رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: در سال‌های آینده و در برنامه ششم توسعه راهبرد اقتصاد بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

برنامه ششم توسعه بر پایه اقتصاد مقاومتی/ برداشته شدن تحریم‌ها مهم‌ترین اقدام در بهبود محیط کسب و کاربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در دومین همایش بهبود محیط کسب و کار اظهار داشت: دومین همایش بهبود محیط کسب و کار توسط وزارت اقتصاد و دارایی و دستگاه‎‌های مختلف برگزار شده و باید گفت که ارتقای بهبود محیط کسب و کار بیانگر هم پیوندی و همدلی در سطح ملی بین دولت و نهادهای بخش خصوصی است.

وی افزود: ارتقای بهبود محیط کسب و کار نشان می‌دهد که تلاش مستمر و همت و استواری و دنبال کردن افکار صحیح مطمئنا نتیجه می‌دهد به طوری که علی‌رغم انباشت سیاست‌های غلط در گذشته توانستیم در مسیر درست گام برداریم و امیدواریم به سرعت در این مسیر به جایگاه ایرانی و ایرانی دست یابیم.

نهاوندیان در ادامه گفت: قانون بهبود محیط کسب و کار نخستین قانونی بوده که با ابتکار بخش خصوصی و دولت نوشته شده و البته لازم به ذکر است که با همکاری نمایندگان مردم در مجلس به تصویب رسیده هر چند که تصویب این قانون در سال 90 بوده اما تا در 92 از سوی دولت تدبیر و امید این قانون آغاز به کار کرده و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته و گفتنی است که تصویب و اجرای آن نشانه هم‌اندیشی و همکاری است که می‌توانیم معضلات پیچیده تفکرهای ناصحیح و سیاست‌های نادرست را اصلاح کرد و در مسیر درست گام بردشت و حال امیدواریم در این مسیر درست با سرعت بیشتری پیش رویم هر چند که ادامه توفیق در این مسیر مستلزم ادامه همکاری‌های قوه قضاییه، بخش خصوصی و دولت است.

وی با اشاره به محیط کسب و کار یادآور شد: محیط کسب و کار بسیار مهم است زیرا این محیط به فعالان اقتصادی علامت‌های اطمینان‌بخش یا ریسک افزا می‌دهد و حال وظیفه حاکمیت این است که محیط مناسب و مساعد ایجاد کند و از طرفی این محیط مناسب را حراست و حفاظت کند چون ساختارها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند اما نباید فراموش کرد که در کنار این ساختارها، رفتارها بسیار مهم است.

نهاوندیان افزود: اگر در بهترین ساختارها شاهد رفتار غیررقابتی از فعالان اقتصادی باشیم باید گفت که آن ساختار به تنهایی عملکرد اقتصادی نخواهد داشت.

** ایجاد دسترسی فعالان اقتصادی به فضای باز بعد از شکستن تحریم‌ها

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بیان کرد: از مهم‌ترین اقدامات محیط کسب و کار ایجاد دسترسی برای فعالان اقتصادی به یک فضای باز است که خوشبختانه با اقدامات پیروزمندانه صورت گرفته پس از شکستن تحریم‌های ظالمانه این محیط برای دسترسی فعالان به بازارهای جهانی فراهم شده و گفتنی است که این امر بزرگ‌ترین کاری بوده که برای محیط کسب و کار برداشته شده و امیدواریم در هفته‌های پیش رو اقتصاد ایران از این آتشدان پیروز میدان شود.

نهاوندیان بیان کرد: در واقع با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد حضور بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی هستیم اما به تبع این موضوع در داخل کشور هم شاهد افزایش رقابت خواهیم بود و حال لازم است که فعالان اقتصادی خود را برای این فضای رقابت آماده کنند و از طرفی سیاست قطعی نظام این است که از تولیدات داخل در مقابل بنگاه‌های خارجی حمایت کند و از طرفی حراست در این فضای رقابتی را داشته باشد.

** برنامه ششم توسعه بر پایه اقتصاد مقاومتی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: راهبرد اقتصاد ما در سال‌های پیش رو و در برنامه ششم توسعه بر پایه اقتصاد مقاومتی تعریف شده و حال باید گفت که یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی مردمی بودن اقتصاد و توجه به بخش خصوصی است که این امر بیانگر کم‌رنگ شدن حضور دولت در برنامه‌های اجرایی است و حال این نکته شایسته تأکید است که دولت در بودجه سال 95 یکی از محورهای خود را بر پایه حمایت واحدهای کوچک و متوسط قرار داده زیرا این بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند بیشترین میزان اشتغال را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت ایجاد و حفظ محیط رقابتی است و حال دولت خود نباید در رقابت بخش خصوصی قرار گیرد و گفتنی است که دولت تنها محدود به شرکت‌های دولتی نیست بلکه همه دستگاه‌های حاکمیتی را شامل می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار