دبیر ستاد گرامیداشت هفته پژوهش آذربایجان‌شرقی گفت: ضروری است نگرش‌های سنتی تغییر یابد و علم و فناوری، مبنای تولید ثروت برای کشور قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ پورمحمدی در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر استان، علم و اقتصاد دانش بنیان را یکی از مهم ترین دغدغه های بزرگان و مسئولان نظام همچون آیت الله خامنه ای(مدظله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر روحانی، ریاست جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: بر اساس رهنمودهای صاحبنظران و متخصصان، تلفیق علم و عمل و همچنین تلفیق دو امر تخصص و تعهد زمینه دستیابی به توسعه علمی را میسرتر خواهد کرد.

وی گفت: همه به خوبی درک کرده ایم که در حال حاضر، یک شکاف عمده بین مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه هایی همچون صنعت، خدمات، کشاورزی وجود دارد و همه باید تلاش کنیم این زنجیره را در کوتاه ترین زمان ممکن، تکمیل کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر تحقق این امر تاکید ویژه ای دارند.

وی با بیان اینکه باید سیاست هایی اتخاذ شود تا وابستگی کشور در عرصه فناوری به حداقل ممکن برسد عنوان کرد: علم و فناوری، لازم و ملزوم یکدیگر هستند و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. علم از جنس دانایی است ولی فناوری از جنس توانایی است.

رییس دانشگاه تبریز در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: دانشگاه ها و مراکر علمی باید از چرخه ای عبور کنند که نسل اول آن، آموزش، نسل دوم آن پژوهش و نسل سوم آن فناوری است. باید تمامی این مولفه ها با یکدیگر وصل و هماهنگ باشند.

پورمحمدی در تعریفی از فناوری عنوان کرد: فناوری، توانایی تبدیل ورودی ها به خروجی هایی است که مزیت رقابتی ایجاد می کند.

به گفته وی در حال حاضر، مبنای تولید و تامین ثروت برای کشورها تغییر پیدا کرده است. بر اساس نگرش سنتی، مبنای تولید ثروت، نیروی کار و زمین بود ولی در حال حاضر این نگرش باید تغییر پیدا کند چرا که مبنای تولید و تامین ثروت در جامعه کنونی، باید علم و فناوری باشد.

وی با بیان اینکه پیشرفت کشور در گرو تلاش نخبگان است اظهار کرد: باید در مراکز علمی و دانشگاهی خود به جای اهتمام صرف بر تولید و چاپ مقالات، مراکز فناوری خود را توسعه داده و با این هدف به فکر تولید ثروت باشیم. نباید چاپ مقالات را نادیده بگیریم ولی باید این امر به تولید ثروت در کشور ختم شود.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته پژوهش آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: هدف فناوری و تکنولوژی، باید تولید ثروت و تمامی پژوهش هایی که در کشور انجام می شود متناسب با نیازها و خواسته های کشور باشد.

به گفته پورمحمدی، دستیابی به توسعه اقتصادی، سودآوری و افزایش ثروت ملی از مهم ترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و فروش پتنت، لیسانس دهی، تاسیس شرکت های فناوری، فروش مستقیم محصولات فناوری، استفاده از آژانس های انتقال فناوری و .. از مهم ترین اصول و ضوابط تجاری سازی فناوری است.

وی با اشاره به نقش مراکز رشد در اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: اقتصاد دانایی محور در گرو داشتن شرکت‌های دانش بنیان و دانایی نیز یکی از مولفه های خلق ثروت است.
 
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.