دولت اوکراین اعلام کرد به مناسبت سال نو میلادی با شورشیان طرفدار روسیه توافق آتش بس امضا کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آتش بس جدید ارتش و شورشیان اوکراین در شرق این کشور از نیمه شب سه شنبه به اجرا گذاشته می شود و انتظار می رود به درگیریهای خونینی که به طور مرتب در مناطق شرقی اوکراین اتفاق می افتد، پایان دهد.

یکی از مشاوران پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد توافق نامه آتش بس با شورشیان در مینسک پایتخت بلاروس امضا شده است و از نیمه شب سه شنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما برای برقراری یک آتش بس کامل و بدون قید و شرط توافق کردیم که از اولین ساعت بیست و سوم دسامبر به اجرا گذاشته می شود. هدف از اتخاذ این تدبیر این است که ساکنانی که در مناطق شرقی اوکراین زندگی می کنند فرصت آن را داشته باشند تا در امنیت و آرامش در تعطیلات نوئل و سال نو میلادی کنار هم جمع شوند.

مذاکره کنندگان گروههای شورشی مسلح شرق اوکراین هنوز امضای این توافق را تائید نکرده اند.
دوازدهم فوریه گذشته کشورهای عضو قالب نورماندی شامل روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان توافق نامه ای را به منظور پایان دادن به مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس در شرق اوکراین امضا کردند.

این توافق نامه ارتش اوکراین را ملزم کرد تسلیحات خود را از خط درگیری با شورشیان که در توافق نامه های سپتامبر سال گذشته در مینسک ترسیم شده است، خارج نماید.

این توافق نامه همچنین شورشیان اوکراینی را نیز مکلف کرده است از خطوطی که در توافق نامه های سپتامبر دو هزار و چهارده ترسیم شده است، عقب نشینی کنند با این حال توافق نامه آتش بس در شرق اوکراین هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

دولت اوکراین و جدایی طلبان شرق این کشور سپتامبر گذشته نیز توافق نامه ترک مخاصمه امضا کرده بودند. اجرای این توافق نامه به طور ملموسی درگیریهای خونین ، گلوله بارانها و حملات موشکی را در مناطق جدایی طلب شرق اوکراین کاهش داد.

با این حال از هفته گذشته موج جدیدی از درگیریها و خشونتهای خونین در این منطقه آغاز شد و آتش بسی را که به اجرا گذاشته شده بود به خطر انداخت.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار