رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران با تأکید بر اینکه فقط ارز دونرخی منشأ فساد است، گفت: نرخ ارز باید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود.

مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تأثیر نرخ ارز بر اقتصاد گفت: حفظ ارز مبادله‌ای و حفظ دو نرخی بودن ارز تقسیم اشتباه و منبع رانت و فساد در اقتصاد است.

وی افزود: با دو نرخی شدن ارز خیلی از برنامه‌هایی که در توجیه اقتصادی ندارد توجیه‌دار نشان داده می‌شود و بسیاری از پروژه‌‌ها که دارای توجیه اقتصادی هستند به مرحله ورشکستگی می‌رسند.

پورقاضی تصریح کرد: در شرایط کنونی مهم‌ترین موضوع این است که ارز باید تک نرخی شود و نرخ ارز باید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی ادامه داد: دخالت بخشنامه‌ای دولت در تعیین نرخ ارز و سعی در قیمت‌گذاری آن کاری اشتباه است.

پورقاضی گفت: نرخ ارز باید تا جایی بالا رود که صادرات ارزش پیدا کند و در این شرایط بازار نیز تعادل خود را فقط خواهد کرد.

مصطفی صفاری کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص موضوع تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: واقعیت این است که اقتصاد ایران اقتصادی بسته است بنابراین شناور سازی نرخ ارز بهترین سیستمی است که می تواند انجام شود.

وی افزود: تک نرخی شدن ارز معمولا برای اقتصاد هایی که منابع ارزی بسیار بالایی دارند میتواند موجب عرضه و تقاضای بازار رابا بالانس کند که این خود نیز معایب و محاسنی را به دنبال دارد.

صفاری با اشاره به اینکه محاسن تک نرخی شدن ارز موجب کاهش نوسانات شود گفت: از معایب این طرح این است که که شوک‌های برون‌زای بین‌المللی به اقتصاد انتقال پیدا می‌کند.

کارشناس اقتصادی در همین راستا افزود: در شناورسازی معمولا عرضه و تقاضا تعیین کننده است، یعنی اگر زمانی ورود ارز در اقتصاد افزایش یابد ، طبیعی است که نرخ ارز کاهش می‌یابد و زمانی که میزان ورود ارزکم شود، نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در شناور سازی نرخ ارز دو مکانیزم پالوده و کنترلی (آلوده) وجود دارد، تصریح کرد: شناور پالوده یا بدون کنترل نظام صرفا عرضه و تقاضا است، اما در شناور کنترلی و یا آلوده اجازه نوسان وجود دارد، اما این نوسان با محدودیت همراه است.

این کارشناس گفت: در ایران نیز به صورت اسمی نرخ ارز شناور کنترلی است، اما اتفاقی که رخ می‌دهد زمانی که در ابتدای هرسال که پایه ارز سال تعیین می شود ، شوکی در بازار ایجاد می شود که اگر نرخ ارز به صورت شناور تعیین شود، مسلما این شوک به مرور کاهش می‌یابد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ارزانی شدیدی در راه است.
ارز نخرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
اقای کارشناس عزیز که ارز بالا بره لااقل حقوق را نیز بالا ببرید که از گرسنگی نمیریم شما ها همش به فکر15درصد پولدارها هستید پس ما 85درصدی که اکثر کارمند وکارگر هستیم وحقوقمان 800000هزارتومان است وزیر زیر خط فقر داره جان میدهیم چه می شود...؟؟؟؟؟(خط فقر بقول خودتانکه 2500000تومانه)خواهشا"کارشناسی درست انجام دهید.!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ارز شناور بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
اگر ارز را میخواهند بالا ببرن یا پایین بیارن و یا هر کار دیگه ای خواهشا از مردم مایه نذارن چون که همینطوریش عده زیادی نان شب ندارن بخورن ....
آخرین اخبار