معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش ملی داوطلبان سلامت در زاهدان تاکید کرد: داوطلبان سلامت باید به دنبال مشارکت آگاهانه، پاسخگو و مسئولانه آحاد جامعه در امر سلامت باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر علی اکبر سیاری گفت: تامین سلامت فردی، اجتماعی،  معنوی و مادی افراد و جامعه بدون مشارکت آگاهانه آحاد مردم که وظیفه شما داوطلبان سلامت است، امکانپذیر نیست.

وی افزود: امروزه سلامت محدود به سلامت جسمی نیست و ابعاد مختلف رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را شامل می شود و آسیب های اجتماعی یکی از مخاطره آمیزترین خطرات تهدید کننده سلامت است.

دکتر سیاری افزود: شیوع بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری های قلبی، تنفسی در کنار شیوع این آسیب ها همچون اعتیاد، طلاق، ایدز و خشونت در حال حاضر مهم ترین معضلات سلامت کشور هستند که باید به کمک شما داوطلبان سلامت در پیشگیری و رفع آن ها تلاش کرد.

وی بیان داشت: در این راستا آموزش همگانی و توانمندسازی افراد که با کمک دانش و علم و تجربه اندوزی صورت می گیرد باید یکی از اهداف شما داوطلبان باشد.

 دکتر سیاری با اشاره به ویِژگی های جامعه توسعه یافته اظهار داشت: جامعه ای توسعه یافته است که به عدالت، اخلاق، معنویت، بالندگی، پویایی اهتمام ورزد و برخورداری از حمایت های اجتماعی را در سه بعد راستگویی، امانتداری  و وفای به عهد را مطمح نظر خود قرار دهد.

دکتر سیاری بیان داشت: جامعه ای که دچار فقر، جهل، فساد، تبعیض، بی عدالتی و عقب ماندگی باشد از اهداف توسعه یافتگی فاصله زیادی دارد و باید برای رفع این معضلات ویژگی هایی نظیر تعقل، تفکر و تدبر را در انسان ها رشد داد و شکوفا کرد.

معاون بهداشت افزود: زیربنای جامعه توسعه یافته علم ،دانش،انسان توسعه یافته و تکنولوژیویست و بستر آن آموزش و موتور محرکه آن انسان توسعه یافته ، مشارکت جو ،خدامحور و عدالت محور است و ابزار آن مشارکت خلاقانه و پویا از مسیر طبقات پایین جامعه به سمت بالاست. چنین جامعه ای می تواند قدرت و ثروتی برای اداره خود و الگو شدن در سطح بین المللی فراهم کند.

وی مداخله آحاد جامعه در حل مشکلات را مهم ترین راهکار عبور از بحران ها ارزیابی و خاطرنشان کرد: نمونه کوچکی از این مشارکت در کنترل بیماری آنفلوآنزا در استان سیستان و بلوچستان با کمک شما داوطلبان سلامت مشاهده شد.

وی داوطلبان سلامت را از زمره افراد حمایت کننده و پیشتاز در امر توسعه نامید و گفت: افرادی با این ویژگی ها باید در هرم قدرت جای گیرند تا با مشارکت دادن مردم در امور ملی، استانی، شهرستانی، روستایی و محله ای بتوان بر مشکلات فایق آمد.

گفتنی است در این همایش یک روزه که همزمان با روز جهانی داوطلبان سلامت در سالن همایش فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن استان، دکتر میری رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان و جمعی از مدیران استانی به همراه داوطلبان و خیرین سلامت از سراسر کشور حضور داشتند. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
برچسب ها: آموزش ، سلامت ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.