به گفته مسئول سازمان بسیج هنرمندان تهران تا به این لحظه خبری از برگزاری مراسم تجلیل از جهادگران عرصه فرهنگ و هنر نیست.

محمد دشت‌گلی مسئول سازمان بسیج هنرمندان سپاه تهران در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص چگونگی شکل‌گیری کنگره تجلیل از جها‌دگران عرصه فرهنگ و هنر و برخی جزئیات این رویداد گفت: طرح اولیه این کنگره پیشنهاد یکی از تهیه‌کنندگان سینما که در حوزه تولید فیلم‌‌های دفاع مقدس فعالیت دارند، بود و این طرح به سپاه تهران داده شد و توسط سردار کاظمینی علی‌رغم چهره نظامی‌شان مورد استقبال قرار گرفت و علاقه‌مند به برگزاری آن شدند. سال گذشته برای نخستین بار در اسفند‌ماه اتفاق افتاد اما تا به این لحظه در جهت برگزاری مجدد آن دستوری از طرف فرماندهی سپاه تهران به ما ابلاغ نشده است، در صورتی که قرار بود هر سال این اتفاق رخ دهد.

وی افزود: سال گذشته کنگره تجلیل از جهادگران عرصه فرهنگ و هنر با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوبی و با موفقیت انجام شد و دلیل آن این بود که علی‌رغم نظامی بودن سپاه فراجناحی به این قضیه نگاه شد و طیف خاصی را برای انتخاب و تجلیل مدنظر قرار ندادند. اگر این کنگره هر ساله ادامه داشت، اتفاقات خوبی می‌افتاد اما می‌طلبد حامیان سال گذشته ساز‌مان‌هایی که متولی فرهنگ و هنر هستند، نیز در این مقوله دخالت و حمایت کنند تا شاهد برگزاری هر ساله آن باشیم.

وی ادامه داد: سردار کاظمینی به حوزه سینما و تئاتر علاقه فراوانی دارند و در طول سال با حمایت‌هایی که از تولیدات این دو بخش از طرف سپاه تهران انجام دادند، علاقه‌مندی خود را ثابت کردند. امسال نیز تئاتر «شیر در زنجیر» و فیلم «ایستاده در غبار» که به زندگی حاج احمد متوسلیان می‌پردازد را حمایت کرده و در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود.

دشت‌گلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امنیت بسیار خوبی در کشور حکفرماست و سپاه در این راستا زحمات زیادی را اجرا کرده است. در حوزه فرهنگ نیز که یکی از مهمترین حوزه‌های هر کشوری است، ورود کرده و تصمیم دارد دین خود را نسبت به عزیزانی که در این عرصه سال‌ها زحمت کشیدند، ادا کند و این دلیل حمایت ما از حوزه‌های مختلف فرهنگی است.

دشت‌گلی در خصوص ملاک انتخاب افراد فرهنگی در کنگره تجلیل از جهادگران عرصه فرهنگ و هنر بیان کرد: برای انتخاب ملاک‌های عمومی و تخصصی را در نظر گرفتیم و از حوزه‌های مختلف فرد یا افرادی را انتخاب کردیم. به عنوان نمونه در حوزه شعر گرمارودی، سینما حاتمی‌کیا، فرهنگی حداد عادل و... در اصل کسانی که به صورت پیوسته آثاری شاخص، چشمگیر و فاخر در حوزه خود و با رویکرد جهاد فرهنگی و دفاع مقدس طی چند دهه اخیر ارائه کردند، در نظر گرفتیم و از آن‌ها تجلیل کردیم و نام آن‌ها را جهادگران عرصه فرهنگ و هنر گذاشتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته مراسمی باشکوه در تالار وحدت برگزار شد و از 32 نفر چهره شاخص فرهنگی و هنری کشور تقدیر و به آنان نشان افتخار جهاد‌گر عرصه فرهنگ و هنر اهداء شد. امیدوارم امسال نیز این اتفاق رخ دهد و سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

گفتنی است؛ سال گذشته در این مراسم چهره‌هایی نظیر استاد محمود فرشچیان، استاد حمید سبزواری، سید‌علی موسوی گرمارودی، زنده‌یاد دکتر حسن حبیبی، سید کمال خرازی، شهید سید‌مرتضی آوینی، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش، داوود میرباقری، تقی علی قلی‌زاده، مجید انتظامی، شهریار بحرانی، سید علی قائم مقامی، احمد مراد‌پور، روح‌اله برادری، مرحوم علی‌اکبر ترابی‌فرد، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، حسین شریعتمداری، سید عزت‌الله ضرغامی، حجت‌الاسلام شهید عباس شیرازی، شهید غلامرضا رهبر، امیر شهید عباس واعظی، بیژن نوباوه، احسان رجبی، غلامعلی حداد عادل، دکتر حسن شکری، مرتضی سرهنگی، گلعلی بابایی، حمیدرضا مقدم‌فر، سیده زهرا حسینی و محبوب معراجی‌پور نشان ویژه افتخار و لوح تقدیر دریافت کردند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار