مراسم رونمایی از کتاب سناریونگاری توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای با حضور رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان برگزار شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی از کتاب سناریونگاری توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای روز یکشنبه 29 آذرماه با حضور دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونین، مدیران و کارشناسان سازمان و شرکت‌های تابعه در سالن دکتر حسابی برگزار شد.


 
دکتر صالحی با طرح این سوال که یک کشور چه‌موقع و چگونه پیشرفت می‌کند و ملتی رو به اعتلاء می‌گذارد، اظهار داشت: این امر زمانی اتفاق می‌افتد که افراد مناسب در جای مناسب قرار گیرند. به دیگر سخن افراد شایسته با معیارها و شاخص‌های صحیح برای مسئولیتی بخصوص شناسایی شوند، اگر این شرط احراز شود، امور بخوبی پیش می‌رود. در واقع همه چیز در دل فرد مدیر نهفته است و کارها را به درستی جلو می‌برد.
 
معاون رییس جمهور با اشاره به فرآیند علمی و فراز و نشیب‌هایی که غرب برای پیشرفت خود در 5 قرن گذشته طی کرده است، تاکید کرد: در برنامه‌ریزی غالباً از کارهای دیگران اقتباس می‌شود و ما یاد می‌گیریم. لذا فضا و بستری که دیگران در آن پیشرفت کرده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بخواهیم دستاوردهای علمی غرب را مورد تحلیل قرار بدهیم، باید در بستری از نمو و گسترش شبکه‌ای معنی‌دار ، ارزیابی کنیم. بطور مثال خودرو اگر ساخته شد فرهنگ آن هم ایجاد شد. کشورهای دیگر خودرو را وارد می‌کنند و کلی زحمت می‌کشند فرهنگ آن را هم وارد کنند. لذا عدم تناسب و عدم همراهی مولفه‌های مختلف سازنده یک جامعه در جوامع در حال توسعه دیده می‌شود. اما در جوامع غربی خیلی از مسائل اجتماعی و زندگی حداقل در بعد مادی سرجایش است.
 
دکتر صالحی افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات ما عدم رعایت مقررات است. مثلاً در ترافیک خودرو. در دیگر ابعاد جوامع در حال توسعه این تضادها را داریم. چون رشد همگونی در همه ابعاد توسعه نداشتیم. به عنوان مثال در یک کشور آفریقایی که به زحمت زندگی می‌کنند، موبایل وارد می‌شود و دچار سردرگمی می‌شوند.
 
رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مدل‌هایی که در این مراسم برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای ارائه شد، با تاکید بر توجه به روابط علمی شرایط اولیه به منظور دستیابی به نتیجه صحیح، گفت: در فیزیک و مهندسی سه حالت را در نظر می‌گیریم. حالت سکون مطلق، دینامیک یا حرکت دائمی و شبه سکون. در برنامه‌ریزی اگر حالت سکون را ببینیم که اختلال معنا ندارد. در حالت دینامیک صرف هم که همه چیز تغییر می‌کند و هیچ چیز روشن نیست. تنها حالتی که می‌توانیم در آن آرام آرام حرکت کنیم و معادلات را حل کنیم، حالت شبه سکون است.
 
دکتر صالحی تصریح کرد: اینکه آیا با این روش‌ها بتوانیم پیش‌بینی‌های لازم را برای ایران انجام دهیم را نفی نمی‌کنیم. بلکه می‌تواند رهگشا باشد و افقی را ترسیم کند. اما باید به این هشدار توجه کرد که آیا تمام پیش‌بینی‌ها در بستر درست خودش انجام شده است؟ به این دلیل که شرایط شرایط مستقری نیست. مطلب دیگری که باید در کشورمان به آن توجه کنیم، قاعده استنباط شعوری و حسی است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که به اجتهاد رسیده باشیم. مفاهیم علمی را در خود هضم کنیم و بعد از درون استنباط کنیم و مسئله‌ای را بیان کنیم.
 
معاون رییس جمهور گفت: اما در بحث هسته‌ای پیشران‌های مختلفی در هر جامعه‌ای وجود دارد. گاهی افراد و مدیران پیشران هستند. مثل نخست وزیر ملزی یا بیسمارک در آلمان. گاهی پیشران‌ها اتفاقی هستند مثل ادیسون که برق را اختراع کرد و دنیا را بهم ریخت. در کشور ما یکی از پیشران‌ها صنعت هسته‌ای است. این صنعت ما را وادار می‌کند در حوزه استانداردسازی اقدام کنیم. زیرا صنعت هسته‌ای وارداتی بوده است. صنعت هسته‌ای پیشرانی است که باعث می‌شود فرهنگ صنعتی و فناوری را در کشور با اراده و تلاش بیشتر ایجاد کنیم.
 
دکتر صالحی در پایان با اشاره به حجم انرژی متراکمی که نیروگاه‌های هسته‌ای در مقابل انرژی‌های دیگری همچون بادی و خورشیدی، تولید می‌کنند، گفت: ما باید از فرصت‌های پیش‌آمده در همکاری با کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای استفاده کنیم.
 
در این مراسم معاون شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به تفصیل گزارشی از مطالعات انجام شده در این شرکت در حوزه سناریونگاری توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان با تاکید بر جایگاه ایران ارائه کرد. ایشان در گزارش مزبور به تشریح موضوعاتی همچون چرایی اهمیت سناریونویسی نیروگاهی، عدم قطعیت‌های آینده، بلوک‌های انرژی آینده، جایگاه فناوری هسته‌ای و غیرهسته‌ای در سبد انرژی و سناریوهای جهانی انرژی هسته‌ای پرداخت.
 
در بخش دیگری از این مراسم معاون سازمان و مدیرعامل شرکت تولید و توسعۀ انرژی اتمی طی سخنانی اظهار داشت: تصمیمات در حوزۀ برق هسته­ای تبعات گسترده­ای دارد و به لحاظ مالی و اقتصادی پروژه‌ای سرمایه بَر محسوب می­شود.
 
دکتر احمدیان با ابراز تأسف از اینکه کشور در حوزۀ برنامه ریزی کلان انرژی ضعیف عمل کرده است گفت: اکثر کشورها برای سال 2050 دورنمایی ترسیم کرده اند و محورهای اصلی کار در حوزۀ انرژی را برای خود مشخص کرده اند. درحالی که ما علی­رغم منابع سرشار نفت و گاز در کشور و به عنوان تولید کنندۀ انرژی در آیندۀ کشور چنین برنامه­ای نداریم. حتی نهادی که متولی برنامه ریزی بخش انرژی باشد، در کشور وجود ندارد و بخش انرژی بین وزارت نیرو، نفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به لحاظ سیاستگذاری کلان پخش شده است.
 
وی افزود: ما در برنامه‌ریزی حوزۀ برق شاهد تحولات عظیمی در جهان هستیم و با تحولاتی که در صنعت برق اتفاق افتاد، یعنی بحث تجدید ساختار خروج برق از صنعت متمرکز به بازار رقابتی در کشور، ما فاقد ابزارهایی با کارآمدی لازم هستیم. بنابراین یک تولید کننده در این حوزه برای پیش بینی طرح توجیه اقتصادی خویش ناچار است تا تئوری­های مختلفی را پیش بینی کند.
 
معاون سازمان انرژی اتمی با تقدیر از فضای ایجاد شده در شرکت تولید و توسعه توسط ریاست سازمان برای مطالعه و تألیف کتاب سناریو نگاری تأکید کرد: کارهای انجام شده در مقایسۀ آن اقدامی که باید در رابطه با برنامه‌ریزی مبحث برق و برق هسته­ای در کل کشور انجام شود، اندک است و باید تلاش بیشتری نسبت به گذشته صورت گیرد تا به حداقل­هایی در این خصوص برسیم
 
ایشان استفاده از نیروهای جوان را بسیار کارساز دانست و گفت: خیلی از مفاهیم امروز که در دانشگاه­ها مطرح است در گذشته نبود و چنانچه فضایی در محیط شغلی پدید آید که منجر به پرورش استعدادهای جدید شود، اتفاقات خوبی در صنعت هسته­ای رُخ خواهد داد و منشاء کارهای بسیار ارزنده­ای در کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار