خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت آخرین سال ریاستِ رئیس جمهور آمریکا، آزمونی برای قدرت سیاسی وی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، خوشحال است که پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه وی در سال ۲۰۱۵، رئیس‌جمهوری ناتوان خواهد بود غلط از کار درآمده است. 

با این حال، تحقق اهداف اصلی وی، نظیر بستن گوانتانامو و نیز تدوین قانون کنترل اسلحه، آزمونی برای اختیارات کاخ سفید است. 

آخرین سال ریاست جمهوری در آمریکا معمولا سالی پردردسر می‌شود. 

تعداد زیادی از روسای جمهوری در سال آخر ریاست خود با بحران‌های تازه مواجه شده‌اند و پیروزی‌های حاصل‌شده یک دولت ناگهان به طوفانی از نارضایتی ختم شده است. 

جرج بوش در سال آخر ریاست خود با سقوط آزاد اقتصاد مواجه شد، رونالد ریگان درگیر مسئله موسوم به ایران‌کنترا شد، بیل کلینتون استیضاح شد و وودرو ویلسون سکته کرد. 

دو چیز وضع سال ۲۰۱۶ را برای اوباما تعیین خواهد کرد: یکی باتلاق سوریه که مدت‌هاست از آن می‌گریزد و دیگری باتلاق پرهزینه در عراق و این دو در خلال افزایش تهدیدات داعش صورت می‌گیرد. 
با این حال اوباما نشان داده در رفوکردن ضرباتی که به قدرت و اختیاراتش وارد می‌شود ماهر است. 

وی در سال ۲۰۱۵ با خنثی‌کردن کنگره ناسازگار، که تحت کنترل رقبای وی بود، توانست به توافق هسته‌ای با ایران دست یابد و نیز توافق جهانی محیط زیست را امضا کند که به گفته خودش، آغاز حل بحران آب‌وهوا در جهان است. 

وی همچنین توافقی تجاری منعقد کرد که به تلاش وی برای نزدیک‌شدن به آسیا جان بخشید و جغرافیای سیاسی منطقه اقیانوس آرام را شکل خواهد داد. 

میزان محبوبیت اوباما هرچند به خاطر عملیات تروریستی داعش در سن برناردینو کاهش یافته؛ اما اکنون حدود ۴۵ درصد است که رقمی بیش از محبوبیت بوش و معادل محبوبیت ریگان در سال آخر ریاست جمهوری است.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار