در نتیجه اگر راهی درست شود تا موسیقی خوب را به بطن جوان‌ها بدهیم و آن‌ها چه به عنوان شنونده و چه مجری از آن موسیقی استفاده کنند، به طور طبیعی راه خود را پیدا خواهند کرد.

فرهاد فخر‌الدینی موسیقی‌دان و رهبر ارکستر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دهه پویایی موسیقی ایران گفت: کیفیت موسیقی ما در حال حاضر چندان رضایت‌بخش نیست، در گذشته دوره‌های تأثیر‌گذاری وجود داشت. در گذشته رادیو مردم را به خوبی با موسیقی، هنرمندان و خصوصیات آن‌ها و ... آشنا کرد و خاطرات بسیار شیرینی از آن در نهاد علاقه‌مندان باقی ماند و هنوز هم کسانی که سن و سالی از آن‌ها گذشته و متعلق به آن دوران هستند، از یادآوری ترانه‌ها بسیار لذت‌ می‌برند.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، در دوره‌ای موسیقی ملی رواج  پیدا کرد و اجرا‌های خوبی با هنرمندان صاحب‌ نام و کسانی که ریشه در موسیقی گذاشته بودند، داشتیم. بزرگانی مانند همایون خرم و ... . با این اشخاص کنسرت‌های بسیار خوبی را در تهران، اصفهان و ... داشتیم.

وی ادامه داد: کنسرتی که در چهلستون اصفهان داشتیم، بسیار با شکوه بود و شاهد حضور 54 هزار نفر در فضای باز بودیم و یا در بازگشایی ارکستر موسیقی ایران رونمایی جالب و عظیمی داشتیم؛ البته مطبوعات در منعکس کردن اخبار این مراسم‌ها کمک‌های زیادی می‌کنند.

فخر‌الدینی اضافه کرد: در حال حاضر گرفتاری‌های ما در عرصه موسیقی که عمده آن مالی است، زیاد شده و ما را اذیت می‌کند، البته باید بگویم همیشه حمایت دولت لازم است اما این راه در همه جای دنیا مرسوم است که برخی از ارگان‌های اقتصادی حمایت از کار‌های فرهنگی را جزو وظایف خود می‌دانند و در کنارش سود هم می‌برند، امیدوارم در ایران به کارایی و مفید بودن موسیقی پی ببرند و راه را برایش پیشرفت بیشتر آن باز کنند.

این موسیقی‌دان عنوان کرد: موسیقی آئینه اجتماع است و به تناسب تحولات اجتماعی شکل می‌گیرد و متحول می‌شود. هنرمند نیز به ناگزیر تحت تأثیر این تحولات قرار می‌گیرد. موسیقی هم جدا از تحولات نیست و شکل دیگری پیدا کرده است. هنرمندان موسیقی قدیمی‌تر به زیبابی‌ها، لطافت و ظرایف می‌پرداختند و موسیقی در واقع جنبه‌ای عرفانی داشت و عاری از خودنمایی بود؛ اما خودنمایی در حال حاضر بیشتر شده و بر عکس قدیمی‌های موسیقی که قصد نشان دادن زیبایی موسیقی را داشتند، امروز قصد نشان دادن توانمندی‌های خود را دارند. به اعتقاد من در هر دوره‌ای باید متوجه باشیم زیبایی در سادگی است؛ یعنی هر چه کلام ساده، لطیف و روان باشد بهتر درک می‌شود.

فخرالدینی ادامه داد: البته ناامید نیستم و می‌دانم راهی برای پیشرفت موسیقی باز خواهد شد؛ به این دلیل که شاهد حضور و فعالیت جوان‌های مستعد به خصوص در ارکستر موسیقی ایران هستیم و ما می‌توانیم با توجه به توان‌مندی‌های آن‌ها به آینده امیدوار باشیم.

این موسیقی‌دان در خصوص پدید آمدن موسیقی پاپ گفت: به نظر من در درجه اول جوان‌ها حق انتخاب دارند و هیچ وقت توصیه نمی‌کنم آن گونه که من فکر می‌کنم، فکر کنند؛ بلکه خودشان باید راهشان را پیدا کنند، البته باید به این نکته توجه کنیم که انسان در موسیقی و به خصوص شنیده‌های خود هر آنچه می‌شنود، پس می‌دهد. در نتیجه اگر راهی درست شود تا موسیقی خوب را به بطن جوان‌ها بدهیم و در اختیار‌شان بگذاریم و آن‌ها چه به عنوان شنونده و چه مجری از آن موسیقی استفاده کنند، به طور طبیعی راه خود را پیدا خواهند کرد و بهتر می‌فهمند به چه نوع موسیقی علاقه‌مند هستند؛ اما اگر چنین امکاناتی پدید نیاید بعید است که بگوییم از این به بعد به نوعی دیگر از موسیقی رو می‌آوریم؛ چون این موضوع باید با میل باطنی صورت بگیرد و این میل زمانی حاصل می‌شود که انسان به شناخت کافی برسد در نتیجه مقایسه و انتخاب کنند.
 
فخر‌الدینی در خصوص تمایلش به ساخت موسیقی فیلم گفت: قبلاً به ساخت موسیقی فیلم و سریال می‌پرداختم؛ اما الان فرصتیش را ندارم، البته سینما هنر خوب و قابل توجهی است و زمانی که فعالیت‌های هنری‌ام در زمینه موسیقی محدود شد، سینما راه گریز خوبی از این محدودیت و کم‌کاری بود. از طرفی سینما و سریال موجب شد بسیاری از موسیقی‌دان‌ها به این سمت روی بیاورند و در واقع شانسی بود که در خانه آن‌ها را زد و از خانه‌نشینی در زمان محدودیت فعالیت‌های موسیقی نجات پیدا کردند. خود من زمان محدودیت به آهنگسازی مجموعه «سربداران»، «بوعلی‌سینا» و... روی آوردم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز موسیقی فیلم یا سریالی که بیشتر از همه‌‌ آن را دوست داشته باشم و من را راضی کند، نساختم اما «سربداران» خوب بود.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار