مدیرکل ثبت احوال خراسان‌رضوی از کاهش ۱۰.۳درصدی طلاق نسبت به پارسال دراین استان خبرداد

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید‌ حسین نیری افزود: از ابتدای امسال تا کنون 12 هزار و 308 واقعه طلاق در استان و 7 هزار و 310 واقعه طلاق در مشهد به ثبت رسیده است.

وی گفت: امسال 44 هزار و 71 مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده که میانگین سن زوج 27 سال و 7 ماه و میانگین سن زوجه 22 سال و 5 ماه بوده است که در مشهد 21 هزار و 222 ازدواج با میانگین سنی زوج 28 سال و 3 ماه و زوجه 23 سال و 6 ماه به ثبت رسیده که میانگین سن ازدواج در مشهد از میانگین استانی بالاتر است.

نیری رتبه خراسان رضوی در سطح کشور در ازدواج را 16 اعلام کردو ادامه داد: رتبه مشهد در بین 25 شهرستان خراسان رضوی در ازدواج 19 است.

وی با اشاره به سوم دی سالروز ثبت احوال گفت: سوم دی نخستین شناسنامه با نام" فاطمه ایرانی" صادرشد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌رضوی با بیان اینکه نخستین شناسنامه در سال 1305 در خراسان بزرگ و در شهرستان‌های سبزوار و نیشابور نوشته شد، افزود: در مشهد نیز کار ثبت از سال 1306 به‌صورت رسمی آغاز شد این در حالی است که یکی از وظایف این سازمان انتشار آمار و اطلاعات است.

نیری به عملکر 9 ماهه امسال اشاره و بیان کرد: در 9 ماه امسال 117 هزار و 217 واقعه تولد در خراسان رضوی به ثبت رسیده که از این تعداد 59 هزار و 913 تولد پسر و 57 هزار و 304 تولد دختر در استان به ثبت رسیده که از حیث جنسیتی 105 مورد بوده است و نسبت به سال گذشته واقعه تولد در این استان نسبت به سال گذشته رشد 6 رصدی داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولد در خراسان رضوی مربوط به شهرستان‌های تایباد و خواف بوده است، عنوان کرد: میزان تولد در مشهد 63 هزار و 576 بوده که 32 هزار و 467 تولد پسر و 31 هزار و 109 تولد دختر داشته‌ایم که این میزان تولد در مشهد نسبت به سال گذشته 6.6 بوده است.

نیری با بیان اینکه بیشترین اسامی انتخابی در دهه اخیر ابوالفضل، امیرعلی، امیر حسین، علیف محمد و اسامی دخترانه فاطمه، زهرا، زینب، نازنین زهرا و ریحانه بوده است، بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون نیز بیشترین اسامی انتخابی دختر فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، زینبف یسناف ریحانه، فاطمه زهرا،کوثر،حلما و نرگس و اسامی انتخابی پسر امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، محمد،علی، محمد طاها،حسین، محمد حسین ، امیر محمد و امیر عباس بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌رضوی گفت: خراسان رضوی از نظر ثبت وقایع ولادت در رتبه سوم و بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد.

نیری تعداد وقایع فوت را در 9 ماهه امسال 21 هزار و 950 واقعه اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 12 هزار و 533 مورد مرد و 9 هزار و 417 مورد زن در خراسان رضوی فوت کرده اند که نرخ فوت 5 در هزار است.

وی افزود: در مشهد نیز 11 هزار و 23 واقعه فوتی به ثبت رسیده که از این تعداد 6 هزار و 333 مرد و 4 هزارو 690 فوتی زن داشته‌ایم که استان خراسان رضوی در ثبت تعداد وفات نسبت به سال گذشته رشد 5.6 درصدی و مشهد رشد 9.9 درصدی داشته است.

نیری به تعداد جمعیت خراسان رضوی و مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: 6 میلیون و 133 هزار و 618 نفر و جمعیت مشهد 3 میلیون و 114 هزار و 194 نفر است.

وی به مراحل صدور کارت ملی هوشمند اشاره و گفت: این کارت جایگزین کارت ملی در اختیار مردم است که در قالب این کارت ملی هوشمند 21 اپلیکیشن و دارای ویژگی‌های الکترونیکی و دارای چیپ اطلاعاتی است و در راستای ارائه خدمات دولت الکترنیک است و به افراد بالای 15 سال و افراد فاقد کارت ملی داده می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی تصریح کرد: تاکنون کارت ملی هوشمند برای 230 هزار نفر صادر و تحویل داده شده و اعتبار این کارت به مدت هفت سال است.

نیری با بیان اینکه در حال حاضر 4 میلیون و 200 هزار نفر از افراد بالای 15 سال شرایط اخذ کارت ملی هوشمند را داردند، عنوان کرد: تعرفه صدور کارت ملی هوشمند برای افرادی که به تازگی می‌خواهند کارت ملی دریافت کنند 17 هزار و 200 تومان و تعرفه افرادی که کارت ملی خود را گم کرد‌ه‌اند 23 هزار تومان و سایر افراد متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند نیز 17 هزار و 200 تومان است.

وی با بیان انکه تعرفه دریافتی از متقاضی برای دریافت کارت ملی هوشمند به حساب خزانه واریز می‌شود، افزود: تعرفه‌های اعلام شده مصوب مجلس شورای اسلامی است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: افرادی که متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند هستند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پستی،دفاتر پیشخوان دولت تعیین شده و یا به سایت www.ncr.ir مراجعه و اقدام به ثبت نام کنند.

نیری دفاتر پست صدف، پست مرکزی، امام خمینی(ره)، قاسم آباد، طلاب و هدایت و دفاتر پیشخوان 1060 میدان جانباز، 1080سیدی، 1045 عبدالمطلب، 1087 فلسطین و 1250 امامیه را از جمله مراکز تعیین شده برای ثبت نام کارت ملی هوشمند اعلام کرد.

وی با بیان اینکه پس از تکیمل ثبت نام از طریق پیامک به متقاضی برای دریافت کارت ملی هوشمند اطلاع داده می‌شود، بیان کرد: مدت اعتبار کارت ملی هوشمند متغییر است و حدود هفت سال است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با بیان اینکه کلیه کارت‌های ملی تا سال 95 تمدید شده است، اظهارکرد: در خراسان رضوی 12 میلیون شماره ملی اعطا شده است.

نیری تصریح کرد: در حال حاضر در 6 بیمارستان مشهد مامور ثابت ثبت احوال برای ثبت واقعه تولد مستقر است و با جلسات برگزار شده برای ثبت اعلام فوت 10 روز اعلام شده است.

وی به تعداد تغییرات صورت گرفته در زمینه نام و نام خانوادگی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون هزار و 967 مورد تغییر نام و 3 هزار و 840 تغییر نام‌خانوادگی و 2 هزار و 62 مورد تعویض شناسنامه در خراسان رضوی داشته‌ایم.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.