وزیر بهداشت گفت: بیماری که بر مراکز سیاست‌گذاری کشور حاکم است این است که فکر می‌کنند هزینه کردن در بخش سلامت اشتباه است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش تجلیل از سه دهه مدیریت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت خطاب به ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قانون دقیقا اجرا شده است اما اگر از تریبون عمومی مطرح کنیم که نباید از 1 درصد مالیات ارزش افزوده حمایت می‌شد این یک درصد هم مانند 7 درصد دیگر می‌شد. خوب است که آن را اعلام کنید و به این 1 درصد افتخار کنید و آن را به دو درصد تبدیل کنید ،شما در مجلس دیوان محاسبات دارید اگر تخلف جمعی وجود دارد مسیر قانون باز است. این یک درصد را مردم از دید خود پرداخت می‌کنند که ای کاش این یک درصد در خدمت حوزه سلامت باشد که این طور نبوده است. 
خوشحالم که در قانون بودجه پذیرفتم که شرعا و قانونا درست نیست این یک درصد هزینه سلامت مردم در جای دیگری استفاده شود‌. 

وی افزود: از مجموع هیاهویی بودجه سلامت تنها 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها به سلامت اختصاص داده شده است که این میزان معادل 4 هزار و 800 میلیارد تومان است که سال گذشته محقق نشد. که اگر این بودجه محقق شود باید 1 میلیارد و 800 تومان را به بیمه پرداخت کنیم که در این صورت 3 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند. ما بارها اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم تفحص کنیم. وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است که خود را مقابل نقد قرار داده است ما هر سال از این اقدام استقبال می‌کنیم که منصفانه عملکردها بررسی شود. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم تلاشهای بسیار با ایده‌آل‌ها فاصله داریم، اظهار کرد: ما هنوز فراموش نکرده‌ایم که پزشکان هندی و پاکستانی تحقیرانه و با کمترین بهره از دانش و مهارت مردم را ویزیت می‌کردند در حالی که اکنون سالانه صدها هزار نفر در ایران از خدمات استفاده می کنند در حوزه دارو نیز پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم 160 کارخانه تولیدی در این بخش فعال هستند اما متاسفانه هنوز تراز منفی است. دولت در روستاها دسترسی به دارو را از 200 قلم به 400 قلم رسانده‌ است‌. همچنین واردات 350 میلیون دلار کاهش یافته است بدین ترتیب مشکل در حوزه صادرات است زیرا در سه دهه اخیر به اسم خصوصی سازی عمل کرده‌ایم اما بخش عمده‌ای از آن سوری بوده است. 

وی با اشاره به اینکه فقط از اصول اقتصاد آزاد حرف زده‌ایم و آن را اجرا نکرده‌ایم، افزود: برای هر تولید کننده سیستم قیمت گذاری غیر منصفانه‌ای داریم. در حال حاضر از دید پرستار‌،‌ دندان‌پزشک،‌ آزمایشگاه و پرسنل هزینه می‌کنیم اما به اسم دولت و مجلس، امیدواریم اصلاح شود تا به قله‌ای که مد نظر رهبری است دست پیدا کنیم. 

هاشمی با بیان اینکه یک بیماری در مراکز سیاست‌گذاری حاکم است، تصریح کرد: این مراکز فکر می‌کنند هزینه در بخش سلامت اشتباه است. اما امروز ثابت شده است که هزینه در سلامت سرمایه گذاری نیروی انسانی است حتی بعضی افراد اصلا خوشحال نمی‌شوند که طول عمر در کشور زیاد شده و آن را افزایش هزینه‌ها تلقی می‌کنند که این منصفانه نیست باید برای تصمیم گیری جرات داشته باشیم یک مدیر جهادی باید جان و مال و آبروی خود را ریسک کند در حال حاضر همه معتقدند که پرداخت یارانه‌ها به این شکل سم است اما هیچکس تصمیم نمی‌گیرد و موقع تصمیم گیری به رودبایستی می‌افتیم در صورتی که منافع مردم مصلحت بردار نیست. 

وی با اشاره به کشور ترکیه اذعان کرد: مگر دانش پزشکی ما چقدر از ترکیه کمتر است که بخش عمده درآمد این کشور از توریست درمانی است. صادرات داروی ترکیه به عراق 18 میلیارد دلار و صادرات ایران به عراق 15 میلیارد دلار بوده است در حالی که ما می‌توانیم بازارهای فرا منطقه را پوشش دهیم در داخل نیز باید صرفه جویی کنیم‌. 

وزیر بهداشت، با بیان اینکه در دو سال گذشته 98 درصد از مردم بیمه شدند، گفت: دسترسی دارو در روستاها دو برابر افزایش یافته است و حدود 10 میلیون نفر حاشیه نشین تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته‌اند. البته همیشه برای این کارها حاشیه هم وجود دارد من متاسفم که بگویم علی‌رغم تمام تلاش‌ها وقتی دو هفته پیش اردویی در یزد برای ارائه خدمت برگزار شد مردم ساعتهای طولانی به دنبال دارو و ویزیت رایگان بودند اگر ما درست عمل کرده بودیم نیاز نبود کمتر از 10 روز ده‌ها هزار نفر در انتظار دریافت خدمات رایگان باشند. باید مراقب باشیم که از متن به حاشیه رانده نشویم. سلامت مهمترین اولویت کشور است و رودربایستی نداریم. 

وی ادامه داد: مدیریت جهادی که امروز در بین مردم مطرح است در ابتدای پیروزی انقلاب شکل گرفت اگر امروز بیشتر به مدیریت جهادی تاکید می‌شود به دلیل این است که از آن فاصله گرفته‌ایم‌.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار