گاهی افراد برای رسیدن به شرایط رفاهی بهتر و ارتقا سطح زندگی، به ناچار مجبور به جابجایی محل زندگی خود می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهاجرت گسترده به کلان شهرها به خصوص به تهران موضوع جذاب و در عین حال چالش برانگیز است.

مهاجرت صرف نظر از نوع آن، پیامدهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای هر فرد می‌تواند دو جنبه مثبت یا منفی را به همراه داشته باشد.

سالانه میلیون‌ها نفر از موقعیت‌های مختلف جغرافیایی جابجا می‌شوند و مکان زندگی خود را تغییر می‌دهند.

مسئله‌ی مهاجرت از ابعاد مهم فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود. به صورت روستا به روستا، روستا به شهر و یا از شهرهای بزرگ به کشورها اتفاق می‌افتدبا توجه به این که بیشتر مهاجرت‌ها برای ارتقاء سطح زندگی در جهات مختلف، مانند دستیابی به شغل با امنیت بالا، رفاه بیشتر و افزایش سطح تحصیلات انجام می‌شود، اما بررسی پیامدهای اقتصادی و زیر ساخت‌های اصلی زندگی و معیشت آن می‌تواند بسیار نگران کننده باشد و در نتیجه برای بسیاری از افراد مسکن‌های نامناسب و حتی حاشیه نشین را به همراه داشته باشد.

شرایط اقتصادی عاملی است که باعث هجوم افراد به شهرهای بزرگ می‌شود و باید در نظر داشت که رشد و گسترش پدیده شهرنشینی و گردش پول و سرمایه در کلان شهرها و حتی کشورها موجب ایجاد شغل‌های کاذب می‌شود و افراد گاهی به دلیل کمبود امکانات تفریحی ،رفاهی و بهداشتی و رشد تحصیلی وارد تهران می‌شوند و اما به دلیل هزینه‌های زیاد آن با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند که این خود در الگوی بزرگتر خود می‌تواند از مهاجرت از کشور به سایر کشورهای غربی و همسایه باشد که گاهی به دلیل پیدا نکردن کار و مسکن افراد با مشکلات بسیار بزرگتری مواجه می‌شوند بر خلاف میل شخصی خود برای تامین معیشت زندگی به ناچار به هر کاری تن می‌دهند.

بر اساس آمار به دست آمده در ده ساله اخیر بیش از دو میلیون از روستا روانه شهرها شدند که با توجه به بالا بودن این آمار باید با برنامه ریزی‌های انجام شده در راستای فرهنگ سازی و ایجاد زمینه اشتغال در روستا‌ها، از مهاجرت‌های غیر ضروری جلوگیری شود و روستاییان با تامین شدن از لحاظ اقتصادی و برخورداری از امکانات در روستاهای خود باقی مانده و دور از فضای آلوده شهرها از طبیعت و آب و هوای سالم بهره‌مند شوند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.