مورگان استنلی اعلام کرد: ایران پس از فروپاشی شوروی، بزرگ‌ترین اقتصادی است که به نظام جهانی بازمی‌گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان بیزنس اینسایدردر گزارشی نوشت: ایران در حال ورود به اقتصاد جهانی است. این موضوع سبب شده است تحلیلگران مؤسسه مالی «مورگان استنلی» در آمریکا، به آن نگاه مثبتی داشته باشند. در غرب بسیاری ایران را مخالف اسلامگرایان تندرو و تروریست می‌دانند؛ اما همچنین باید در نظر گرفت که این کشور آخرین اقتصاد مدرن، بزرگ و پیشرفته‌ای است که از نظام اقتصادی جهان دور مانده است. اگر ایران وارد این نظام شود، بزرگترین اقتصادی خواهد بود که پس از پایان جنگ سرد به اقتصاد جهانی بازگشته است.

در گزارش مورگان استنلی در خصوص ایران آمده است :
از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران بزرگترین اقتصادی است که به نظام جهانی بازمی‌گردد. شباهت‌های بازگشت ایران با آن دوران، پیچیدگی تحریم‌هایی است که دولت این کشور با آن روبرو بوده و همچنین تلاش سیاستمداران آن برای نزدیک کردن روابط سیاسی خود با غرب است. البته منابع عظیم انرژی را در این کشور نیز نباید از یاد برد.

در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد تمامی بخش‌های اقتصادی علاقمند به همکاری با ایران هستند. شرکت‌های بزرگ خوروسازی تمایل دارند با این کشور همکاری نزدیکی داشته باشند. برخی به دنبال راه‌اندازی شرکت سهامی خصوصی در ایران هستند تا سرمایه‌های خارجی را جذب کنند. در کنار همه این موارد، منابع عظیم انرژی فسیلی این کشور که پیش از این به وسیله تحریم‌ها محدود شده بود نیز توجه همگان را جلب کرده است.

مؤسسه مورگان استنلی: ایران برای ورود به نظام اقتصاد جهانی، منابع بسیاری در چنته دارد + نمودار

مهمتر از همه اینها، باید در نظر گرفت ایران کشوری با سطح سواد بالا و جمعیت بسیار جوان – 60 درصد زیر 30 سال – است. همچنین آمار جمعیت شهرنشین در این کشور بالا است. همه این موارد سبب شده است وضع این کشور پس از لغو تحریم‌ها، برای شکوفایی اقتصادی مستعد شود.

در پایان این گزارش آمده است: اگرچه از بسیاری جهات و با در نظر گرفتن قدرت اقتصادی و ساختار سیاسی ایران و همچنین حریم‌های اعمال شده بر این کشور، نمی‌توان آن را با هیچ کشور دیگری مقایسه کرد، به نظر می‌رسد ادغام مجدد ایران در نظام اقتصاد جهانی، دنیایی ناشناخته باشد.


انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار