گاه‌شمار پایان سیطره عربستان بر بازار نفت / ریاض در دام نیرنگ خود گرفتار شد

عربستان ممکن است با افزایش بی‌سابقه تولید نفت به اهداف کوتاه‌مدت خود دست یافته باشد، اما این اقدام برای ریاض گران تمام می‌شود.

گاه‌شمار پایان سیطره عربستان بر بازار نفت / ریاض در دام نیرنگ خود گرفتار شد
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی «سیکینگ آلفا» با انتشار گزارشی نوشت: با فروکش کردن رقابت و کاهش سیطره و تسلط «اوپک» در بازار جهانی  نفت، رویای عربستان برای بازگشت به جایگاه سابقش در این بازار، دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

با توجه به روند کنونی به نظر می‌رسد تجارت نفت هرگز به جایگاه سابق خود در بازار جهانی باز نخواهد گشت. عربستان سال گذشته با افزایش بی‌سابقه سطح تولید و صادرات نفت، تعادل بازار طلای سیاه را برهم زد.

نگارنده گزارش سپس می‌نویسد: «شاید عربستان با این اقدام خود به اهداف کوتاه‌مدت خود - کاهش شدید قیمت نفت - دست یافته باشد؛ اما آیا این کشور قادر خواهد بود اکنون که کشورهای صادرکننده نفت در حال افزایش بی‌رویه و خارج از کنترل تولید این طلای سیاه هستند، هر زمان که اراده کند با کاهش تولید خود، بهای آن را افزایش دهد؟ من اینطور فکر نمی‌کنم.»
           
به نظر نمی‌رسد کشورهای عضو اوپک بدلیل رقابت تنگاتگ با یکدیگر برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت خود در آینده‌ نزدیک داشته باشند. این بدان معناست که ریاض در آینده‌ای نه چندان دور، قدرت خود را در بازار انرژی از دست خواهد داد.



انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار