سازمان دارپا با انتشار گزارش‌هایی افق خود از فناوری‌های سال 2045 و تأثیر آن در ارتش آمریکا و زندگی مردم صحبت کرد.

حرکت رو به آینده؛ پیش‌بینی سازمان دارپا برای سال 2045به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان دارپا (DARPA)، وظیفه‌ی تحقیق و توسعه فناوری‌های نظامی آینده‌ی کشور آمریکا را بر عهده دارد. این سازمان به صورت هم‌زمان روی توسعه انواع هوش مصنوعی و سربازهای رباتیکی که توانایی فهم و ترجمه‌ی زبان انسان را دارند تحقیق می‌کند. این سازمان به‌تازگی در گزارشی افق خود برای سال 2045 را اعلام کرد.

پام ملروی (Pam Melroy)، مهندس هوافضا، فضانورد سابق و معاون مدیر بخش تاکتیک‌های فناوری دارپا، در مورد پهپادهای در حال توسعه این سازمان صحبت کرد.

بر اساس گفته‌های ملروی پهپادهای نظامی آمریکا با کمک پروژه‌ی پهپاد ناپدید شونده، به شبح‌هایی در آسمان تبدیل خواهند شد. این نوع پهپادها در تماس با نور خورشید از بین رفته و به ابری در هوا تبدیل می‌شوند.

همچنین وی گفت: در آینده به‌جای کنترل پهپادها توسط انسان، هوش مصنوعی پیشرفته‌ای که توانایی درک هدف انسان و انجام کارهای پیچیده را دارند، در همکاری با انسان پهپادها را کنترل می‌کند.

این هوش مصنوعی به صورت پویا به دستورات انسان عمل کرده و می‌تواند چندین سامانه و پهپاد را به صورت هم‌زمان کنترل کند.

سازمان دارپا در حال ساخت سامانه‌ای به نام سامانه‌ی همدلی (Empathetic System) است. این سامانه به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا با تجزیه‌وتحلیل احساسات و فیزیک بدن سربازها نیازهای آن‌ها را متوجه شده و به‌سرعت به نیازهای آن‌ها رسیدگی کند. این سامانه تا سال 2030 آماده‌ی بهره‌برداری شده و یک‌چهارم از ارتش آمریکا را پهپادها و ربات‌های مجهز به این سامانه تشکیل خواهند داد.

استفانی تانمپکینز (Stefanie Tomkins)، زمین‌شناس مدیر بخش علوم دفاعی دارپا، معتقد است سال 2045 تحت سلطه‌ی فناوری‌های نانو قرار دارد. در حال حاضر توانی انسان‌ها برای تولید مواد جدید با دست‌کاری در سطح اتمی برای تولید تجهیزاتی مانند اندام مصنوعی و لنز دوربین دید در شبی که ضخامت آن‌ها تنها چند اتم است این موضوع را ثابت می‌کند.

در آینده‌ای نزدیک مواد بسیار سبک با مقاومت بسیار بالا تولید خواهد شد.

تامپکینز گفت: اکنون می‌توان با دست‌کاری مواد در سطح اتمی موادی را تولید کرد که در گذشته دست‌یابی به آن‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید.

همچنین جاستین سانچز (Justin Sanchez)، عصب‌شناس و مدیر بخش برنامه‌های بیولوژیکی دارپا، معتقد است، استفاده از فناوری‌های بیولوژیکی در سال 2045 بسیار رایج خواهد بود. هم‌اکنون نیز پژوهشگران موفق به تولید اندام مصنوعی و خودرویی شده‌اند که با استفاده از امواج مغزی کنترل می‌شود. سانچز فکر می‌کند احتمالاً مردم در سال 2045 می‌توانند تنها با استفاده از فعالیت‌های عصبی مغز با خانواده و دوستان در هر مکانی مکالمه کرد. همچنین وی اعتقاد دارد از این فناوری می‌توان برای یادآوری موضوعاتی که فردی فراموش کرده است، استفاده کرد.

به اعتقاد وی در آینده شاهد کنترل دما، روشنایی و دیگر وسایل خانه تنها با استفاده از تمرکز و امواج مغزی خواهیم بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.