وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین بحثی که در زیرساخت‌ها وجود دارد بهبود محیط سرمایه‌گذاری برای فعالان بخش خصوصی است.

تلفنی****** محیط سرمایه‌گذاری باید بهبود یابد/ 2 هزار و 800 واگن مسافری جدید نیازمند 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاریبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مراسم بهره‌برداری از ناوگان ریلی مسافری جدید با هدف توسعه خدمات مسافری، افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت ناوگان ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی صبح امروز برگزار شد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: به تدریج نتایج سیاست‌گذاری‌هایی را که از سوی دولت اعمال شده بود به مرحله تحقق رسیده است.

وی در ادامه گفت: ما باید حمل و نقل ریلی را در ابعاد مختلف مورد حمایت قرار دهیم تا سهم فزون‌تری را از کل حمل و نقل کشور پیدا کنند.

وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد 300 واگن مسافری خبر داد و گفت: این تعداد واگن توسط دو شرکت خصوصی در مرحله تولید قرار گرفته است که کار بزرگی برای صنعت کشور است.

آخوندی با بیان اینکه شهروندان باید حق انتخاب متعددی را داشته باشند، گفت: باید نوع خدمات و محصولاتی که شرکت راه‌آهن جمهوری ایران در حال عرضه است به نوعی باشد که بتواند نیازهای متعدد مردم را پوشش دهد.

وی از رقابتی شدن این صنعت خبر داد و گفت: از اهداف مهم توسعه صنعت ریلی کشور این است که منافع مصرف‌کننده تأمین شود و همچنین سیستم بروکراتیک و مداخله اداری دولت کاهش یابد.

وزیر راه و شهرسازی در همین راستا افزود: توسعه این صنعت موجب رقابتی شدن و همچنین افزایش ارائه خدمات بهتر و کاهش قیمت را می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه اصلی‌ترین بحثی که در زیرساخت‌های این صنعت وجود دارد بهبود محیط سرمایه‌گذاری است، گفت: وقتی حرف از آزادسازی بازار به میان می‌آید باید میزان مداخله دولت در قیمت‌ها کاهش پیدا کند و فضا برای ایجاد بازاری باثبات و قابل اطمینان برای سرمایه‌گذاران خصوصی فراهم شود.

وی در همین راستا افزود: اگر دولت علاقمند به کمک در بخش صنعت است این کمک باید در قالب ارائه یارانه مستقیم باشد نه مداخله و دستور.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: باید از سرکوب سرمایه‌گذاری و توسعه خودداری شود و وظیفه همه این است که در جهت توسعه سرمایه‌گذاری تلاش کنند.

آخوندی با اشاره به اینکه 2 هزار و 800 واگن مسافری جدید باید تا سال 1400 به ناوگان ریلی کشور اضافه شود گفت: این امر نیازمند 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی است و اگر دولت در اصلاح ساختارها جدی عمل کند فعالان بخش خصوصی نیز با جدیت بیشتری وارد عرصه صنعت می‌شود.

** افزایش انتقال حمل ونقل جاده‌ای به ریلی

وزیر راه در خصوص راهکار جهت کاهش آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا چاره‌ای جز انتقال حمل و نقل جاده‌‌ای به حمل و نقل ریلی ندارد و اگر بخواهیم برای تحقق این امر گامی برداریم نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده برای انتقال حمل و نقل جاده‌ای به ریلی هستیم.

وی در همین راستا افزود: حدود 900 تا یک میلیون وسیله نقلیه از حومه به تهران وارد می‌شوند که اگر در 10 سال گذشته 30 درصد این حجم از حمل و نقل را به ریلی منتقل می‌کردیم 30 درصد آلودگی و مصرف بنزین کاهش می‌یافت.

وی در پایان افزود: هیچ گزینه دیگری جز توسعه صنعت حمل و نقل ریلی وجود ندارد.

** رقابتی کردن شرکت‌ها از مداخله دولت بهتر است

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از ناوگان ریلی مسافری جدید در جمع خبرنگاران گفت: هدف ما عمدتا افزایش کیفیت خدمات برای مردم است.

وی افزود: امروزه قطارها خدمات مختلفی ارائه می‌کنند و دو سازنده‌های داخلی داریم که در این بین حق انتخاب کاملا متفاوت است و بهتر است به جای مداخله دولت این دو شرکت با یکدیگر رقابت کنند.

آخوندی با بیان اینکه اگر ما به سمت تغییرات ساختاری و استفاده از بخش خصوصی برویم موجب آسایش، رفاه و افزایش کیفیت خواهد شد، گفت: این امر در توان حمل و نقل ( راه- هوا و زمین) مشهود است و امیدواریم هر روزه شاهد نوآوری در این موارد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قطار با همکاری اتریشی‌ها در حال کار است امیدواریم که با آرام شدن فضا شاهد مشارکت با خارجی‌ها باشیم و در جهت تأمین دانش و مدیریت و کیفیت به کار گرفته شوند.

وی از اتفاقات موجود در زیرساخت‌ها ابراز خرسندی کرد و گفت: بسیاری از مسیرهای تهران به خارج از آن در حال چهار خطه یا سه خطه شدن است و مسیر کرج- زنجان هم در حال دو خطه کردن می‌باشد.

آخوندی اضافه کرد: 13 هزار کیلومتر خط آهن جدید در حال احداث است.

وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر از سیستم‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنیم که در کمتر از 10 کشور وجود دارد، گفت: با این کار می‌توانیم قطار در حال حرکت را متوقف کنیم.

** واگن‌های عمر با 55 سال از ناوگان ریلی خارج می‌شوند

محسن پورسید آقایی معاون وزیر و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص تولید و توسعه صنعت واگن کشور گفت: واگن‌های جدید از نوع واگن باری و مسافری تولید شده توسط یک شرکت خصوصی است که البته کارخانجات تولیدی آن با مشکلاتی مواجه بود.

وی در خصوص تشویق بخش خصوصی برای عقد قرارداد گفت: برای تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه حمل و نقل ریلی بخشی از این قراردادها را به چند شرکت تولیدی خصوصی خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: صنعت را برای اشتغال و توسعه اقتصاد کشور در این حوزه درگیر کردیم تا سرویس و خدمات دهی بهتری را به مردم داشته باشیم.

پورسید آقایی گفت: علاوه بر اضافه شدن ناوگان حمل و نقل ریلی واگن‌هایی با بیش از 55 سال عمر از ناوگان ریلی حذف می‌شوند که این موضوع در دستور کار تمام شرکت‌ها قرار گرفته که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال آینده واگن‌های با بیش از 45 سال عمر از مدار ریلی خارج شوند تا امکان خدمات‌دهی بهتری را به مردم فراهم کنیم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار