مشاور رسانه‎ای احمدی‎نژاد در مصاحبه‎ای سکوت رسانه‎ای خود را شکست و از رابطه‎اش با احمدی‎نژاد گفت.

مهمترین محورهای گفتگوی جذاب مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد پس از مدت ها سکوت به شرح زیر است که مشروح آن در ادامه می آید:

این منطق داعش است که باید خون بریزند تا احمدی نژاد برنگردد/ اوباما کُت احمدی نژادی می پوشد/ نان و امید بسیار لذیذتر از نان و پنیر است/ فتنه 88 یک خودپسندی سیاسی بود/ دخترم را یک جریان سیاسی داخلی فریب داد/ احمدی نژاد از بیت المال جود کرد/ در سخنرانی بعد از انتخابات 88 مرا قال گذاشتند/ خیلی ها به جای کار فرهنگی کار سرهنگی انجام دادند/ مشایی معمولی تر از آن چیزی است که گفته می شود

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی شهید کَلهُری معروف به مهدی کلهر، فرزند میرزا عبدالعلی تهرانی و برادر آقا مرتضی تهرانی و آقا مجتبی تهرانی است که از علما و مجتهدین معروف تهران هستند. وی مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‎نژاد رئیس جمهور سابق و مشاورت سازمان صداو سیما را در کارنامه خود دارد. کلهر در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری دور نهم به عنوان نماینده احمدی‌نژاد حضور می‌یافت. مهدی کلهر مدتی سکوت رسانه‎ای اختیار کرده بود؛ اما پیگیری‎های خبرنگار ما باعث شد وی سکوت رسانه‎ای خود را بشکند و در گفت‎وگوی داغ با باشگاه خبرنگاران شرکت کند، متن زیر حاصل همین گفت‎وگوست.


وکیل مجلس باید در قدوقواره ایران امروز باشد/ سیاست داعشی برای حذف رقیب منطقی نیست/ با چادر مشکی مخالفم/ روحانی بهترین گزینه برای مذاکرات بود/ مشایی دیگر در سیاست دخالت نمی‎کند/ احمدی‎نژاد یک دولت است


باشگاه خبرنگاران: کلام را با معرفی خودتان آغاز کنید.

کلهر: متولد تهرانم 1328، اما شناسنامه‎ام در مشهد صادر شده است. مقاطع دبستان و دبیرستان را در مدارس مطرح تهران گذراندم و با دیپلم ریاضی فارغ التحصیل شدم. همان سال در دانشکده هنرهای تزئینی پذیرش شدم و رشته معماری داخلی خواندم و به موازات آن رشته‌های هنری دیگری مانند تئاتر و گرافیک را کار کردم. 

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه تحصیلات هنری دارید، چگونه به دولت و سیاست راه پیدا کردید؟ 

کلهر: تا قبل از انقلاب سمت دولتی نداشتم بعد از آن از طریق اساتید و دوستانی مانند شهید باهنر، رجائی و دیگر دوستان به وزارت آموزش و پرورش دعوت شدم و به عنوان مشاور هنری وزیر در دولت موقت مشغول به کار شدم که آن زمان دکتر شکوهی بود. قرار شد هنر را به صورتی که مورد قبول انقلاب و اسلام است در مدارس به کار بگیریم. 

من خودم قبل از انقلاب به دلیل اینکه وارد هنرهای نمایشی شده بودم به نظرم می‎رسید که نمی‎توانیم نمایشنامه رادیویی و فیلم بدون موسیقی داشته باشیم. لذا در فرصت‎های گوناگون زیر نظر رهبر کبیر انقلاب یکسری مباحث نظری راجع به هنر را از دیدگاه فقه و اسلام طی کردیم. بعد از آن هم به دلیل اینکه هنر با ارائه نمونه‌ها توسعه پیدا می‎کند، دفتر پژوهش امور هنری و نمونه‌سازی را با مشورت شهیدان بهشتی، باهنر و رجائی در آموزش و پرورش تأسیس کردیم. در زمان طاغوت پروتکلی بود که عکس‎های شاه مخلوع به صورت قاب عکس در تمام ادارات نصب می‌شد، شهید رجایی به پیشنهاد دکتر بهشتی این پروتکل را با مفاهیم آیات طاغوت عوض کردند، که طی آن 12 عدد طرح درست شد که دوتای آنها با مضمون «کلمه الله هی العلیا» انتخاب شد که یکی بالای سر مقام معظم رهبری است که پیش از این نیز در جماران بالای سر حضرت امام خمینی (ره) بود و دیگری که کادر افقی با زمینه یشمی و طلایی دارد، در دفتر وزیر آموزش و پرورش است و بعد از آن کار جدی شروع شد.

باشگاه خبرنگاران: چگونه با آقای احمدی‌نژاد آشنا شدید؟

کلهر: آقای احمدی‌نژاد به عنوان یکی از دانشجوهای برجسته دانشگاه علم و صنعت مطرح بودند و من آن زمان توسط دوستانی مانند جواد شمقدری و نادر شریعتمداری با ایشان آشنا شدم. احمدی‎نژاد از همان ابتدایی که در دانشگاه بود انسان متفاوتی بود و زمانی که انقلاب فرهنگی در کشور اتفاق افتاد، وی یکی از نمایندگان دانشجویان اسلامی بود. اما اینها مسائلی نبود که من را به احمدی‎نژاد نزدیک کند، دلیل قرابت من و او درک یکسان از فضا و هدف مشترک بود. 

من در تیرماه سال 1378 یک سری مقالاتی با عنوان «ارزش‎ها و واقعیت» در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رساندم که در آن به بررسی مسیر انقلاب از پیروزی تا سال 78 پرداخت بودم و در آن عنوان کردم که یک سری زاویه‎هایی وجود دارد که باید مراقب باشیم تا از ریل انقلاب خارج نشویم این مقاله بازتاب وسیعی داشت که یکی از معترضین آن آقای هاشمی رفسنجانی بود. چون یکسال پس از ریاست جمهوری ایشان بود و دولت اصلاحات تازه آمده بود. نقد من بر این بود که «هاشمی به جای اینکه اقتصاد را مردمی کند، مردم را اقتصاد زده کرد» یعنی هاشمی یک ماراتن اقتصادی در کشور به راه انداخته بود. آقای احمدی‎نژاد نیز با مقاله من موافق بودند.

باشگاه خبرنگاران: فعالیت‎های شما در دولت فقط در امور فرهنگی خلاصه می‎شد؟

کلهر: خیر؛ پیش از این در سال‌های 1361 به بعد پیشنهاد معاونت وزارت امور خارجه را از سوی ولایتی داشتم، اما نرفتم. پیشنهادات دیگری هم داشتم، اما فعالیت‎های فرهنگی به گونه‎ای بود که فکر می‌کردم تحصیلات و تجربه‌اش را دارم و این حوزه را می‎شناسم. به همین جهت هم در دوره احمدی‌نژاد شرطم این بود که سمت اجرایی نداشته باشم. لذا نه وزارت مسکن، نه معاون اولی و نه وزارت ارشاد را قبول نکردم؛ چرا که من کار اجرائی نمی‎دانم و به احمدی‎نژاد هم گفتم من حداکثر می‎توانم کار مشورتی با شما داشته باشم. حتی زمانی هم که رئیس جمهور شد نیز نمی‎خواستم نماینده او در شورای نظارت صدا و سیما باشم، چرا که من در همان زمان مشاور عالی رسانه ملی بودم، لذا یک سال بعد و در سال 85 این حکم را مشروط بر اینکه آزادی‎های خود را داشته باشم، پذیرفتم.

باشگاه خبرنگاران: مگر پست مشاور رسانه‎ای محدودیتی برای شما ایجاد می‎کرد؟

کلهر: شما نمی‎توانید عضو یک مجموعه‎ای باشید و به نظرتان برسد که مجموعه تصمیم غلطی می‎گیرد و کاری نمی‎توانید صورت دهید.

باشگاه خبرنگاران: تصمیماتی که گرفته می‎شد غلط بود؟

کلهر: بله؛ معتقدم برخی تصمیم‎ها غلط بود و من به بعضی از آن‎ها اعتراض می‎کردم. به عنوان مثال در مورد مسکن مهر، مخالفت‎های خود را اعلام کردم، از این موارد زیاد است.

باشگاه خبرنگاران: شما سالیان طولانی مشاور احمدی‎نژاد بودید، اما نقدهایی که وارد کردید در میانه‌های دولت دهم عنوان شده است، چه شد که بعد از مدتی طولانی شروع به مخالفت کردید؟

کلهر: اینطور نیست! اگر دیده باشید سال 84 درحالیکه نماینده احمدی‎نژاد بودم، در مصاحبه‎ای از اختلافی که در رسانه‌ها بین وی و هاشمی مطرح می‎شد، انتقاد کردم و گفتم این کارها به نفع کشور نیست که بلافاصله مورد انتقاد آقای الهام قرار گرفتم و کمتر از یک هفته بعد از دریافت حکم نمایندگی در شورای نظارت بر صدا و سیما استعفا دادم، در این استعفا که هنوز متن هشت صفحه‌ای آن موجود است گفته بودم آقای احمدی نژاد من واقعا با فشار شما آمدم و این مسئولیت را پذیرفتم، حتی پای قرآن هم وسط آمد که آقای الهام هم در جریان هست. گفتم بگذارید من همان کلهر بمانم اینجوری برای کشور بهتر است که گفتند شما آزادی که انتقاد کنی؛ بنابراین همواره انتقادهایی داشتم؛ اما رسانه‎ای کردنش را به صلاح نمی‎دیدم. 


وکیل مجلس باید در قدوقواره ایران امروز باشد/ سیاست داعشی برای حذف رقیب منطقی نیست/ با چادر مشکی مخالفم/ روحانی بهترین گزینه برای مذاکرات بود/ مشایی دیگر در سیاست دخالت نمی‎کند/ احمدی‎نژاد یک دولت است

باشگاه خبرنگاران: دلیل اصلی مخالفتتان با مسکن مهر چه بود؟

کلهر: یکی از بزرگترین مشکلات مسکن مهر عدم پایداریش بود. یک طرح باید هزینه‌اش مشخص باشد، مسکن مهر یک برش است نه یک امتداد! برای مثال: شهید رجایی در طرح معروف خود مابه‌التفاوت بنزین را به افراد 60 سال به بالای روستایی اختصاص داد. ایشان سر جمع یازده ماه قدرت اجرایی را در دست داشتند، ولی طرحشان تا زمانی که اجرا شد، بدون ایراد بود. لذا منبع یک طرح در مدیریت باید روشن باشد. اینکه شما به بانک فشار بیاورید و وامی بگیرید که توجیهی نداشته باشد. فقط یک فشار موقت است که قیمت‎ها را می‎شکند، اما موفق نیست!

باشگاه خبرنگاران: آیا انتقادات شما از سوی دولت وقت پذیرفته شد؟

کلهر: خیر؛ من همان موقع گفتم بحران کنونی اقتصاد آمریکا به دلیل گرانی مسکن نیست. بلکه ارزانی مسکن هم در نوع خود بیماری است. اما پس از انتقادات احساس کردم که احمدی‎نژاد از من ناراحت است، لذا ادامه این اختلافات را به نفع کشور ندیدم و استعفا دادم. در این استفعا که هنوزم متن هشت صفحه‎ای آن موجود است گفته‎بودم آقای احمدی‎نژاد من واقعا با فشار شما آمدم و چندین ماه طول کشید این مسئولیت را پذیرفتم، حتی پای قرآن هم وسط آمد که آقای الهام هم در جریان هستند، گفتم بگذارید من همان کلهر بمانم. اینجوری برای کشور بهتر است.

باشگاه خبرنگاران: بالاتر گفتید با احمدی‎نژاد هم‌فکر هستید، چه شد که راهتان جدا شد؟

کلهر: من و احمدی‎نژاد اشتراکات زیادی داشتیم، اما متاسفانه فکر دو نفر همیشه صددرصد با یکدیگر منطبق نیست.


باشگاه خبرنگاران: آیا علاوه بر مسکن مهر نگاه شما در مورد «سانسور» هم می‎تواند، به‎نحوی باعث انشقاقتان از رئیس دولت سابق باشد؟

کلهر: خیر؛ نه مسکن مهر و نه طرح مسأله سانسور هیچکدام علت جدایی من از احمدی‌نژاد نبود. شما باید این سوال را از خود او بپرسید. احمدی‎نژاد آن موقع به من می‎گفت شما همیشه برای نقدکردن آزاد هستی! اما از سویی او گلایه‌ای از من را در دیدار هیئت دولت با مقام معظم رهبری در سال 1389 عنوان کرده و گفته بود که حتی کلهر هم از ما انتقاد می‎کند، که مقام معظم رهبری فرمودند دولت در انتقادها تحمل خود را بالا ببرد و به انتقادها توجه کند. البته انتقادهای من به شخص احمدی‎نژاد بر نمی‎گشت و حرفم با دولت‌ها بود. چرا که من به عنوان کسی سخن می‎گفتم که در مورد شهرسازی و معماری مطالعاتی داشتم و کارم از سال 51 همین بود و بخش مهمی از زندگیم در پژوهش گذشته بود و بسیاری از روسای دانشگاه‎ها صحبت‎های من را تایید می‎کردند. حتی زمانی هم که از دولت جدا شدم، نیکزاد معاونانش را به دفتر من می‎فرستاد و در جلساتی طولانی ضعف‎های مسکن مهر را بررسی می‎کردیم که برخی تأثیرات آن را بعداٌ در پروژه‎های مسکن مهر شاهد بودیم. این‎ها نشان می‎داد که مدیریت دولت خیلی هم منفعل نیست. البته اینکه احمدی‎نژاد یک دفعه 14 نفر مشاور خود را عزل می‎کند فارغ از این صحبت‎هاست.

شخص احمدی‎نژاد جایی که تنها بود تفکرات «کلهر» را انتخاب می‌کرد، ولی در کنار او بودند کسانی که نظراتشان متفاوت بود و این نظرات را تحمیل می‎کردند. این شد که من در دولت نهم و دهم تنها شدم، اما هیچگاه حتی فکر آن را نکردم که غیر از احمدی‎نژاد کسی هست که من بتوانم با او دیالوگ داشته باشم برای همین می‌گویم شخص احمدی نژاد مسئول بر کناری این 14 نفر نبود.

باشگاه خبرنگاران: پس علت برکناری همزمان 14 مشاور چه بود؟

کلهر: قبلا هم گفتم پاسخ بعضی رفتارها را باید از خود احمدی‌نژاد بپرسید. البته احمدی‌نژاد خودش یک دولت بود، ظرفیتش یک دولت است و برای حرکت آن چرخ زنگ‎زده‌ اجرایی و سازندگی مملکت یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود. اما به جای اینکه خودش در کارها تا آخرین نقطه پیش برود، باید کاری می‎کرد که سیستم بیدار شود. باید شیوه و راه احمدی‌نژاد تبیین و تفهیم و سپس نهادینه می‌شد. شورایی هم تعیین شد و البته بنده در آن شورا نبودم و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. در ادامه راه شتابزدگی و عملگرایی بیش از حد احمدی‌نژاد مانع شد تا اصالت راه بر اصالت فرد کاملا آشکار شود و برخی اطرافیان آگاهانه یا ناخودآگاه به‌جای پایدار کردن راه و روش احمدی‌نژاد از خود او می‌خواستند یک یادگار تکرار نشدنی بسازند.

باشگاه خبرنگاران: به نظر شما مهمترین خطای استراتژیک احمدی‌نژاد چه بود؟

کلهر: اگر بخواهم عیب احمدی‌نژاد را در برابر هزاران حسنی که داشت بگویم، این است که با کنار گذاشتن او، همه چیز از بین می‌رفت. بگذارید موارد افتراقم با آقای احمدی‌نژاد را اینگونه بیان کنم که او خودش یک ظرفیت عجیب و غریبی بود و قطعا دوره 8 ساله او با تمام خطاهایی که وجود داشته در تاریخ خواهد درخشید. من همیشه در میان مردم هستم و می‌بینم که مردم احمدی‌نژاد و عملکردهایش را دوست دارند. اما او باید احمدی‌نژادی‌های بعدی را شناسایی و تربیت می‌کرد که بیشتر آن‌ها را از خود دور ساخت.

البته برخی اشتباهات دولت احمدی‎نژاد هم قابل انکار نیست، مثلا یکی از موارد اختلاف من با وی رفتارهایش در سفرهای استانی بود. رفتار او در سفرهای استانی طوری بود که مطالبات مردم را افزایش می‌داد و من این مسئله را بارها به او متذکر شدم.  گفتم شما با پول دادن به مردم کرامت آنها را متزلزل می‎کنید و اگر این رفتار شما برای مردم عادت شود، دیگر آنها بازوی شما نخواهند بود. شما باید طرح‎های مردم را بگیرید و پروژه‎های زیرساختی آنان را به ثمر برسانید نه اینکه دست آنها را به سمت خود دراز کنید.

شعار احمدی‌نژاد دولت عدالت گستر بود، ولی آن کاری که در سفرهای استانی صورت می‌گرفت جود بود. جود هرگز برای حاکم صفت پسندیده‌ای نیست. مگر اینکه از جیب خودش باشد نه بیت‌المال! احمدی‎نژاد فردی بسیار باهوش است و متوجه شد که با اینکار پارادوکس در شعار عدالت محور دولت بوجود آورده و رفتارش نقطه مقابل عدالت شده است. لذا هرگز نباید بین شعار و عمل پارادوکس بوجود آید. چرا که نتیجه‌اش بحران می‌شود. به‌همین‌جهت در دور دوم سفرها از مردم تقاضای طرح و پیشنهاد کرد که دیر شده بود.


باشگاه خبرنگاران: شما در سال 84 مناظره‎ای را به نفع احمدی‎نژاد انجام دادید که بسیاری معتقدند توانستید رأی زیادی را در سبد او بریزید چه شد که وارد این مناظره شدید؟ 

کلهر: من هنوز هم حامی احمدی‌نژاد هستم؛ هرکجا مواضعم با احمدی‌نژاد مشترک باشد می‌گویم هر کجا نظرم با او متفاوت بود را هم گفتم. در مناظره هم این را گفتم که اینها نظر من است و شاید نظر احمدی‎نژاد هم همین باشد. 

باشگاه خبرنگاران: پیشنهاد مناظره شما از طرف چه کسی مطرح شد؟

کلهر: خود آقای احمدی‌نژاد؛ قبل از ثبت‌نام او برای ریاست جمهوری، بدون پرده با یکدیگر درباره دیدگاه‎هایمان صحبت کردیم و من فکر می‌کنم اتفاق نظری که ما در آن شرایط داشتیم، بالای 90 درصد بود. البته من قبل از ریاست جمهوری احمدی‎نژاد نیز به صورت چراغ خاموش در هر جای ایران مسائل کشور را رصد می‎کردم. چون واقعا احساس خطر می‎کردم. چرا که وضعیت جوانان به عنوان سرمایه‎های کشور برای من که عمری را در کارهای فرهنگی و اجتماعی صرف کرده‎ام خوشایند نبود و این مسائلی است که شاید یک سیاستمدار به آن توجه نکرده و به راحتی از آن عبور کند. اکثر جوان‌ها چه در شهر و روستا آینده خود را در ایران جستجو نمی‌کردند که این برای کشور فاحعه‌بار است.

