به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حجت الله غلامی
در جمع خبرنگاران با اشاره هفته حمل و
نقل، اظهار کرد: این اداره تعامل تنگاتنگ با تمام واحدهای و بخش های وابسته به راه
های استان از جمله هواشناسی، حمل و نقل و پایانه ها، اورژانس، هلال احمر، راه آهن دارد.
وی با بیان اینکه بعد از ادغام راه و ترابری به مسکن و شهرسازی بخشی از
مباحث این وزارتخانه به جاده و بخشی به شهرسازی برمی گردد، افزود: بیش از 107 شهر در
استان اصفهان وجود دارد که باید تمام طرح های جامع و تفضیلی آن توسط این اداره
تدوین شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: استان اصفهان با داشتن 11
هزار و 500 کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه، راه های شریانی و اصلی یکی از
گسترده ترین شبکه های حمل و نقل کشور است.
به گفته وی، استان اصفهان با دارا بودن رتبه اول حمل و نقل بار و سوم
جابجایی مسافر بار ترافیکی بسیاری را تحمل می کند که هزینه نگهداری راه ها،
پاسخگوی نیاز استان نیست.
غلامی افزود: ماشین آلاتی که برای سرویس دادن راه های استان وجود دارد با
توجه به فرسوده بودن این ناوگان هزینه های زیادی را به اصفهان تحمیل می کند.
وی در ادامه به فعالیت این اداره در بخش مسکن استان اشاره کرد و گفت:
حوزه فعالیت اداره راه و شهرسازی در بخش مسکن مهر، حضور در بافت های فرسوده و
ناکارآمد تاریخی شهری است.
وی با اشاره برنامه ریزی 221 هزار واحد مسکن مهر شهری، روستایی و خود
مالک در استان اصفهان، بیان کرد: تاکنون 90 درصد واحدها افتتاح و بقیه در دهه فجر
به بهره برداری می رسد همچنین قرار است پرونده مسکن مهر در استان اصفهان تا خرداد
سال 95 به طور کامل بسته شود.
غلامی با بیان اینکه مسکن مهر پروژه ای ملی است که بدون اینکه مطالعات
کامل روی آن انجام گیرد، آغاز شد، ادامه داد: به این دلیل پروژه مسکن مهر در مرحله
عملیاتی و اجرا به بیراهه کشیده شد.
وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر پروژهای بود که با دستور مدیریت ارشد
کشور کلید خورد نه بر اساس مدیریت کارشناسی و به همین خاطر به موانع بسیاری خورد،
گفت: با وجودی که از تمام توان بانکی و از همه یارانهها و از نیروی همه خدمات
شهری و توان نیروی انسانی استفاده شد، اما در عمل موفق عمل نبود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان برای نمونه به ساخت مسکن مهر در
فولاد شهر اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه 45
سال طول کشید تا 85هزار نفر در فولادشهر ساکن شوند و الان از ما میخواهند که در
مدت 8 سال 33 هزار واحد بسازیم و 120 هزار نفر را ساکن کنیم.
وی با اشاره به اینكه برای حل مشكلات مسكن مهر و بافتهای فرسوده نیازمند
هماهنگی بیشتر با شهرداریهای استان هستیم، افزود: در استان اصفهان 223 هزار واحد
مسكن مهر در دستور كار بود كه 50 هزار واحد در روستاها و بقیه در شهرها به بهرهبرداری
رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه سیاست دولت یازدهم
حضور در بافت های فرسوده است، تصریح کرد: بیش از 7 هزار هکتار بافت فرسوده در
استان وجود دارد که 50 درصد آنها در شهرهای اصفهان، شهرضا، خمینی شهر، نجف آباد و
کاشان قرار دارد همچنین 2200 هکتار بافت فرسوده مربوط به اصفهان است.
به گفته وی ،تا پایان برنامه پنجم توسعه و همچنین در 5 سال برنامه ششم
توسعه قرار است به بافت های فرسوده توجه ویژه ای شود و در این راستا قانونی تحت
عنوان حمایت از بافت های فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که سند ملی و آیین نامه
اجرایی آن به تمام استان ها ابلاغ شده است.
غلامی گفت: این برنامه در قالب بازآفرینی شهری در 5 محور بافت های میانی،
بافت های تاریخی، حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی، محدوده بافت های روستایی و
بافت های ناهمگون شهری تعریف شده و کاربری این فضاها در کمیسیون ماده 5 تصویب شده
تا از تخریب آنها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: در بحث عملیاتی کردن این محدوده ها اداره راه و شهرسازی
اصفهان در اولین اقدام خود نسبت به تملک 70 هزار مترمربع کارخانه ریسباف در توافق
با بانک ملی اقدام کرده و اعتبار آن 215 میلیارد تومان برآورد شده که 15 درصد این
رقم به صورت نقدی و بقیه به صورت ملکی به بانک ملی پرداخت می شود.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، قرار است با تملک 70 هزار
متر مربع کارخانه ریسباف، این محل برای موزه بزرگ اصفهان مورد استفاده قرار گیرد و
امیدواریم عملیات اجرایی آن از اوایل سال آینده آغاز شود.
وی در ادامه در خصوص پروژه های مربوط به حمل و نقل جاده ای این اداره،
گفت: آزادراه شرق اصفهان یکی از این طرح هاست که از آزادراه
نطنز آغاز و به بزرگراه اصفهان- شیراز متصل می شود.
غلامی با بیان اینکه کنارگذر شرق با مشارکت 70 درصدی صندوق بازنشستگی
کشور و 30 درصدی راه و شهرسازی اجرایی می شود، افزود: 350 میلیارد
تومان اعتبار برای این طرح درنظر گرفته شده و در حال حاضر توافقات اولیه برای
اجرای این پروژه حاصل شده و قرار است تا قبل از پایان امسال اجرایی شود.
وی در حصوص آزادراه غرب نیز، بیان کرد: این طرح با پیشرفت فیزیکی 90 درصد
در حال اجراست و با توجه به رفع مشکلات آزادسازی 10 درصد دیگر آن با فولاد مبارکه،
امیدواریم به سرعت تمام شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین گفت: قطار سریع السیر اصفهان- تهران
نیز به صورت متمرکز در وزارتخانه توسط شرکت زیرساخت در حال اجراست و در حال حاضر
با رایزنی سرمایهگذار خارجی این پروژه مجدداً در دستور كار قرار گرفته است.
انتهای پیام/س