سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم گفت :پرونده بازگشت ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک ها به یونسکو ارسال شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛ حمیدرضا محسن پور افزود: با ارزیابی اولیه کارشناسان شبکه جهانی ژئوپارک ها و در صورت نبود نقص، پرونده ژئوپارک قشم تا شهریور ۹۵ برای طرح و اضافه شدن به ۱۱۲ ژئوپارک جهان آماده می شود.

وی سفر ریئس و مسئول بخش ژئوپارک های علوم زمین یونسکو به قشم ، معرفی بیشتر ژئوپارک قشم به جهانیان در کنفرانس امسال ژئوپارک ها در فنلاند و برگزاری کارگاه ها و مقاله های مختلف در این کنفرانس را موجب پذیرش پرونده ژئوپارک قشم در فهرست ژئوپارک های جهان، بدون حضور در فهرست انتظارعنوان کرد.

سرپرست مدیریت ژئوپارک قشماز دیگر اقدامات موثر برای بازگشت دوباره این ژئوپارک در فهرست ژئو پارکهای جهانراایجاد زیرساخت های مختلف از جمله تابلوگذاری، اطلاع رسانی جاده ای، افزایش وسعت ژئوپارک و افزوده شدن جزیره هنگام به آن و همکاری بیشتر ژئوپارک قشم با سازمان حفاظت از محیط زیست برای فعالیت در مناطق حفاظت شده و جنگل های حرا دانست.

ژئوپارک قشم سال ۸۵ به عنوان نخستین ژئوپارک خاورمیانه به شبکه جهانی ژئوپارکها پیوست اما به علت مهیا نبودن برخی زیر ساختها و دست نیافتن به استانداردهای لازم سال۹۱ از شبکه جهانی ژئوپارک قشم خارج شد.

ژئوپارک قشم حدود ۲ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

عضویت در شبکه جهانی ژئوپارکها ۴ ساله است.

براساس استانداردهای تعیین‌شده یونسکو، ژئوپارک منطقه‌ای است که در آن، میراث زمین‌شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دائمی، حفظ و نگهداری می‌شود و با وسعت کافی که مرزهای آن مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد بطوریکه این محدوده بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش موثری ایفا کند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: ژئوپارک ، قشم ، یونسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.