فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی قرار بود در 15مهرماه سالجاری به بهره‌برداری برسد با گذشت بیش از 70 روز از این موعد آیا وعده وزیر نفت محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی که طبق وعده وزیر نفت قرار بود در 15مهر ماه سالجاری به بهره‌برداری برسد پس از گذشت  70 روز بالاخره زمزمه افتتاح آن به گوش می رسد.
 
براساس این گزارش دیماه سال 85 قرارداد اجرای این پروژه نهایی شد اما در آن زمان عملکرد اجرایی مناسبی روی این پروژه‌ها صورت نگرفته بود بنابراین با روی کارآمدن دولت یازدهم وزیر نفت تصمیم گرفت که پروژه‌های کلیدی را در اولویت کار خود قرار داده و توانست با تمام محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها پروژه را به سرانجام برساند.

لازم به ذکر است که هدف از طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین به منظور تامین سوخت و خوراک مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی و همچنین تولید روزانه 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و 400 تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی است.

از دیگر محصولات تولید شده در این فاز تولید سالانه یک میلیون و 50 تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب است.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در شهریور ماه سالجاری از راه‌اندازی این فازها خبر داده بود و تاکید داشتند که همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز 14 تا پایان سال 1396 و پایان عمر دولت یازدهم به بهره برداری خواهند رسید. 

گفتنی است در سال گذشته از طریق توسعه پارس جنوبی بیش از 120 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شد و امسال نیز با بهره برداری کامل از فازهای 15 ، 16 و بخش هایی از فازهای 19 ، 20 و 21 ظرفیت تولید گاز را افزایش دهیم. همچنین با افتتاح کامل فازهای 15 و 16 ، یک میلیون تن به ظرفیت تولید اتان کشور اضافه خواهد شد.

رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه در سال‌جاری هم همچون سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده خواهد شد، گفته بود بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی محقق خواهد شد.

کشورمان قصد دارد با تکمیل و بهره برداری از طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی تا دو سال آینده ظرفیت تولید گاز از این حوزه مشترک را به بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد که بخشی از این گاز از مسیر خط لوله و یا طرح ایران ال. ان. جی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر خواهد شد.

ساخت سکوها و سازه‌های فوقانی این دو فاز توسط دو شرکت ایزوایکو و صف و با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام می‌شود و ساخت لوله‌های دریایی بر عهده‌ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی است. همچنین حفاری 24 حلقه چاه‌ این دو فاز توسط شرکت حفاری دانا کیش در حال انجام است. 

در فاز 16 و 15 پارس جنوبی برای نخستین بار ساخت و نصب 45 هزار تن سازه‏‌های فلزی، 2500 کیلومتر کابل‏کشی برق و 2000 کیلومتر کابل‏‌گذاری ابزار دقیق در محوطه 160 هکتاری پالایشگاه با تلاش متخصصان ایران اجرا شده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار