معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: ما نیروی انسانی خاصی در دنیا داریم و پنجمین تولیدکننده مهندس در جهان هستیم‌.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در اولین گردهمایی بین‌المللی مدیریت استعدادها که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: در تمام دو سال گذشته سعی ما این بوده که آن چیزی که سرمایه مملکت است معدن و نفت و گاز آن نیست بلکه جوانانمان هستند که باید به عنوان یک نیروی انسانی ویژه و یک سرمایه خاص به آنها نگاه کنیم و روی آنها حساس شویم. 

وی افزود: زمانی که در کشوری زندگی کنیم که یک بشکه نفت ارزش آن از افراد بیشتر باشد و آن را به عنوان ارزش قبول کنیم بنابراین تمام برنامه‌هایمان روی نفت و گاز متمرکز می‌شود و هیچوقت پیشرفت نمی‌کنیم.

ستاری تصریح کرد: نیروی انسانی ما نیروی انسانی خاصی در دنیاست ما 32 میلیون جوان بین سن 22 تا 23 داریم و 4.5 میلیون دانشجو در کشورمان داریم و پنجمین تولید کننده مهندس در جهان هستیم. همچنین تعداد 5 هزار دانشجوی خارجی در خارج از کشور داریم که تقریبا دهمین رتبه کشور در زمینه دانشجوی خارجی هستیم. دنیا به سمت چرخش دانشجو و مغز پیش می‌رود اینکه دانشجویان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند مشکلی نیست ولی باید نیروی خود را بگذاریم که از این دانشجویان بهره ببریم و باید سیستمی داشته باشیم که در داخل کشور از آنها استفاده کنیم و استعدادهای آنها را تشخیص بدهیم. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: اصولا نحوه انتخاب ما در شناسایی استعدادها در بنیاد ملی نخبگان اشکال دارد به آن حساس هستیم در آئین‌نامه‌های جدید آن را تغییر خواهیم داد به هر حال آن چیزی که بسیار مهم است این است که از لحاظ نیروی انسانی بهترین نیروی انسانی را داریم و آن هم اقتصاد دانش‌بنیان که پایه آن نیروی انسانی تحصیل‌کرده می باشد است. 

ستاری با اشاره به طرح شهاب خاطر نشان کرد: طرح شهاب از سال گذشته به طور جدی با همکاری وزارت آموزش و پرورش شروع شده و 460 نفر هم‌اکنون تحت پوشش طرح شهاب قرار گرفته‌اند این یک پایلوت بسیار خوبی برای مقاطع چهارم و پنجم دبستان است. 

وی تاکید کرد: طرح شهاب برای جا سازی ایده‌ها، آموزشهایی به معلمان و کارهایی که باید در مدارس انجام دهند ارائه می‌شود. طرح شهاب اقدامی است که باید در کشور انجام شود و موفقیت بسیاری از جوانانمان به این طرح بستگی دارد. 

وی عنوان کرد: ما یک کشوری هستیم که 5 هزار سال تاریخ داریم ولی بدون سیستم کارآفرینی در کشور هستیم جوانانمان رابه زور پول نفت استخدام کرده‌ایم این سیستم که پول نفت در کشور کارآفرینی ایجاد می کند را باید سرکوب کنیم. 

ستاری اظهار داشت: به هر حال مدیریت استعدادها و کشف استعدادها و برنامه ریزی برای استعدادها برنامه جدی است که هر هفته در بنیاد ملی نخبگان برای آن برنامه ریزی می‌شود بسیاری از آئین‌نامه‌ها را اصلاح کرده‌ایم‌، آئین‌نامه‌ها را باید به سمتی که دیدگاه کارآفرینی در کشور ایجاد می‌کند عوض کنیم‌. باید به جوانانمان یاد بدهیم برای کشورشان هزینه بدهند نه اینکه طلبکار باشند این نوع تغییر نگرش باید در اقتصاد دانش بنیان اتفاق بیفتد. 

برنامه‌های معاونت علمی  برای دانشجویان خارجی 
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در زمینه برنامه‌های معاونت علمی برای دانشجویان خارجی تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف پژوهشی علمی و فناوری برای دانشجویان خارجی برنامه‌های خاصی داریم تسهیلاتی را برای دانشجویان خارجی مقرر کرده‌ایم تا کنون 130 نفر از طریق سایت بنیاد ثبت نام کردند تسهیلات به این صورت است دانشجویانی که به ایران باز می‌گردند از چند مرکز تحقیقاتی‌، علمی و فناوری بازدید خواهند داشت و در دانشگاه‌های مختلف و معتبر مقاله‌ها ، پتینت‌ها و پروژه های تحقیقاتی خود را ارائه خواهند داد. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار