استقبال از تبادل دانش و تجربیات متخصصان مقیم آلمان در حوزه سلامت

دکتر حریرچی گفت: با ایجاد ارتباط با دانشگاهها، مبادله دانشجویان و دستیاران برای بهره گیری از آموزش های روز دنیا امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از وبدا؛ دکتر ایرج حریرچی با شرکت در جلسه ای که با حضور بیش از هفتاد پزشک و متخصص مقیم آلمان از طریق ارتباط با اسکایپ ضمن گزارش جامعی از اجرای طرح تحول سلامت در سیستم بهداشت و درمان کشور، به سوالات مطرح شده حاضرین در نشست پاسخ داد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه، کشور ایران در حال گذار اپیدمیولوژیک است، گفت: خوشبختانه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیر در کشور کنترل شده و هم اکنون 9 کشوری هستیم که به اهداف اعلام شده سازمان بهداشت جهانی نائل شده ایم.

وی در ادامه افزود: در طی چهار دهه اخیر امید به زندگی در زنان و مردان به ترتیب از 53 و 51 و نیم به 73 و 71 سال افزایش داشته است و در حال حاضر با گذار اپیدمیولوژیک بیماری ها مواجه هستیم و هرم سنی کشور در حال تبدیل به الگویی مشابه کشورهای توسعه یافته است.

دکتر حریرپی با اشاره به اینکه، این تغییر منجر به افزایش بیماری های دوران میانسالی شده است، گفت: در ده سال گذشته در سیاستگذاریها و برنامه ریزی ها برای مقابله با این وضعیت چندان موفق نبودیم این وضعیت نیاز به تغییر دارد و باید حوزه سلامت از اولویت بیشتری برخوردار گردد و منابع بیشتری به آن منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه ویژه دکتر روحانی، رییس جمهور محترم به موضوع بهداشت و درمان مردم، حوزه سلامت جزو اولویت های نخست دولت قرار گرفت و با همت دکتر هاشمی، وزیر محترم بهداشت نیز، طرح تحول سلامت با اهداف مهمی چون، افزایش پوشش بیمه همگانی سلامت، کاهش پرداختی مستقیم از جیب مردم، حذف پرداخت های غیرمتعارف مردم به پزشکان و توجه ویژه به سلامت ساکنین حاشیه شهرها اجرا شد.

دکتر حریرچی کمبود پزشک و توزیع نامتقارن متخصصین در کشور را از دیگر چالش های حوزه سلامت در گذشته ذکر کرد و گفت: با همکاری مشترک در زمینه های آموزشی، پژوهشی و انتقال دانش و تجربیات و نیز در ارائه خدمات درمانی در مناطق مورد نیاز می توانیم همکاری داشته باشیم. هم چنین با ایجاد ارتباط با دانشگاهها، مبادله دانشجویان و دستیاران برای بهره گیری از آموزش های روز دنیا امکان پذیر است.

دکتر حریرچی اضافه کرد: نحوه فعالیت متخصصین مقیم آلمان با ایران در سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قابل طراحی است و می تواند شامل انتقال فن آوری های نوین در حوزه پزشکی، ارائه خدمات درمانی در مناطق مورد نیاز، تولید و صنعت دارو و همکاری های آموزشی باشد.
قائم مقام وزیر بهداشت با پیشنهاد یکی از حاضرین در این نشست در خصوص انعکاس طرح های تعریف شده بر روی وب سایت سفارت جهت اطلاع پزشکان و متخصصین مقیم خارج استقبال کرد و جهت تسریع در انجام این کار توسط امور بین الملل وزارت بهداشت قول مساعد داد.

حاضرین شرکت کننده در این نشست ضمن ابزار خرسندی از نتایج مثبت اجرای طرح تحول سلامت و بهبود سلامت هموطنانشان سوالاتی در خصوص، شرایط و نحوه پیوند کلیه در کشور، دریافتهای غیر قانونی در حوزه سلامت، میزان درآمد پزشکان و مقایسه آن با کشور آلمان، میزان آمار معتادان ، تسهیل در برخی قوانین سخت گیرانه در حوزه پذیرش طبابت پزشکان مقیم خارج از کشور و اعتیاد دارویی مطرح کردند و در مورد موضوعات مذکور بحث و تبادل نظر شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.