رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در هر سال حدود 4 هزار هکتار از اراضی 6 کلان شهر کشور در حال تخریب بوده و 50 درصد خاک‌های کشورمان کمبود عنصر غذایی دارند.

در هرسال 4 هزار هکتار از اراضی تخریب می‌شود/ 50 درصد خاک‌های کشور کمبود عنصر غذایی دارند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت سال جهانی خاک که در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست امروز( چهارشنبه ) برگزار شد، اظهار داشت: هر سال 4 هزار هکتار از اراضی 6 کلان شهر کشورمان در حال تخریب و تغییر کاربری است و این یعنی در هر ساعت 48 صدم هکتار از اراضی کشورمان در حال نابودی است.

وی تصریح کرد: 50 درصد خاک‌های کشورمان کمبود یک یا چند عنصر غذایی را دارد که علت غایی و نهایی تخریب خاک در کشورمان خود مسئولان هستند.

رجایی در ادامه افزود: دستگاه‌های دولتی وظایف خود را به دلیل روزمرگی فراموش کرده‌اند و زمانی که معضلی پیش می‌آید هر دستگاهی مسئولیت را به گردن ارگان دیگری انداخته و از مسئولیت خود در معضل پیش آمده شانه خالی می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی ،آب، و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم باید کشاورزی کنیم و کسانی که ادعا دارند کشاورزی دیگر نباید انجام شود مومن به انقلاب نیستند.

وی ادامه داد: من معتقدم  با تکنولوژی نوین و بومی می‌توانیم امنیت غذایی به وجود آوریم به طوری که  آب کمتری مصرف کرده و فشار بر خاک را کمتر و در بازار غذایی جهانی نیز سهمی داشته باشیم.

رجایی تصریح کرد: 6 قانون در مجلس نهم در حوزه آب و خاک تصویب شد که قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی یکی از دستاوردهای مجلس نهم بود که تا یک ماه دیگر بعد از مجوز گرفتن از ماده 85 قانون اساسی ،قانون می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون هوای پاک نیاز به یک اصلاحیه داشت که با انجام اصلاحیه آن در صحن مجلس در نوبت رسیدگی است که سعی داریم قبل از اتمام این مجلس تصویب آن را بگیریم و اگر این اتفاق نیفتد طبق  ماده 85 قانون اساسی مجوزش را خواهیم گرفت.

رجایی افزود: قانون ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از تالاب و خاک در نوبت رسیدگی است.

وی تاکید کرد: آنچه مهم‌تر از قانون است اجرای خوب و درست آن است و نگاه مسئولان باید اصلاح شود و مردم نسبت به وضعیت کنونی خاک و تبعات خطرناک آن حساس شوند چرا که ما انسان‌ها به عنوان اشرف مخلوقات کاری کرده‌ایم که زمین آرام آرام به سمتی پیش رود که سکونت در آن سخت شود .

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار