یک کارشناس شعر و ادبیات حوزه کودک و نوجوان گفت: اگر بخواهیم شعر کودک و نوجوان در ایران را با سایر کشورها مقایسه کنیم می‌بینیم که ما خیلی از کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای عرب‌زبان عقب هستیم .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ یحیی علوی فرد افزود: با مطالعه ادبیات کودک و نوجوان کشورهای غیرفارسی زبان، نیاز به اتفاق جدید در این حوزه را احساس خواهیم کرد.


یحیی علوی‌فرد افزود: شعر کودک در ایران حدودا 40- 50 سال است که به صورت جدی آغاز شده است و این درحالیست که  شعرکودک در ترکیه حدود 90 سال سابقه دارد و در ادبیات عرب هم اشعار کودکی وجود دارد که به 100 سال  پیش برمیگردد و نه فقط به لحاظ کمی، که از نظر مفاهیمی هم که در شعر کودک و نوجوان  می‌آورند از ما جلوتر هستند.

علوی فرد ادامه داد:  اگر شاعران کودک و نوجوان بتوانند ادبیات غیرفارسی کودک و نوجوان را مطالعه کنند، دید متفاوتی در نوع پرداختشان به حوزه ادبیات کودک و نوجوان به وجود خواهد آمد.

وی با ابراز تاسف از  اینکه سبک مشخصی در ایران در این زمینه وجود ندارد افزود: در کتاب هایی که امروزه در این حوزه از ادبیات چاپ می شود می‌بینیم که بسیاری از شاعران نگاه‌های شبیه به هم دارند.

علوی فرد ادامه داد: ما در شعر کودک شاهد ظهور «کشاورز کوچولوها» ی بسیاری هستیم در حالیکه به عقیده من آنچه در چندسال آینده در حافظه تاریخی ادبیات خواهد ماند همان کشاورز بزرگ است.

وی در خصوص کتاب «هیولای مهربان» گفت: در این کتاب هم مثل بیشتر کتاب‌های کودک از قالب چهارپاره استفاده شده‌است که این تکرار بعد از مدتی موجب دلزدگی مخاطب می شود و بهتر است شاعران به سمت قالب‌های نوتر بروند اما در مقابل از تنوع وزنی زیادی برخوردار است که از نقاط مثبت آن محسوب می‌شود.

یک کارشناس شعر و ادبیات حوزه کودک و نوجوان، تجسم تصویر را نکته مهمی در شعر کودک برشمرد وگفت: ما سعی داریم یک مفهوم را در ذهن کودک بازسازی کنیم اما باید ببینیم آیا کودک هم همان مفهوم مورد نظر ما را برداشت خواهد کرد یا نه.

علوی فرد افزود: یکی از سوالات مهمی که نویسنده باید از خود بپرسد این است که بعد از خواندن این کتاب چه اتفاقی در کودک می افتد و آیا مجموعه شعر کودک فقط تعدادی شعر بدون هیچگونه ارتباط در یک کتاب بوده یا چیزی بیشتر از این است.

وی انتخاب و چینش اشعار و انسجام و هماهنگی و تاثیرواحدی که اشعار روی مخاطب میگذارد را هم از نکاتی عنوان کرد که باید در گزینش اشعار  در یک مجموعه شعر رعایت شود.

علوی فرد در پایان نگاه تازه و داشتن سوژه های جدید را از دیگر نقاط قوت این مجموعه شعر برشمرد.

انتهای پیام/گ

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تالگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.