نماینده آبادان با بیان مسائلی پشت پرده‌های مخالفت خود را با لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه در مجلس تشریح کرد.

"سیدحسین دهدشتی" نماینده آبادان در گفت‌وگو باخبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ایجاد مناطق آزاد و ویژه مسیری است که کشور ناچارا باید به سمت آن پیش برود،‌ گفت: طی 30 سال اخیر حدود 7 منطقه آزاد و 64 منطقه ویژه در کشور وجود داشته که متاسفانه کارکردشان مشخص نیست.

وی ادامه داد: تاکنون هیچگونه گزارشی در مورد نحوه عملکرد این مناطق ارائه نشده است.

مناطق آزاد تنها منبعی برای ورود کالا به کشور!

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به وظایف و ماموریت مناطق آزاد مبنی بر تولید،‌ جذب سرمایه‌گذار و صادرات بیان داشت: اکنون تمام مناطق آزاد در کشور منبعی برای ورود کالا به کشور شده‌اند.
 
نماینده آبادان تصریح کرد: مناطق آزاد دارای یک‌سری معافیت‌های مالیاتی هستند که دولت باید از خزانه کشور به واسطه این معافیت‌ها سهم بسیاری از اعتبارات کلان منطقه‌های محروم را هزینه کند.

دهدشتی دلیل مخالفت خود را با لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه عدم خروجی مثبت این مناطق طی 30 سال گذشته اعلام کرد و گفت: اکنون مناطق آزاد موفق دنیا وسعتی کوچک،‌ کم جمعیت و در مکان‌هایی بسیار خوب بنا شده‌اند.

گله‌مندی از نحوه فعالیت منطقه آزاد اروند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با گله‌مندی از نحوه فعالیت  در شهرهای خرمشهر و آبادان اظهار کرد: حدود 2 سال پیش منطقه آزاد اروند را که 17 هزار هکتار بود را توسعه داده و به 34 هزار هکتار رساندند و این در صورتی است که کل جمعیت آبادان و خرمشهر تنها 500 هزار نفر است.

نماینده آبادان با تاکید بر اینکه ماموریت مناطق آزاد بحث جذب سرمایه‌گذاری اظهار کرد: اکنون منطقه آزاد اروند درگیر مسائل حاشیه‌ای همچون نظافت شهری ،‌مبلمان شهری و ... شده است.

افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه دلیل مخالفت

دهدشتی بیان داشت: دولت در لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی خود حدود سه منطقه آزاد و 20 منطقه ویژه تعبیه کرده بود که بعد از اصلاح توسط نمایندگان به 86 منطقه ویژه و حدود 87 منطقه آزاد رسید و مخالفت برخی از نمایندگان با این لایحه به دلیل دست بردن مجلس در آن بوده است.

وی بیان داشت: معتقدم مناطق آزاد و ویژه در کشورمان هیچ استراتژی و هدف خاصی نداشته و صرفا بدون برنامه، ساختار و یک مکان‌یابی اصولی منطقه‌ای در کشو شکل می‌‌گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: می‌توان از مناطقی مانند ارس،‌ کیش و ... پرسید که آیا برای ادامه حرکت خود برنامه 5 ساله‌ای دارند؟

نماینده آبادان با بیان اینکه حدود 22 سال پیش طرح اصلاح قانون مناطق آزاد را به مجلس ارائه کردیم، گفت: در آن طرح بر ایجاد مناطقی آزاد برنامه محور،‌ احراز شرایطی برای اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل تعبیه شده بود.

مناطق آزاد حیاط خلوت دولتمردان

دهدشتی تاکید کرد: متاسفانه طی این چند دهه اخیر مناطق آزاد حیاط خلوت دولت‌ها بوده و هر مدیری نورچشمی‌های خود را بدون انجام نظارت بر سر کار گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه در مناطق آزاد بحث حاکمیتی هم مطرح است، اظهار کرد: به دلیل بی‌برنامگی،‌ عدم نظارت و تداخل مدیریتی استاندار و ریاست منطقه‌ای و ایجاد مدیریت دوگانه‌ معضلاتی در تمام مناطق آزاد و ویژه شکل گرفته است.

ایجاد مناطق آزاد موجب گرانی‌ است

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما به شخصه اعلام می‌کنیم که منطقه آزاد اروند را کوچک کرده تا تنش‌های آن کاهش یابد، زیرا با اعلام مکانی بعنوان یک منطقه آزاد گرانی‌هایی نیز در زمینه مسکن و زمین در آن حوزه ایجاد می‌شود.

دهدشتی با بیان اینکه شورای هماهنگی مناطق آزاد با وجود محوریت کار جایگاه مشخصی ندارد، تصریح کرد: هر منطقه بدون هماهنگی با این شورا تصمیم‌گیری می‌کند.

عملکرد نامطلوب ترکان با تجربه در مناطق آزاد

وی در ادامه افزود: نمایندگان از ترکان رئیس مناطق آزاد انتظار داشتیم با توجه به تجربه و سابقه کاری برنامه‌ای منسجم بر اساس ماموریتی مشخص برای هر منطقه طی یک برنامه 5 ساله تدوین کند.

نماینده آبادان گفت: قاعدتا دولت باید لایحه‌ای دیگر در این زمینه به مجلس ارائه کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
پس نمایندگان مجلس فکری برای بیکاری جوانان زابل بکنند-فکری برای کشاورزی و آب بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
مناطق آزادبرای آقازاده های بعضیا خیلی هم خوبه!!!
آخرین اخبار