رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی از فعالیت۴۰۰ کارشناس حوزوی در این مرکز خبر داد و گفت :راه‎اندازی مرکز فوریت‎های پاسخگویی به سوالات دینی در حوزه ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حجت الاسلام علی مخدوم با اشاره به پیشینه فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در زمینه پاسخگویی به مسائل دینی گفت : این نهاد حوزوی از سال 1362 به عنوان نخستین نهاد رسمی در کشور کار پاسخگویی به سوالات دینی را به صورت مکتوب آغاز کرد.


وی با اشاره به گستره فعالیت های مرکز از نظر کمیت و حضور کارشناسان دینی در این مرکز اظهار داشت: مجموعا نزدیک به 400 نفر از فضلای حوزه با این نهاد همکاری می کنند، که کارشناسان باید علاوه بر تحصیلات حوزوی در رشته ‏ای که پاسخگویی می کنند دست‏ کم سطح سه حوزه یا معادل کارشناسی ارشد را  داشته باشند.


وی گفت: در سال 1386 بر اساس مصوبه هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز فرهنگی معارف قرآن کریم نیز در حوزه پاسخگویی به سوالات قرآنی تشکیل شد.


حجت الاسلام علی مخدوم به بیان چگونگی پاسخ به سوالات شرعی به صورت تلفنی پرداخت و خاطر نشان کرد: همکاران در پاسخگویی به سوالات دینی از ساعت 8 صبح تا 8 شب در خدمت مردم هستند و همچنین امکان پاسخگویی به صورت پست صوتی هم وجود دارد، که در آن ابتدا مخاطب سوال خود را بر روی سامانه تلفنی مرکز ضبط می‏ کند، و سپس کد ویژه خود را دریافت و کمتر از 24 ساعت با تماس مجدد و وارد کردن کد خود پاسخ را به صورت ضبط شده میشنود.


رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ادامه اظهار داشت: این مرکز در فضای مجازی که به صورت گفتگوی زنده در پاسخگویی به سوالات حضور دارد. ورودی اصلی در فضای مجازی، پایگاه اطلاع رسانی رسمی مرکز به نشانی www.pasokhgoo.ir است.


وی سامانه پیامکی را از دیگر فعالیت های این مرکز در زمینه پاسخگویی خواند و اظهار داشت: پاسخگویی این سامانه صرفا برای پاسخ دادن به سوالات احکام شرعی می باشد، که ابتدا مخاطب سوال خود را با ذکر نام مرجع تقلید خود به سامانه 30009640  فرستاده و در نهایت کمتر از 24 ساعت نظر مرجع تقلیدش را برای وی ارسال می شود.


رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ابراز داشت: پاسخگویی به صورت مکتوب در فضاهای رسانه ‏ای با همکاری رسانه‏ های مختلف صورت می پذیرد.


حجت الاسلام مخدوم به بیان موضوعات مطرح شده مردم در قالب سوالات پرداخت و اظهار داشت: در بحث پاسخگویی به سوالات تلفنی از نظر تعداد، تماس های فقهی یا احکام شرعی بیشتر می باشد، که با قید این نکته که هم سوال شرعی و هم پاسخ آن کوتاه است تعداد بیشتری از آمار را به خود اختصاص می‏ دهند.


وی در ادامه افزود: درخواست‏ های مشاوره (روان شناختی و مباحث اخلاقی) جزء موضوعاتی است که طرفداران زیادی دارد و ما هم به اقتضاء و در حد توان خود تلاش می کنیم ظرفیت پاسخگویی را افزایش دهیم.


رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، راهاندازی مرکز فوریتهای پاسخگویی به سوالات دینی امری مهم و ضروری دانست و افزود:در ماه رمضان امکان پاسخگویی به سوالات دینی در تمام ساعات شبانه روزی فراهم می باشد، اما در غیر آن ظرفیتی که بتواند به صورت زنده و شبانهروزی در خدمت مردم باشد وجود ندارد و متأسفانه وقتی این نقیصه شدیدتر می‏ شود که مراکز دیگر پاسخگویی این ظرفیت را ندارند و لذا لازم است جایی به عنوان فوریت پرسش و پاسخ به سوالات دینی وجود داشته باشد.


حجت الاسلام مخدوم گفت: مهم ترین سرمایه مراکز نیروی انسانی است البته وقتی به ظرفیت عظیم حوزه علمیه قم و مراکز تخصصی و رشته‏ های مختلفی که در آن وجود دارد نگاه می ‏کنیم میبینیم که می ‏توان از این ذخیره عظیم بهره برد و نیروی انسانی کارآمد را تأمین کرد. اما حمایت های مادی و تهیه امکانات از ضرورت‏ های بعدی است که بطبع مهم‏ترین مانع می باشد، لذا اگر این کاستی ها جبران شود می‏ توان به مردم خدمت افزون‏تری شود.


*تماس غیر مسلمانان و کودکان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی


حجت الاسلام مخدوم با بیان تماس های غیر مسلمانان با مرکز پاسخگویی خاطر نشان ساخت:به صورت معدود غیر مسلمانان با این مرکز تماس های برای ارتباط با یک مرکز اسلامی و شیعی به منظور آشنایی با اعتقادات و آموزه های اخلاقی و قرآنی داشته اند، و گاهی هم می ‏خواهند در مسیر باورهایشان تأملاتی داشته باشند که آن را با ما مطرح می‏ کنند تا ببینند ما برای آن موضوع چه پاسخی داریم.


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.


انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.