به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این شدیدترین سیل در ۱۰۰سال اخیر در جنوب هند محسوب می شود. سیل ایالت تامیل نادو و شهر چنای، مرکز این استان جنوبی هندوستان را با خسارات جدی مواجه کرده است. شهر چنای، چهارمین شهر بزرگ هند و مرکز صنایع خودروسازی و صنایع مرتبط با علوم کامپیوتری است.
دولت میگوید مهار خسارات عظیم سیل، از توان آنها خارج است و باعث شده تا دستکم سه میلیون نفر از ساکنان منطقه را از دسترسی به نیازهای اصلی محروم کرده و تامین غذا و آب آشامیدنی دشوار شده است.
راجنات سینگ، وزیر کشور هند، در جلسه پارلمان این کشور با بیسابقه خواندن این سیل گفت، شهر چنای به جزیرهای میان آب تبدیل شده است.
این مقام مسئول هندوستان با تاکید بر اینکه امدادرسانی فوری لازم است، افزود: دولت نیروهای نظامی، امدادرسانان و ماموران پلیس را به منطقه فرستاده است.
بنا برگزارشها، دستکم 5000 دستگاه خانه به زیر آب رفتهاند و مقامات برای اینکه خطر برقگرفتگی را کنترل کنند، برق مناطق سیلزده را نیز قطع کردهاند. باندهای پرواز در فرودگاه شهر چنای نیز به زیر آب فرو رفته و تمام پروازها در این فرودگاه دستکم تا یکشنبه آینده لغو شدهاند. حرکت تمامی قطارها در شهر نیز متوقف شده و صدها نفر از مردم بدون دسترسی به نیازهای اولیه در ایستگاههای قطار گیر افتادهاند.
سخنگوی وزارت امور داخلی هند به رسانهها گفت: مهار مشکلات ناشی از سیل از کنترل ما خارج است. فرودگاه به زیر آب رفته است، شبکه قطارها ویران شده و وضعیت جوی نیز هنوز مساعد نیست.
نارندرا مودی، نخستوزیر هند که پنجشنبه عازم مناطق سیلزده شده بود، این سیل بیسابقه را ناشی از گرمای زمین و تغییرات اقلیمی دانست. مودی پس از بازدید از مناطق سیلزده عازم پاریس شد تا در کنفرانس تغییرات اقلیمی شرکت کند.
بهطور معمول هرسال در فاصله ماههای ژوئن تا سپتامبر، بارانهای موسمی در هند میبارد و گاه منجر به سیل میشود. با این حال فاصله میان ماههای اکتبر تا دسامبر خطرناکترین ماهها محسوب میشوند و مناطق مختلفی در هند شاهد بارشهای سنگین و سیلاند.
شبکههای اجتماعی در خدمت امدادرسانی
رسانهها گزارش دادهاند که صدها تن از نیروهای داوطلب در منطقه و در سراسر کشور برای کمک به سیلزدگان و امدادرسانی بسیج شدهاند.
از آنجا که شهر چنای مرکز صنایع مرتبط با کامپیوتر و فنآوری است، بسیاری از داوطلبان و شرکتها در این منطقه از امکانات شبکههای اجتماعی برای اطلاعرسانی و هماهنگی برای کمک استفاده کردهاند.
شبکه اجتماعی فیسبوک نیز امکان اطلاعرسانی درباره وضعیت خود را برای ساکنان این مناطق فعال کرد تا افراد بتوانند از احوال یکدیگر باخبر شوند.
گوگل در هند نیز "بانک اطلاعات اضطراری" را برای سیلزدگان فعال کرد تا به سرعت بتوانند به شماره تلفنهای لازم برای درخواست کمک دسترسی پیدا کرده و نشانی پناهگاهها را پیدا کنند.
منبع: ایسنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا را کلیک کنید.
انتهاي پيام/