اشعار تاریخ مصرف‌دار منافاتی با شعرهای اصولی ندارد.

افشین یدالهی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اشعار تاریخی مصرف‌دار گفت: سوژه‌های تاریخ مصرف‌دار شعر بعدها با مرور تاریخ و تطبیق با اتفاقات آن دوره حال و هوای زمان خود را به نوعی برای آیندگان انعکاس می‌دهند. علاوه بر اینها وضعیت اجتماعی و روانی حاکم در آن زمان میان مردم را بیان می‌کند. همه این اشعار لزوما قرار نیست تا 50 و 100 سال دیگر ماندگار باشد؛ مثل کشیدن بخیه دختر 4 ساله با اتفاق ناخوشایندی که برایش رخ داد. اشعار زیادی منعکس شد. این وضعیت و بحران اجتماعی ممکن است تا چند سال آینده بازخورد داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی حوادث ممکن است بعدها یک نقطه عطف به نظر بیاید و آن اتفاق ساده در یادها بماند، به گونه‌ای در تاریخ انعکاس می‌یابد که وقتی پس از سال‌ها آن را می‌خوانیم این روزها و حواشی‌اش را برایمان تداعی می‌کنند و بگویند آن زمان چه اتفاقی حاکم بوده است و در آن مقطع چه چیزی برای مردم اهمیت داشته است.

یداللهی با بیان نادیده گرفتن اشعار اصولی نسبت به اشعار تاریخ مصرف‌دار گفت: این اشعار گاه به منظور مشخصی سروده می‌شوند و تنها در زمان خود کاربرد دارند. نمی‌توان تعیین کرد حق اشعار دارای اصول در اینجا نادیده گرفته می‌شود؛ چون خیلی به ابعاد و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، اما توجه به اشعار دارای اصولی که همزمان با اشعار تاریخ مصرف‌دار سروده می‌شود به میزان آشنایی و اهمیت مردم به شعر بستگی دارد و اینکه آیا به شعر نگاه سطحی دارند و به عنوان سرگرمی نگاه می‌کنند یا نه؟

یداللهی در پایان گفت: اشعار تاریخ مصرف‌دار به صورت گذرا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اشعار جوّی که در آن زمان گفته می‌شود، منافاتی ندارد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار