استان اردبیل توانایی تبدیل شدن به مهد پرورش شعر آئینی در سطح کشور را داراست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ استان اردبیل از جایگاه خاصی در شعر آیینی برخوردار بوده و به عنوان یکی از پایگاه های اصلی تولید شعر آیینی در کشور مطرح است.

هر مقوله ی شعری که صبغه ی دینی داشته و متأثر از آموزه های اسلامی باشد، در قلمرو شعر آیینی قرار می گیرد و به طور کلی تنها مسأله ای که شعر آیینی را از سایر انواع شعر مجزا می کند، قلمرو موضوعی آن است.

برخلاف بسیاری از صاحب نظران که شعر مذهبی را موضوعاً، به دو مقوله ی کلی منقبت و مرثیه محدود می دانند، آثار اخلاقی و عرفانی چون خمسه ی نظامی و سایر متون نظم عرفانی و تعلیمی و نیز آثار غزل سرایان بزرگی چون حافظ، سرشار از رهنمودهای قرآنی و مفاهیم دینی و مقلوه های ارزشی روایی بوده و بیانگر تأثیرپذیری فراوان آنان از متون دینی است.

بررسی وضعیت شعر آیینی استان اردبیل

رئیس انجمن شعر و ادب فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه استان اردبیل پتانسیل های بالایی در حوزه شعر و ادب دارد، افزود: متاسفانه تاکنون حضور شعرای بومی و ملی استان در جشنواره ها و کنگره های بین المللی قابل قبول نبوده و موجب شده تا اشعار استان محدود به زمینه بومی بوده و رشد چندانی نداشته باشد.

میرعلی عابدیان با بیان اینکه برگزار جشنواره های مختلف شعر آئینی در سطح استان می تواند زمینه را برای شکوفایی استعداد شعرا و همچنین توسعه سطح تولید اشعار در استان باشد، بیان کرد: برگزاری جشنواره های مختلف در زمینه شعر آئینی در استان و گسترش مضمون اشعار شرکت کننده در این جشنواره می توان توانایی استان در این زمینه را برای همگان عیان ساخت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از استان های شاخص در شعر آئینی در کشور است و نیاز است در این راستا با به کارگیری راهکارهای مناسب و توسعه شعر آئینی در استان شاهد حضور استان در عرصه های بین المللی و ملی باشیم.

رئیس انجمن شعر و ادب ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اینکه سرایش شعر ترکی در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل از جایگاه والایی برخورد است نیز باید با حمایت از اشعار برجسته این دو استان زمینه را برای درخشش بیشتر استان اردبیل در این زمینه فراهم آوریم.

عابدیان همچنین با اشاره به اینکه استان اردبیل از جایگاه ممتازی در زمینه شعر آئینی ترکی در کشور برخوردار است، گفت: متاسفانه بعد از درگذشت شاعران به نام شعر آئینی استان همچون منزوی، انور، یحیوی و منعم خلا بزرگی در حوزه شعر آئینی ترکی در استان محسوس است که این امر نیز نیازمند تدابیر ویژه از سوی شاعران و مسئولان استانی است.

وی یکی از راهکارهای توسعه شعر آئینی در استان را برگزاری جشنواره ها و شب شعرهای متعددی از سوی نهادهای مربوطه عنوان کرد و افزود: در صورت برگزاری شب شعرهای متعدد در استان که با هدف تبادل آثار و سروده های اهالی قلم استان انجام می گیرد، می توان نوید حضور استان اردبیل در حوزه های هنری بین المللی را داد.

رئیس انجمن شعر و ادب ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر 150 عضو در کانون و انجمن شعر آئینی استان عضویت دارند که حدود 80 نفر آن ها فعالیت قابل قبولی داشته اند و نیاز است این عزیزان با بهره گیری از ادبیات روز دنیا و به کارگیری آن ها در سروده های خود و بهبود کیفی اشعار خود قدمی محکم در راستای توسعه شعر آئینی در استان بردارند.

جشنواره شعر آئینی فرصتی مناسب جهت شکوفایی استعدادهای نهفته در اردبیل

شاعر پیشکسوت و شناخته شده اردبیلی در خصوص اینکه جشنواره های شعر آئینی برگزار شده در استان می تواند زمینه را برای حضور جوانان در این عرصه و همچنین باعث شکوفایی استعدادهای نهفته در استان باشد، افزود: این اشعار باید به منظور شناسایی استعدادهای درخشان در زمینه هنری و ارتقاء بخشیدن به شعر آئینی در فضای رقابتی سالم، رشد و ارتقاء توانایی‌های شاعران در استان باشد.

عسگر شاهی یادآور شد: کارگاه ها باید در زمینه های تکنیکی و محتوایی آثار، توجه به ارزش اندیشیدن و تفکر متعهدانه، ارتقاء معنوی انسان و کشف سبک های خلاقانه و نوین شعر برگزار می‌شود.

وی ضرورت شناخت شعر آئینی استان را نیازمند مطالعه غنی ادبیات فارسی دانست و افزود: گستره آثار و حضور شاعران اهل قلم و فرهیخته اردبیلی در حوزه های شعر آئینی می تواند کمک شایانی به غنای فرهنگ ادبیات و ذوق شاعران به سرایش اشعار آئینی داشته باشد.

شاعر و استاد فرهیخته حوزه شعر آئینی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت مطالعه پیشینه ادبیات و شعر آئینی در استان اردبیل توسط جوانان و فعالان حوزه ادبی را مهم برشمرد و عنوان کرد: جوانان وارثان مکتب ادبی این استان و کشور هستند و نیاز است تا با مطالعه دقیق و پرمحتوا سبب رشد روزافزون مکتب شعر و ادب در استان باشند.

امسال جشنواره شعر آئینی در استان در 4 کارگاه مجزا تدارک دیده شده است

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل بیان کرد: خوشبختانه جشنواره شعر آئینی در 4 کارگاه با مضمونی متفاوت به میزبانی شهرستان های استان برگزار می شود و این در حالی است که این جشنواره طی سال های گذشته تنها با یک محوریت مشخص در استان برگزار می شد.

عظیم دشتی تصریح کرد: امسال تعداد 224شعر آیینی توسط 72 شاعر از سراسر استان به دبیرخانه هفتمین جشنواره شعر بسیج هنرمندان استان اردبیل ارسال شده است که این آمار نسبت به جشنواره گذشته افزایش 10 درصدی داشته است.

وی با اشاره به مضمون کارگاه های برگزار شده در استان اشاره کرد و گفت: شعر آئینی امسال با همت و همکاری سازمان بسیج هنرمندان، سپاه ناحیه استان و همچنین همکاری بسیج هنرمندان شهرستان ها در 4 کارگاه مجزا با مضمون اشعار عارفانه و عاشقانه، کودک و نوجوان، شعر آئینی و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل با اشاره به اینکه استان اردبیل توانایی رشد و توسعه در زمینه شعر آئینی در کشور را دارد، افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل پیشینه درخشانی در زمینه شعر آئینی در استان و حتی در سطح کشوری دارد می توان با توجه ای ویژه به این عرصه شاهد ترقی استان بود.

دشتی بیان کرد: خوشبختانه امسال توانسته ایم در بیشتر کارگاه های برگزار شده در استان به صورت حضوری نظارت همه جانبه ای داشته و با مدیران اجرایی این کارگاه ها و فعالان حوزه هنر و شعر جلسات متعددی برگزار کرده و به حل مشکلات شاعران منطقه در این زمینه بپردازیم.

وی تصریح کرد: کارگاه سوم که با محوریت شعر آئینی در حال برگزاری است در موضوع های مختلف پیامبر، غدیر، عاشورا، انتظار، ظهور، بیداری اسلامی و اربعین حسینی به جمع آوری آثار و اشعار شاعران منطقه می پردازد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل افزود: بخش چهارم نیز شامل کارگاه شعر انقلاب با موضوع‌ های آرمان‌ ها و ارزش ‌های اسلامی و انقلابی، ولایت و رهبری انقلاب و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که در بهمن ماه برگزار می‌شود و اجرای این کارگاه می تواند نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اسلامی و دینی و ارزش و دستاوردهای انقلاب اسلامی در بین شاعران و فعالان حوزه ادبیات داشته باشد.

عظیم دشتی با بیان اینکه برگزاری این کارگاه ها می تواند زمینه را برای ترویج شعر و ادبیات آئینی در استان فراهم کند، اظهار کرد: تمام تلاش سازمان بسیج هنرمندان و همچنین ستاد اجرایی انجمن شعر آئینی در راستای ترویج اشعار با مضمون معنوی و اخلاقی است که امیدواریم بتوانیم این هدف را در زمانی اندک محقق کنیم.

وی بیان کرد: در جشنواره های برگزار شده طی سال های گذشته بیشتر شاعران و اهالی قلم استان در زمینه های حماسی و انقلابی به سرایش شعر پرداخته اند که این نشان دهنده این است که این عزیزان سعی در ترویج و شناساندن قهرمانی ها و رشادت های قهرمانان کشورمان در صحنه های مختلف ملی و بین المللی را داشته اند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل یادآور شد: شاعران استانی باید تمامی آثار خود را جهت داوری در جشنواره امسال تا اواسط آذرماه به سازمان بسیج هنرمندان ارسال کنند تا این اشعار در جشنواره امسال مورد داوری و کارشناسی قرار گرفته و در نهایت در روز 17 آذرماه برگزیدگان این جشنواره به اهالی قلم و ادیب استان اعلام می گردد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.