معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت:عملیات بتن ریزی سد چمشیر در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج محمدرضا فاضل افزود: این طرح که یک ماه پیش شروع شده است هم اکنون با شتاب خوبی در حال انجام است.

وی تصریح کرد:برای اجرای این طرح یک میلیون و 100 هزار متر مکعب حجم بتن ریزی باید انجام شود.

وی بیان کرد:تاکنون 50 هزار متر مکعب از حجم عملیات بتن ریزی سد چم شیر انجام شده است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این سد را 44 درصد برآورد کرد.

فاضلی با اشاره به این که بخشی از منابع مالی این طرح از منابع فایناس و بخشی از اعتبارات داخلی تامین می شود، تصریح کرد: روند جذب اعتبارات فایناس مطلوب اما روند نقدینگی منابع داخلی کند است.

فاضلی گفت: حفاری تونل انحراف، سازه های اصلی، بدنه، تونل دسترسی ، احداث جاده دسترسی و ساختمان های اداری از مهمترین بخش های اجرا شده این طرح است.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی ساحت سد چم شیر سال 91 آغاز شده است.

وی اعتبار این پروژه را 220 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: بودجه این طرح از محل فاینانس خارجی تامین می شود.

فاضل تصریح کرد:براساس برنامه ریزی صورت گرفته سد چم شیر در سال 96 به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: یک هزار و 300 نفر نیروی انسانی متخصص ، ماهر و نیمه ماهر در ساخت سد چم شیر مشارکت دارند.

فاضل گفت: مطالعه احداث سد چم شیر در سال 81 از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد انجام شد و مطالعات بازنگری مرحله نخست آن در سال 90 صورت گرفت.

وی تامین آب آشامیدنی و صنعت، بهره مند شدن 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های خوزستان و بوشهر ، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان 1.8 میلیارد متر مکعب، تولید282مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت های صنعت گردشگری و پرورش ماهی را از مهمترین مزایای ساخت سد بزرگ چم شیر ذکر کرد.

وی گفت: سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،580 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

وی حجم کل مخزن این سد را 3/2 میلییارد متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را 598 متر عنوان کرد و افزود: این سد در هر ثانیه 500 متر بر ثانیه آب تخیله می کند.

وی بیان کرد: احداث جاده های دسترسی به ساختگاه ها شامل تونل و ابنیه فنی ، جاده دسترسی به نیروگاه ،10 هزار متر مربع فضای سبز، شبکه آبرسانی به طول 12 کیلومتر مشتمل بر 12مخزن شبکه برق 22 کیلومتر از شهر تا ورودی کارگاه و 12 کیلومتر شبکه انتقال برق، 715 متر تونل، شکل دایره ای و نوع پوشش بتنی از مشخصات این طرح است.

نیروگاه و سد چم شیر در25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: بتن ریزی ، سد ، چم شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.