رئیس جمهور افغانستان با اشاره به اینکه امروز جهان شاهد چهره جدیدی از تروریسم است، گفت: من باید افغانستان را متحد نگه دارم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهور افغانستان در گفتگوی اختصاصی خود با هفته نامه آلمانی اشپیگل، خواستار حمایت کامل قدرتهای جهانی از افغانستان شد و اظهار داشت: در حالی که قدرت گروه طالبان رو به ازدیاد است، حمایت از افغانستان بشدت مورد مطالبه و خواست ماست.

وی که قرار است پنج شنبه در پی مهاجرت دهها هزار شهروند افغانی به اروپا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار و گفتگو کند، افزود: اگر القاعده، نسخه شماره دو ترور است، دولت اسلامی، نسخه پنج را از آن خود دارد.

اشپیگل بعنوان نخستین سئوال از رئیس جمهور شصت و شش ساله افغانستان پرسید: آقای رئیس جمهور! حملات اخیر پاریس نشان داد بنیادگرایان شبه نظامی تصمیم دارند اروپا را به یک میدان جنگ تبدیل کنند. کشور شما بیش از یک دهه است که در مبارزه با طالبان است. بفرمایید از این مبارزه ای که در افغانستان در حال پیگیری است چه درسی می توانید به ما بدهید؟

اشرف غنی در پاسخ اظهار داشت: تروریسم به اعتماد مردم به دولتهایشان حمله می کند و تنها در صورتی می توان از تروریسم در امان بودکه یک اقدام اشتراکی و فهم دسته جمعی در مورد برخورد واقعی با این پدیده وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر حکومت ها ما را سازماندهی می کنند، تروریستها را شبکه هایشان سازماندهی می کنند، ابراز داشت: دولتها در نشان دادن عکس العمل مناسب، بسیار کندند اما تروریستها فوق العاده سریعند. لازم است برای تبادل اطلاعات، فرامنطقه ای بود و جهانی اقدام کرد؛ نه آنکه تنها بر کشورها متمرکز شد.

در این راه ما به سرعت و چابکی نیاز داریم. فرهنگ دیوان سالاری (بروکراتیک) که به ما ارث رسیده به مانعی در این راه تبدیل شده است. توجه به سلسله مراتب و طبقه بندی ها هر چند می تواند در برخورد با رویدادهای مشخص، فوق العاده موثر افتد اما بطور حتم در پاسخ به شبکه های انعطاف پذیر جهانی از سرعت لازم برخوردار نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شرایط موجود تروریسم به منزله آغازی بر پایان آزادی های مدنی ما می تواند باشد، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد بر تعهداتی که در حفظ آزادی های مدنی وجود دارد باید تاکید بیشتری شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار