استاندار کرمانشاه گفت: شاهد اجرای سامانه گرمسیری در استان هستیم که یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی تاریخ ایران در حوزه منابع آبی و کشاورزی محسوب می شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛استاندار کرمانشاه گفت: شاهد اجرای سامانه گرمسیری در استان هستیم که یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی تاریخ ایران در حوزه منابع آبی و کشاورزی محسوب می شود.

 رازانی گفت: طی این سال ها آب رودخانه بزرگ سیروان بدون هیچ بهره برداری در بخش کشاورزی و یا صنعت از کشور خارج شده است. با مطالعاتی که از سال 1318 آغاز شده است تصمیماتی برای انتقال آب این رودخانه در چهارچوب رژیم حقوقی مربوط به رودخانه های مرزی، به دشت های گرمسیری استان انجام گرفته است. 

وی گفت: این طرح بزرگ در نظام جمهوری اسلامی رنگ واقعیت به خود گرفت و عملیات اجرایی آن آغاز شد. در دوران دولت تدبیر و امید گزارش کار این پروژه خدمت رهبر معظم انقلاب ارایه شد و ایشان با توجه به اهمیت موضوع دستور اختصاص  8 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای رودخانه های مرزی را دادند. 

رازانی افزود: این پروژه دارای 150 کیلومتر تونل در قسمت های مختلف و 400 کیلومتر کانال اصلی است. در این میان تونل نوسود به ازگله 49 کیلومتر طول دارد که تنها 3 کیلومتر از آن باقی مانده و تا سال آینده به پایان می رسد. با اتمام این تونل نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب به دشت های سرپل ذهاب و قصرشیرین منتقل می شود و در ادامه تا مهران و دهلران امتداد می یابد. 

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.