نمایندگان در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس، قوانین و ساز و کار مربوط به "برگزاری انتخابات الکترونیکی" را تصویب کردند.

نمایندگان قوانین مربوط به به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز (دوشنبه 30 آذر) در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اعاده شده از شورای نگهبان، مواد الحاقی 4 تا 9 این طرح را با اصلاحاتی برای تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

براین اساس ماده الحاقی 4 تصریح می‌کند، در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رأی‌دهنده و بعد از تأیید نماینده هیأت نظارت، تعرفه رأی به صورت بانک الکترونیکی مورد تأیید نماینده فرماندار و ناظر، صادر و تحویل رأی‌دهنده شود و طبق تبصره آن با توجه به انجام همه کنترل‌ها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور تعرفه به صورت کارت الکترونیکی، نیازی به اخذ اثر انگشت از رأی‌دهنده در تعرفه نبوده و پرینت رأی الکترونیکی از صندوق در حکم برگه رأی باشد.

براساس ماده الحاقی 5 نیز نمایندگان مجلس در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رأی‌گیری را منوط به دستور نماینده فرماندار و نماینده هیأت نظارت با امضای الکترونیکی آنها کردند.

طبق ماده الحاقی 6 طرح مذکور، پس از پایان انتخابات، بلافاصله صورت‌جلسه الکترونیکی، نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه و نسخه چاپی آن در 5 نسخه تهیه می‌شود که یک نسخه نزد هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه می‌ماند و بقیه برای هیأت نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (دو نسخه) و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.

وکلای ملت در مصوبه دیگری طبق تبصره 7 مقرر کردند پس از شمارش آرا صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین پلمب گردیده و همراه نسخه چاپی صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌شود.

همچنین براساس ماده الحاقی 8، در صورت اختلال رأی‌گیری الکترونیکی در یک شعبه أخذ رأی یا یک صندوق با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تأیید هیأت نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می‌شود.

در نهایت نمایندگان مجلس براساس ماده الحاقی 9 مقرر کردند در انتخابات الکترونیکی تمامی فرآیندهای انتخابات شامل فرآیندهای قبل از روز أخذ رأی، فرایندهای روز أخذ رأی و فرایندهای بعد از روز أخذ رأی از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار