وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری گفت: 41 میلیارد تومان قرارداد فروش محصولات دانش‌بنیان در هفته پژوهش منعقد شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آورری در مراسم رونمایی از محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری سازی محصولات آنها حاصل تحقیق و پژوهش در این دوره جدید به سال‌های 82 و 83 باز می‌گردد که صندوق تشکیل شد، یک حوزه کاری صندوق نوآوری و شکوفایی تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی اقداماتی که شروع شده زمینه‌ای است که بحث شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شود و حمایت‌های لازم در خصوص این شرکت‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: هفته‌ای که گذشته هفته پژوهش و فن‌آوری و هفته مطرح کردن فن‌آوری و نوآوری بود. نمایشگاه پژوهش فن‌آوری و نوآوری با حضور نوآوران، صنعتگران برگزار شد و مراسم تجلیل از این پژوهشگران و فن‌آوران کشور که دستاوردهایی داشته‌اند و صاحب ایده بودند، اجرا شد.

فرهادی تأکید کرد: خوشبختانه نسبت به سال قبل در هفته پژوهش که 25 میلیارد تومان قرارداد برای فروش محصولات دانش‌بنیان منعقد کرده بودم. 17 مورد آن امسال رونمایی شد و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده قرارداد فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به 41 میلیارد تومان برسد و همین طور انعقاد قرارداد همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگانی از فن‌آوران مقیم خارج از کشور سرآغاز خوبی خواهد بود.

وزیر علوم با اشاره به ارتباط به دانشگاه و صنعت تصریح کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت وجود دارد ولی کافی نیست ، این ارتباط باید دو طرفه باشد. در این دو سال اخیر بحث ارتباط بین دانشگاه و صنعت هم در وزارت صنعت و هم در دانشگاه‌ها و وزارت علوم مطرح شده دانشگاه‌ها باید مسئله محور شوند. صنعت خودرو با دانشگاه تهران قرار است. کار را دنبال کند صنعت خودروی برقی توسط دانشگاه شریف دنبال می‌شود و همچنین مسئله یابی آب بین دانشگاه‌های ما صورت می‌گیرد در این خصوص اقدامات لازم انجام می‌شود. وزارت نفت بیش از سی میدان نفتی قرارداد منعقد کرده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: 10 درصد این اقدامات باید به سمت فن‌آوری پیش برود در هر 5 دانشجوی فارغ‌التحصیل آنها یکی از آن ها شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند. ضوابط و قوانین برای حل مشکلات آنها در دولت مطرح است، بسیاری از این مقررات تصویب شده که قطعاً‌ با پیگیری برطرف می‌شود.

وزیر علوم در خصوص دیپلماسی علمی خاطرنشان کرد: پس از تحریم قراردادهایی‌ها را منعقد کرده‌ایم، پیشرفت‌های فن‌آوری مطرح شده ارتباط علمی دانشگاهی و تحقیقاتی و فن‌آوری را با کشورهای مختلف بیش از پیش انجام می‌دهیم. بیش از سه درصد انتقال فن‌آوری دیپلماسی علمی را داشته‌ایم.

وی بیان کرد: صنعت نوآوری و شکوفایی حمایت‌های لازم را در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهد، هر شرکتی که پروژه‌ای را ارائه دهد و بالای 30درصد درآمد داشته باشد. شرایط برای پرژوه‌ی دوم برای آن شرکت فراهم می‌کنیم، باید در هر استان صندوق از حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران را داشته باشیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را با این شرکت‌ها انجام بدهیم.

ابلاغ آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها
محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران گفت: آیین نامه‌ای در خصوص ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ابلاغ شده صرفاً داشتن مقاله‌های علمی مطرح نیست بلکه یکی از شاخص‌ها برای ارتقا محسوب می‌شود . بحث فن‌آوری و نوآوری و ثبت اختراع انتشارات مقاله‌ها که در نشریات معتبر به چاپ رسیده‌ باشند و همچنین تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان مد نظر قرار گرفته و این آیین نامه به تازگی ابلاغ شده است.

وی تأکید کرد: برنامه‌های آموزشی باید به گونه‌ای بازنگری شوند که بتوانند دوره‌های کاروزی و کارآموزی را شامل شوند. دفاترخانه‌هایی در دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تشکیل شده که سعی می‌کنند در ارتباط بین دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار کنند.

فرهادی بیان کرد: دوره‌های آموزشی، فرصت‌های مطالعاتی در صنعت مطرح شده که از امسال شروع شده و تعدادی از اساتید فرصت مطالعاتی خواهند داشت.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار