برنامه‌ریزی فرهنگی برای 5 سال برنامه ششم امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد بررسی شد

نوش آبادی: یکی از ارکان سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی است/ کاتب: شروع برنامه ششم توسعه به سال 96 می‌رسدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه امشب 25 آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی فرهنگ در برنامه ششم توسعه پرداختند.

نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که نگاه و رویکرد دولت به حوزه فرهنگی در برنامه ششم توسعه چگونه است گفت: سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه قبل از این که به صورت لایحه تصویب شود توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود.

وی با  اشاره به این که تأیید سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نظام بر عهده مقام معظم رهبری است افزود:  این سیاست‌ها در سه محور هشت سر فصل و 80 بند تجزیه و تحلیل شده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست‌های مربوط به برنامه ششم توسعه کشور خاطر نشان کرد: تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی و اقتصادی مقاومتی و توسعه فناوری جزء سه محور سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به حساب می‌آید.

* تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی یکی از ارکان مهم سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه است


نوش آبادی با تاکید بر این که مبنا و پایه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر روی این سه محور است ادامه داد: یکی از ارکان مهم سیاست‌های کلی برنامه ششم تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی است.

وی با اشاره به این که در حوزه اقتصاد مقاومتی نقش فرهنگ زمینه‌ساز، تصمیم ساز و بسترساز خواهد بود بیان کرد: علاوه بر این که در حوزه فرهنگ به مقام سازی، ارتقاء فرهنگ و همچنین ارتقای سطح زندگی ایران ، اسلامی می‌پردازیم به حوزه اقتصاد مقاومتی نیز توجه شایانی شده است.

 سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل شورای فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ تصریح کرد: این شورا متشکل از وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش، سازمان مدیریت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

نوش آبادی با اشاره به این که سازمان مدیریت و برنامه مسئولیت ستاد تدوین برنامه ششم را بر عهده دارد افزود: حدود 60 نشست تخصصی و کارشناسی با حضور مسئولین مربوطه برگزار کرده‌ایم که در نهایت 19 حکم ابلاغ شده است به طوری که در حوزه فرهنگی مسئولیت حوزه فرهنگ را به طور کامل بر عهده داریم.

کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون لایحه احکام دائمی برنامه ششم توسعه گفت: با برنامه‌ای که دولت در دست داشت متأسفانه تا کنون لایحه برنامه ششم به مجلس داده نشده است در هر صورت اگر نیمه دی ماه دولت لایحه برنامه ششم توسعه را به همراه بودجه تقدیم مجلس کند فرصتی برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در سال جاری نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در سال 95 مورد بحث و بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

* سال 95 شروع برنامه ششم توسعه نخواهد بود

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که عملاً در ابتدای سال 95 شروع برنامه ششم توسعه نخواهد بود ادامه داد: شروع برنامه ششم به سال 96 می‌رسید.

* دولت قصد دارد برنامه ششم توسعه را در 50 ماده تقدیم مجلس کند

وی ادامه داد: آن چه که در حال حاضر سیاست دولت و سازمان برنامه است این است که احکام برنامه ششم توسعه احکام محدودی باشد و در این راستا 236 ماده‌ای که در برنامه پنجم توسعه داشتیم در برنامه ششم توسعه به 50 ماده تغییر پیدا می‌کند و دولت قصد دارد تا برنامه ششم توسعه را تا 50 ماده تقدیم مجلس کند که در این جا این سؤال مطرح می‌شود که با این اتفاق سهم بودجه بخش فرهنگی به چه میزان خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: از 130 هزار میلیارد تومان اعتباری که در بودجه 94 داشتیم تنها 4 درصد توانستیم  به بخش فرهنگ و هنر اختصاص دهیم و 96 درصد آن به بخش رفاه، بهداشت و آموزش که زیرمجموعه فصل فرهنگ هستند تخصیص داده شده است.
در بخش دیگری از این گفتگو نوش آبادی در خصوص این که آیا ساماندهی دستگاه‌های فرهنگی کشور در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است یا خیر نیز اظهار داشت: برنامه ششم توسعه متأثر از سیاست‌های کلی است که ابلاغ‌شده و احکامی است که هم اکنون پیشنهاد داده می‌شود که این احکام نیز باید متناسب با سیاست‌های اقدامی باشد.

وی ادامه داد: هم چنان که عرض از 80 بندی که جزء سیاست‌های پولی اقتصاد مقاومتی است 6 بند آن مستقیماً با حوزه فرهنگ و هنر ارتباط پیدا می‌کند ضمن این که مجموعه فعالیت‌های فرهنگی نظام که تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و این وزارت تنها بخش کوچکی از ده‌ها سازمان و نهاد فرهنگی است که در کشور فعالیت می‌کنند لذا هر یک از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی اعتبارات خاص خود را می‌خواهد.

* اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد یک هفدهم بودجه فرهنگی کشور است

وی با بیان این که اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر که متولی آن وزارت ارشاد است یک هفدهم اعتبارات فرهنگی کل کشور را شامل می‌شود گفت: بنابراین اگر انتظار این است که وزارت فرهنگ بتواند جوابگوی تمام سازمان‌ها و نهادهایی باشد که کار فرهنگی می‌کنند اعتبارات بیشتری نیازمند است.

نوش آبادی تصریح کرد: ساماندهی دستگاه‌های فرهنگی به لحاظ ساختاری نیازمند قانون است لذا چنین بحثی در برنامه ششم توسعه مطرح نشده است چرا که در بحث هماهنگ‌سازی به لحاظ ساختاری ما نیازمند قانون هستیم و وزارت فرهنگ نمی‌تواند نهادها و سازمان‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند را مدیریت کند.

کاتب نیز در ادامه اظهارات نوش آبادی اظهار داشت: آن چه که سازمان برنامه در لایحه برنامه ششم پیش‌بینی کرده است بحث ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی کشور است و پیشنهاد داده است که کمیته‌ای مرکب از نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد اسلامی، وزارت علوم و آموزش و پرورش فعالیت نهادهای فرهنگی را ساماندهی کنند.

* تا زمانی که مدیریت واحد فرهنگی نباشد شاهد موازی کاری خواهیم بود

نوش آبادی در همین راستا تصریح کرد: ساماندهی نیازمند سازمان‌دهی و سازمان‌دهی نیز نیازمند اصلاح ساختار است و تا زمانی که ساختار فعالیت‌های فرهنگی در کشور روشن نشود و تا زمانی که نهادهای فرهنگی تکمیل نشوند و مدیریت فرهنگی به صورت واحد در کشور عمل نکند ما شاهد این از هم گسیختگی و موازی کاری خواهیم بود و طی یا چند حکم نخواهیم توانست امور فرهنگی در کشور را ساماندهی کنیم چرا که همان گونه که تاکید شد ساماندهی امور فرهنگی کشور نیازمند اطلاحات ساختاری و یک سازمان‌دهی تحت یک مدیریت واحد فرهنگی است.

* بخش فرهنگی برنامه ششم توسعه در 19 حکم از سوی دولت تهیه شده است

نوش آبادی یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورایی که به آن اشاره کردیم با همراهی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی 19 حکم در بخش فرهنگی برنامه ششم توسعه تهیه کرده که این احکام هنوز در دولت نهایی نشده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا مردمی کردن فرهنگ در برنامه ششم توسعه لحاظ شده اظهار داشت: یکی از 19 احکامی که در بخش فرهنگی مطرح‌شده در رابطه با افزایش سهم مردم و افزایش نقش و مشارکت مردم در توسعه فضاهای فرهنگی است که مورد تأیید مقام معظم رهبری است.

* سیاست کلی دولت واگذاری تدریجی امور فرهنگی و هنری به مردم است

وی تاکید کرد: سیاست کلی دولت واگذاری تدریجی امور فرهنگی و هنری به مردم و افزایش تدریجی نقش و مشارکت مردم در این حوزه است.

کاتب نیز در همین راستا اظهار داشت: متأسفانه در این بحث هیچ‌گونه احکامی در حوزه فضای مجازی که یکی از مسئله‌های جدی ما دیده نشده است.

نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره این که آیا در برنامه ششم توسعه ، توسعه کمی و کیفی رسانه فرامرزی مورد توجه قرار گرفته شده است یا خیر اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در حوزه دیپلماسی عمومی داریم بحث هماهنگی و هم افزایی نهادها و دستگاه‌هایی است که خارج از کشور کار فرهنگی و رسانه‌ای می‌کنند که در این راستا رسانه‌ها و نهادهایی که در این بخش ذی نقش هستند برای این که بتوانند در رسیدن به اهداف به هم کمک کنند نیازمند یک مدیریت واحد در حوزه اطلاع‌رسانی فرامرزی هستند.

* 170 شبکه فارسی‌زبان معاند علیه انقلاب اسلامی  فعالیت می‌کنند

کاتب نیز در همین راستا با بیان این که هم اکنون 170 شبکه فارسی‌زبان معاند علیه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند گفت: بر این اساس یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های صدا و سیما این است که برنامه‌های برون‌مرزی را با زبان‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهد که متأسفانه امروز بودجه صدا و سیما کفاف انجام این رسالت را نمی‌دهد.

* صدا و سیما 500 میلیارد تومان در بخش جاری خود با کمبود اعتبار مواجه است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال 94 رقمی معادل 920 میلیارد تومان اعتبار به صدا و سیما اختصاص داده شد و سرجمع اعتبار بودجه صدا و سیما امروز 9 هزار و 700 میلیون تومان است که از این رقم صدا و سیما باید هزار و 200 میلیارد تومان از فعالیت‌های تبلیغی کسب کند.

وی ادامه داد: از سال 94 علی‌رغم همه انضباط که در بخش اداری سازمان صدا و سیما برگزار شده این سازمان هم اکنون 500 میلیارد تومان در بخش جاری خود با کمبود اعتبار مواجه است لذا با این وضع چگونه می‌تواند در بحث برون‌مرزی با قدرت عمل کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار