توسعه طرح های بادام کاری با مشارکت مردم علاوه بر کاربرد اقتصادی برای مردم بهترین راهکار برای احیای پوشش سبز جنگلها و مراتع آسیب دیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، عوامل مخرب طبیعی و انسانی هر ساله 16 هزار هکتار جنگل و مراتع کشور را فقیر و بیابانی می کند.

روند تخریب در کشور ایران که پنجمین نقطه بیابانی جهان است متولیان منابع طبیعی را بر آن داشته که با اجرای طرح های مشارکتی پوشش سبز جنگلها و مراتع را در مناطقی آسیب دیده احیا کنند.

با توجه به اینکه میزان فرسایش خاک در ایران پنج برابر میانگین جهانی است ایجاد طرحهای بادام کاری نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک خواهد داشت.

براساس آمار تاکنون با مشارکت مردم بیش از یکصد هزار هکتار جنگل بادام در کشور کشت شده که 31 هزارو 500 هکتار ازاین میزان در عرصه های منابع طبیعی با مشارکت مردم انجام گرفته است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به لزوم احیای منابع ملی وتوسعه درختکاری، در این باره می گوید: بادام از گونه مقاومی است که بر اساس سازگاری با شرایط خاک های ضعیف در لایه های گچی نیز رشد می کند.

هدایت الله آویزش ، مهار فرسایش خاک را از دیگر دستاوردهای طرح بادام کاری نام برد و افزود: این طرح علاوه بر کاربرد اقتصادی برای خانوارها مزیت شیمایی و صنعتی نیز برای دولت دارد.

وی تثبیت مالکیت، تقویت پوشش سبز جنگلی و گیاهی، ایجاد شغل و رونق اقتصادی و تعلیف دام را از دیگر مزایای این طرح اعلام کرد.
آویزش سطح زیر کشت بادام کاری در شهرستان کهگیلویه را هشت هزار هکتار ذکر کرد و گفت: در هر هکتار سالانه 400 کیلو گرم بادام خشک برداشت می شود.

وی هزینه فروش هر کیلوگرم بادام را 70 هزار ریال ذکر کرد و گفت: طرحهای بادام کاری علاوه بر درآمدزایی و احیای جنگلها به اشتغالزایی خانواده ها نیز کمک می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد طرح ملی توسعه بادام را از جمله اقدامات اثر بخش متولیان منابع طبیعی این استان در حفاظت از پوشش جنگلی و مرتعی ذکر کرد و گفت: این استان در زمینه طرح بادام کاری در کشور مقاوم اول را دارد.

عزت الله بهشتی با اشاره به اینکه سال گذشته 9 هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت انواع گونه های گیاهی رفته است، گفت: هفت هزار و 500 هکتار از این اراضی به کشت بادام و مابقی به کشت سایر بوته های گیاهی مثل کنار و بلوط اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه این استان با کاشت پنج هزار هکتار درخت بادام رتبه ی نخست را در کشور دارد افزود: با برنامه ریزی های انجام شده طی پنج سال آینده این میزان به 50 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

معاون سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور پیشتر نیز در بادید از طرحهای بادام کاری کهگیلویه با اشاره به اینکه دیگر جنگل کاری دولتی در سطح کشور انجام نمی شود، گفت: سیاست اصلی این سازمان در سال جاری جنگل کاری مشارکتی و اقتصادی خواهد بود.

فریبرز غیبی تامین بذر، قلمه و نهاده مورد نیاز مردم در قالب این طرح را یاد آورشد و افزود: مراحل کشت ، داشت و بهره برداری برعهده جوامع محلی خواهد بود.

وی اظهارکرد: با این سیاست علاوه بر درآمدزایی و ارزآوری برای کشور جنگل پایدار نیز در سطح کشور ایجاد خواهد شد.

غیبی تصریح کرد: با توجه به درآمد زایی طرح های بادام کاری توسعه این گونه طرح ها در جنگلهای کشور یک اولویت است.

وی کهگیلویه و بویراحمد را استان برتر در زمینه طرحهای مشارکتی بادام کاری ذکر کرد و گفت: در سال گذشته بیشترین میزان اعتبارها به این استان اختصاص داده شد.

غیبی با اشاره به سیاست سازمان جنگلها برای توسعه کشت بادام در سطح کشور ابراز داشت: در سال جاری 100 هزار هکتار بادام کاری با مشارکت مردم انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: الگوهای برتر در زمینه کاشت طرح های بادام کاری در کهگیلویه و بویراحمد در دیگر استانها اجرا خواهد شد.

غیبی میزان اعتبار طرحهای جنگل کاری در سطح کشور را در سال جاری 700 میلیارد ریال اعلام کرد.

کهگیلویه و بویراحمد دارای 997 هزار و 100 هکتار جنگل و بیش از 724 هزار هکتار مرتع است.

88 درصد وسعت کهگیلویه وبویراحمد پوشیده از جنگل و مرتع است.

کهگیلویه و بویراحمد 12 درصد از مراتع زاگرس را دارد که 20 درصد این مراتع خوب، 30 درصد متوسط و 50 درصد ضعیف است.

انتهای پیام /س
برچسب ها: طرح ، مشارکتی ، جنگل ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.