رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ گفت: همگرایی اقتصاد منطقه‌ای تأثیر بسزایی در توسعه کشورها می‌گذارد.

عبدالهی**لزوم همگرایی اقتصاد منطقه‌ای برای توسعه کشورهابه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ناگش کمار رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ درچهارمین اجلاس گفتگوی سیاست‌های حمل ونقل منطقه‌ای اسکاپ گفت: امروزه بیش از هرزمان دیگری حمل ونقل وتبادلات بین کشورها مطرح است.

وی افزود: اصلی‌ترین عدم حرکت تجارت جهانی این است که اقتصاد جهانی دیگر توانان را ندارد تا نقش‌های قبلی خود را دراقتصاد بازی کند.

وی اظهار داشت: همگرایی اقتصاد منطقه‌ای تأثیر به سزایی درتوسعه کشورها دارد.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ با اشاره به تجربه کشورهای اروپایی و ایالت متحده در برگزاری اجلاس گروه‌های منطقه‌ای گفت: از این تجارب می‌توان درس‌هایی گرفت و روابط اقتصادی و همگرایی را در راستای بالفعل کردن توانایی‌های بالقوه کشورهای  منطقه به کار برد.

وی بیان کرد: هنگامی به توانایی بالقوه اقتصاد بین‌المللی نگاه می‌کنیم می‌بینیم توان اقتصادی کشورهای منطقه آسیای جنوب، جنوب غربی و آسیای مرکزی هنوزان طور که باید شناسایی نشده‌اند و تنها 6 درصد از تجارت بین المللی شکل می‌گیرد.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ عنوان کرد: در کشورهای منطقه بالقوه قوی وجود دارد که نیازمند عملیاتی شدن است.

وی اظهار داشت: ارتباط بین‌المللی همزمان با پیشترفت کشورهای زمینی و خشک انجام خواهد شد و منطقه نیازمند کریدورهایی برای تسهیل تجارت است.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ گفت: ما نتوانسته‌ایم ارتباطات منطقه یا را انطور که بایدانجام دهیم درحالی که چرخه کالا می‌تواند بهتر شود.

وی به دستور کار 20،30 در خصوص اقتصاد پویا اشاره کرد و تصریح کرد: قرار بود در سال 1360 فقر و گرسنگی از بین برود و تمام مردم به شأن انسانی خود برسند که بیش از 100 هدف گذاری شده است.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ به هدف 17 اشاره کرد و گفت: این هدف در رابطه با زیر ساخت‌ها است و راجب توسعه حمل و نقل منطقه‌ای پایدار خدمات را انجام داده و سایر امکانات را برآورده می‌کند.

وی افزود: این برنامه سازمان ملل نیازمند توجه بیش از اندازه به حمل و نقل منطقه‌ای است.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ با اشاره به اینکه تلاش یونسکاپ حمایت از کشورهای عضوبرای ایجاد بزرگراه و خطوط راه آهن برای کشورهای منطقه است ادامه داد: در کنار این توسعه نقشه راه آهن مدل اسکاپ برای یک حمل ونقل مرزی با ثبات و ایمن در کنار ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطات نیز یکی دیگر از این اقدامات است.

وی افزود: تقویت ارتباطات بین جنوب آسیا و جنوب شرقی و ایران بسیار مهم است زیرا در یک منطقه راهبردی قرار گرفته‌اند و می‌توانند نقش یک پل را ایفا کند.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ با بیان اینکه در اسکاپ موافق هستیم  که می‌توانیم ارتباطات یک پارچه‌ای را برای همه کشورها داشته باشیم گفت:مثلاً راه آهن استانبول – تهران – اسلام آباد به سایر بخش‌های یک خط تأمین کالای بسیار عمده است که کشورها را به هم مرتبط می‌کند و مناطق آسیای جنوب را  که محصور در خشکی هستند منتفع می‌کنند.

وی به نقش مهم رهبری در ارتقای این اعمال اشاره کرد و گفت: رهبری ایران به خاطر داشتن موقعیت استراتژیک یک نقش کلیدی رادارد و چشم انتظار ایشان هستیم تا این همگرایی را پیش ببریم.

رئیس دفتر منطقه‌ای جنوب غرب آسیا اسکاپ با بیان اینکه نکات کلیدی این گفتگوها و سیاست گذاری‌ها این است که حوزه‌ها را افزایش دهیم گفت: ما نیازمند تلاش فراوانی برای اجرایی کردن این سیاست‌ها هستیم و اسکاپ آمادگی این حمایت‌ها را دارد و امیدواریم با روحیه همکاری به زودی شاهد ارتباطات بسیار قوی بین کشورها باشیم.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: اقتصادی ، همگرایی ، اسکاپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار