یكی از آفت‌هایی كه مانع كتاب خواندن نوجوانان امروز می‌شود، قیمت بالای كتاب است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ كمال شفیعی، شاعر، گفت: عموما در سال‌های گذشته پیرامون شعر نوجوان آثار نسبتا زیادی منتشر شد، ولی كارها به صورت منظم و تقسیم‌بندی‌شده و ساختارمند نبودند. اما خوشبختانه امسال كانون پرورش فكری كودكان و نوجوان اقدام به ساختارمند كردن آثار این حوزه پرداخت و در حال انتشار مجموعه‌هایی است كه ساختار منظمی دارند و مجموعه «چتری از پرنده» هم در قالب همین مجموعه آثار منتشر شده است.

به گفته این شاعر كودك و نوجوان هر كدام از مجموعه‌ شعرهای منتشر شده توسط كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در 8 هزار نسخه با تصویرگری مناسب منتشر شده و تلاش شده كه كتاب‌ها ارزان باشد و با قیمت 2 هزار و 500 تومان عرضه شده‌اند. 

وی ادامه داد: یكی از آفت‌هایی كه مانع كتاب خواندن نوجوانان امروز می‌شود قیمت بالای كتاب است كه در این مجموعه‌ها این مشكل تا حدی رفع شده است. 

شفیعی درباره ویژگی‌های ادبی و محتوایی مجموعه شعر «چتری از پرنده» توضیح داد: عمدتا در شعر كودك و نوجوان از قالب نیمایی و ظرفیت‌هایی كه در آن وجود دارد، غفلت شده و این قالب به نوعی مهجور مانده است. توجه به این قالب در شعر نوجوان به‌ویژه اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا دوره نوجوانی دوره آغاز تفكر و اندیشیدن است و دوره‌ای است كه نوجوانان در آن بسیار حساس و ریزبین می‌شوند و می‌توانند با ظرافت‌ها ارتباط خوبی برقرار كنند.

این شاعر كودك و نوجوان گفت: متاسفانه شرایط این گروه سنی در كشور ما به گونه‌ای است كه بعضی از خانواده‌ها، نوجوان‌هایشان را كودك در نظر می‌گیرند و آن‌ها را «بچه» خطاب می‌كنند و بعضی از خانواده‌ها هم نوجوانان را بزرگ‌سال محسوب می‌كنند؛ این یك ظلم مضاعف به نوجوانان است؛ چون دوره نوجوانی برعكس دوره كودكی كه دوره تخیل و بازی و بازیگوشی هست، این دوره زمانی است كه تفكرات انتزاعی كم‌كم شروع می‌شود و شخصیت نوجوان‌ها شكل می‌گیرد. 

وی ادامه داد: در این دوره بچه‌ها خیلی دقیق و حساس می‌شوند و خیلی از فرصت‌ها را برای خودشان تعریف می‌كنند و زمانی است كه علاوه بر تخیل به تفكر انتزاعی هم دست می‌یابند. بر این مبنا اگر ما در شعر یا داستان كودك، دست به پرورش قوه تخیل كودكانه می‌زنیم، باید در آثاری كه برای نوجوان‌ها خلق می‌كنیم، پا را فراتر بگذاریم و با قوه تفكر انتزاعی نوجوان‌ها سروكار پیدا كنیم. 

شفیعی اظهار كرد: بر همین اساس در مجموعه «چتری از پرنده» تلاش كرده‌ام با ظرفیت‌های شعر نیمایی و با محور قرار دادن قوه تفكر انتزاعی نوجوانان اثری خلق شود كه نیاز آن ها را به نوعی برآورده كند. به گونه‌ای كه شعرهای این مجموعه بتواند نوجوان‌ها را به تفكر وادار كند و فضایی برای آن ها بسازد كه در آن نوجوان‌ها دست به فكر كردن بزنند و خلاقیت اندیشه‌ای خود را بروز دهند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.