معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تأکید بر لزوم تلاش همه دستگاه‌ها برای مبارزه با فساد گفت: فساد ضربات جبران ناپذیری به نهادهای مردم سالار و سرمایه اجتماعی وارد می‌کند.

فساد باپیامدهای دهشتناک در صدر مبارزه قرار دارد/مشکلات اقتصادی جرم را زیاد می کندبه گزارشگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به رویکرد پیشگیرانه به عنوان راهکار مبارزه با فساد گفت: مسئله فساد و مبارزه با آن از دیرباز مورد توجه ویژه حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (اعلی الله المقامه) بوده است؛ ایشان بارها به مقوله پیشگیری از شیوع فساد و به‌کارگیری روش‌های کارآمد برای مبارزه با آن تاکید داشته‌اند.

وی ادامه داد:‌ ایشان در پاسخ به نامه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در ارتباط با برگزاری "همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد" و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقومه‌ای را صادر کردند: "بسم الله الرّحمن الرّحیم نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لیکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید."

الفت تصریح کرد: با اندکی تامل در این پیام می‌توان جدیت، درایت و تاکید ویژه ایشان را در امر مبارزه با مفاسد مشاهده کرد. لذا شایسته است تا اکنون تمام بخش‌های اجرایی و نظارتی کشور در امر مبارزه با مفاسد اهتمام داشته و در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم. اصلاح جامعه در گرو اصلاح فردی است، لذا اگر بدنبال جامعه‌ای عاری از فساد هستیم باید ابتدا هر فرد از خود اصلاح و خود کنترلی را شروع کند و سپس نوبت به اصلاح جامعه می گردد. به‌هر حال این تکلیف بر دوش همه جامعه است چه در بخش حاکمیتی و چه در بخش مردمی.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مهمترین مسائلی که کشور در حال حاضر با آنها مواجه است عبارتند از رکود تورمی، قیمت نفت و کمبود درآمد دولت، تحریم ها و حساسیت اجرای برجام و شرایط اقتصادی و فرهنگی در دوران پساتحریم که این ها همه به نحوی در آمار رو به برخی جرائم مانند سرقت، رشاء و ارتشاء، تجاوز به عنف، کلاهبرداری و ... نقش دارند و تبعات و پیامدهای جبران ناپذیری بر جامعه، سلامت و سرمایه اجتماعی، توسعه اقتصادی و حوزه های فرهنگی خواهند گذاشت.

الفت در خصوص نقش تحریم در بروز آسیب‌های اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: نفس تحریم‌ها مشکل اصلی نیست بلکه تدابیر نامناسب داخلی و عدم مقاوم بودن ساختارها مسئله اصلی است و علاوه بر آن و همزمان با آن با یک مدیریت منتظر رفع تحریم مواجه هستیم که ناکارآمدی و عدم بهره وری را بازتولید می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در خصوص پیامدهای مخرب فساد بر پیکره جامعه گفت: درست است که فساد تنها مشکل کشور نیست اما به دلیل پیامدهای مخرب و دهشتناک آن همواره پیشگیری و مبارزه با آن در صدر وظائف حکومت اسلامی قرار داشته است.

وی ادامه داد:‌ از آنجا که فساد مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور است و در بررسی‌ها متاسفانه شاهد نقش و سهم عمده سوء تدبیرها که ناشی از عدم اهتمام به رهیافت های پیشگیرانه است و ساختار رانتی اقتصاد کشور هستیم. فساد به بنیان و نهادهای مردم سالاری، سرمایه اجتماعی، روحیه کار و تلاش ضربه های جبران ناپذیری وارد می سازد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار