزومات پزشکی نیز ایحاد کند. 

ژیرون هو، استاد دانشکده الکترونیک دانشگاه منچستر در این خصوص می‌گوید: پتانسیل‌های موجود در زمینه‌های تحقیقاتی، با هدف تولید دستگاه‌های مختلف در زمینه بررسی سلامت افراد، ارتباطات همراه و یا حتی کاربردهایی برای ادغام دستگاه‌های الکترونیکی بر روی پوست و بهره‌گیری از آن‌ها در کاربردهای ارتباطی، بسیار بالا هستند.

با بهره‌گیری از تگ شناسایی برپایه امواج رادیویی و از جنس گرافن بر روی بازو، بیماران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز از جمله میزان ضربان قلب، دمای بدن و موارد اینچنینی را به دستگاه‌‌های نظارتی بی‌سیم، انتقال دهند. برخلاف ریز ذرات از جنس نقره و پلیمرهای هادی که علاوه بر گران‌بودن، به‌اندازه کافی رسانایی ندارند تا تاثیرات دلخواه را ایجاد کنند، گرافن قیمت پایینی داشته و رسانایی آن نیز بسیار مطلوب است. 

گرافن در واقع یک لایه واحد از اتم‌های کربن است که به صورت یک الگوی مشبک شش ضلعی، تغییر شکل داده است. این ماده چیزی در حدود 200 برابر از فولاد،  محکم‌تر است. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.



منبع: آی‌تی‌ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار