وزیر راه و شهرسازی گفت:باید هزینه مبادله ترانزیتی را جهت نگه‌داری مسیرهای عبوری کشور و توسعه خلیج فارس کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز حمل‌ونقل در تقدیر از فعالان حوزه حمل‌ونقل بندری و دریایی گفت: ایران همواره شاهراه ارتباطی منطقه بوده و نباید پس  از این نیز از اهمیت آن کاسته شود.

وی افزود: در نظر گرفتن مالیات هزینه زیادی را برای  استفاده‌کنندگان این مسیرها ایجاد می‌کند بنابراین موجب ایجاد مسیرهای موازی خواهد شد زیرا ما در یک نبرد سیاسی هستیم و افرادی هستند که می‌خواهند با منافع ملی ما بجنگند.

وی  با بیان این که کاهش هزینه‌ها در مسیر اجرای اقتصاد مقامتی مبنی بر افزایش ترانزیت خواهد بود گفت :این امر سبب افزایش رقابت ما در سطح جهانی می‌شود.

** ایجاد قدرت دریایی با داشتن بخش خصوصی قدرتمند

آخوندی با اشاره به نقش دولت‌های قدرتمند در ایجاد بخش خصوصی توانمند گفت : دولت قدرتمند دولتی است که بتواند سیاست‌گذاری مناسب انجام دهد و به درستی آن‌ها را اجرا کند و در واقع دولتی نیست که در هر کاری مداخله کند.

وی افزود: اگر ما می‌خواهیم قدرت دریایی ایجاد کنیم باید بتوانیم بخش خصوصی قدرتمند در حوزه دریا به وجود بیاوریم.

*** قدرت دریایی با فقر شهرهای بندری در تضاد است

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر کشوری قدرت دریایی باشد اما شهرهای بندری آن در فقر زندگی کنند قدرت دریایی به حساب نمی‌آید.

وی افزود: باید زندگی دریا را بهبود بدهیم نه این که تنها یک سازمان مجهز داشته باشیم.

آخوندی به تراکم پایین جمعیت در سواحل مکران اشاره کرد وادامه داد: جمعیت سواحل مکران 4.8 نفر در کیلومترمربع است که این مناسب نمی‌باشد.

وی تصریح کرد: اگر ایران دالان عبور است باید در زندگی افراد ساکن این شهرها تأثیر بگذارد و در واقع نگین توسعه اقتصادی و اجتماعی باشند.

وی گفت: ما بایستی به بازرگانان خارجی اجازه کار بدهیم که تأسیسات داشته باشند .

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید هزینه مبادله‌های ترانزیتی را کاهش دهیم زیرا در غیر این صورت بخش عمده‌ای از توسعه خلیج‌فارس بی‌معنی خواهد شد و توجیه‌پذیری اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار