رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به آغاز فصل سرما، کشاورزان و دامداران استان با رعایت موارد ایمنی در هر حوزه، خسارات ناشی از سرما و بارش برف و باران را به حداقل برسانند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مجتبی مزروعی اظهارکرد: به گلخانه داران، مرغداران و گاوداران توصیه می شود سوخت مورد نیاز خود در زمستان را به صورت کامل تامین و ذخیره سازی کنند.

وی تاکید کرد: مرغداران و گلخانه داران حتما در ساعات پایانی شب تا صبح که درجه حرارت هوا به پایین ترین حد می رسد، چندین بار اقدام به کنترل دمای هوای مجموعه خود بکنند.

وی بیان کرد: دامداران بویژه دام های سبک خود را حتما شب ها در اماکن امن و حتی المقدور سرپوشیده نگهداری کرده و با توجه به وضعیت آب و هوا، از نگهداری دام در مسیل ها خودداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: گرگ شامه بسیار تیزی دارد و از فواصل دور بوی دام را تشخیص می دهد و به حکم غریزه در شب های سرد اقدام به حمله می کند بنابر این دام سبک نیازمند مراقبت بیشتری در این شرایط است.

مزروعی گفت: به باغداران نیز توصیه می شود در ایامی که هواشناسی از کاهش دمای هوا به زیر صفر خبر داده در صورت امکان اقدام به انجام عملیات شخم زنی کنند زیرا این اقدام باعث نفوذ سرما به زمین و کاهش آفات در فصل تابستان می شود.

این مسئول بیان کرد: کشاورزان از استفاده از کودهای ازته در گندمزارها تا بعد از پایان فصل سرما خودداری کنند زیرا مضرات این امر از فواید آن بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بی آنکه آماری از خسارت ناشی ازسرمای پارسال استان بدهد،افزود: پارسال بیشتر خسارات وارده ناشی از بارش تگرگ و بارندگی ها در شهرهای مرکزی استان بود و خسارات سرمازدگی کمتر بوده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.