سخنگوی وزارت کشور از ثبت‌نام 1311 داوطلب برای انتخابات مجلس و 197 نفر داوطلب برای مجلس خبرگان تا ساعت 13 خبر داد.

ثبت‌نام 1311 داوطلب برای انتخابات مجلس و 197 نفر داوطلب برای مجلس خبرگانبه گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان،"حسینعلی امیری" سخنگوی وزارت کشور در تشریح آخرین آمار ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان و شورای اسلامی بیان داشت: از شروع نام‌نویسی برای داوطلبان مجلس خبرگان 4 روز و مجلس شورای اسلامی 2 روز می‌گذرد و ما 31 مرکز استان را افزون بر وزارت کشور برای تسهیلات ثبت‌نام داوطلبان خبرگان رهبری و 207 حوزه را نیز برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی درنظر گرفتیم.

امیری افزود: تاکنون 1311 نفر برای مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 469 نفر امروز اقدام به اعلام داوطلبی کرده‌اند که 51 نفر از این تعداد را خانم‌ها تشکیل داده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: بیشترین فراوانی سنی برای نمایندگی مجلس در بازه سنی 46 تا 50 سال است و 71 تا 75 ساله‌ها نیز کمترین فراوانی رابه خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه تاکنون 197 نفر داوطلب برای مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار داشت: 47 نفر از این تعداد امروز ثبت‌نام کرده‌اند که در این میان 2 داوطلب خانم نیز مشاهده می‌شود.

امیری با بیان اینکه نمایندگی خبرگان رهبری محدودیت سنی ندارد، حداکثر سن داوطلبان ثبت نام شده تا کنون را 92 و حداقل سن را 27 سال اعلام کرد.

وی در پایان به داوطلبان هر دو انتخابات توصیه کرد: کلیه مدارک لازم را که بیشتر از این از طریق رسانه‌ها اطلاع ‌رسانی شده است به همراه داشته باشند و از سوی دیگر نظر به تراکم جمعیت در روزهای پایانی ثبت‌نام هرچه زودتر اقدام به اعلام داوطلبی کند، چرا که این دو مسئله تنها عوامل ایجاد خلل در روند ثبت نام هستند.

امیری در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا ایرادی که شورای نگهبان به نرم‌افزار انتخابات الکتریکی گرفته برطرف شده است، اظهار داشت: شورای نگهبان دستگاه ناظر است و طبیعتا باید از ابتدا تا انتهای انتخابات نظارت خود را به طور کامل انجام دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات و بنده در جلسات متعدد شورای نگهبان شرکت کرده‌ایم و به سوالاتی که راجع به انتخابات الکتریکی مطرح می‌شد پاسخ داده‌ایم.

امیری گفت: بحث سخت افزاری انتخابات الکتریکی مورد تأیید قرار گرفته و ما اکنون در مورد امور نرم‌افزاری این انتخابات و نقاطی که این انتخابات در آنجا قرار است برگزار شود در حال مذاکره هستیم.

سخنگوی وزارت کشور اضافه کرد: انتخابات الکترونیکی اتفاق جدیدی نیست چرا که ما در دوره قبل انتخابات مجلس، در 14 شهرستان این انتخابات را برگزار کردیم و نتیجه خیلی خوبی را از حیث شفافیت، دقت و رسیدگی به شکایات به دست آوردیم و تجربه بسیار خوبی بود.

وی با بیان اینکه در این دوره تلاش خواهیم کرد 14 نقطه انتخابات قبل را به دیگر جاهای کشور توسعه دهیم اظهار داشت: بسترهای مخابراتی و الکتریکی آماده شده و دستگاه‌ها کوچکتر و پیشرفته‌تر و قابل حمل شده‌اند به نحوی که حتی کسانی که از قدرت بینایی برخوردار نیستند هم می‌توانند با استفاده از این دستگاه‌ها رأی دهند.

امیری در رابطه با ثبت‌نام از نمایندگان در محل مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما هم شنیدیم که نمایندگان در حال ثبت نام در انتخابات در محل مجلس هستند اما تا این لحظه اجازه چنین کاری را نداده‌ایم، باید بررسی کنیم که آیا امکانات فنی لازم در مجلس برای ثبت نام از داوطلبان فعلی مجلس وجود دارد یا خیر.

وی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه قرچک گفت: بنده و آقای مقیمی این موضوع را سامانی بررسی کردیم، نواقصی در پرونده وجود داشت که برای رفع این نواقص گزارش را به استانداری تهران بازگرداندیدم و بنا شد تا استانداری تهران نواقص را رفع و گزارش نهایی را مستقیما به قوه قضاییه ارسال کند.

امیری ادامه داد: در این پرونده برخی عامر، برخی عاملند و برخی افراد مباشرند که بعضا مرتکب حقوق خصوصی شدند و نسبت افراد حقیقی و حقوقی هتک حرمت و اهانت کردند و بعضا هم مرتکب جرم عمومی شدند که دادستان باید اتهامات را مشخص کند و بعد دادگاه تعیین کند که اتهامات وارد است یا خیر.

سخنگوی وزارت کشور درباره این که گفته می‌شود رد صلاحیت‌های گسترده‌ای در هیات‌های اجرایی اصفهان صورت گرفته است، اظهار داشت: قانون وظایف هر کدام از بخش‌ها را مشخص کرده و اگر رد صلاحیتی انجام می‌گیرد باید براساس قوانین باشد.

وی افزود: تا کنون نارضایتی خاصی نداشتیم و با تعامل مثبتی که با شورای نگهبان وجود دارد فکر نمیکنیم در روند انتخابات با مشکلی مواجه شویم، تصمیم نهایی در این پرونده که چه کسی قاصر و مجرم و چه کسی مبرا از مصادیق کیفری است با دادگاه کیفری خوهد بود، لذا باید از پیش داوری ها بپرهیزیم و صبر کنیم که دادگاه براساس قوانین حکم صادر کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.