باشگاه خبرنگاران: ترجیح شما بین احمدی‌نژاد و هاشمی چرا احمدی‌نژاد بود؟

کلهر: ترجیح من قطعا احمدی‌نژاد بود! در جاییکه پای منافع ملی مطرح است نه رفاقت ارزش دارد نه خویشاوندی؛ زیرا تاریخ، محکمه‌ بسیار سخت و بی‌رحمی است. من فکر می‌کنم آن کسانی که در زمان خود خائن تشخیص داده می‌شوند، بسیار خوش شانس‌تر از آن‏‎هایی هستند که بعدها تلقی شوند. زیرا یا از خود دفاع می‌کنند و یا آنقدر گل درشت هستند که هیچ گاه از انظار پنهان نمی‎مانند. من در مناظره‎ام با مرعشی هم گفتم هرگز از جایگاهی که دارم پایین‌تر نمی‌آیم؛ چون سیاست دو پله پایین‌‎تر از فرهنگ است. من عمرم را در فرهنگ تلف کردم تا بتوانم گره‌ای از مشکلات مردم باز کنم.

در سال 84 دو دیدگاه داشتم که بارها گفتم؛ اول آنکه به نظرم می‌آمد آمدن هاشمی یک واپس‌گرایی است، اگر انقلاب معتقد است که پویا است یک آدمی در 52 سالگی آمده 8 سال رئیس جمهور بوده و 16 سال بعد دوباره همین آدم می‌خواهد برگردد؛ یعنی واقعا نشان می‌دهد نظام نتوانسته فرد دیگری را برای به دست گرفتن امور اجرایی تربیت کند؟ اگر شما بگویید این یک مورد استثنا است، قبول می‎کنم، اما این نشان می‎دهد که ما در سال‎های قبل بد عمل کردیم و حالا دوباره می‎خواهیم چند صفحه را خط بزنیم و با یک پیرمرد سر خط برگردیم. آنهم پیرمردی که در زمان ریاست جمهوی خود میان‎سال بوده و لااقل کمی قدرت جسمی و توانایی داشته است. حالا بعد از 16 سال، برگشتن او کمدی می‌شود و این مسأله‌ای بود که من به خاطرش از کاندیداتوری احمدی‎نژاد دفاع کردم. این موضوع راجع به خود احمدی‌نژاد هم صدق می‎کند. زمانی که بهشتی شهید شد گفتند دشمن در چه فکریه ایران پر از بهشتیه! حالا نمی‌خواهید بهشتی‎های ایران را ببینید؟ 

باشگاه خبرنگاران:  آیا برای حمایتتان از احمدی‎نژاد شرطی هم داشتید؟

کلهر: شرط من برای احمدی‌نژاد این بود که نباید وابسته به هیچ حزب و جریانی باشد. لذا او از آبادگران بیرون آمد. گفتم نباید وامدار هیچ کسی باشی چون مملکت بیش از اینکه به چپ و راست و اصلاح‌طلب احتیاج داشته باشد نیازمند افراد آبادگر به معنای واقعی است و سیستم باید اصلاح شود. همه ساخت و سازهای دولت نهم و دهم نیز براساس یکسری مطالعات جدی بود و به نظر من هیچ دولتی تا دوره‌ احمدی‌نژاد انقدر آبادانی برای کشور نداشت. 

باشگاه خبرنگاران: حتی دولت سازندگی؟

 کلهر: بله؛ ما قبل از دولت احمدی‎نژاد وارد کننده کلینکر و سیمان بودیم، روزی که احمدی‎نژاد رفت آمار تولید سیمان ما به 80 میلیون تن رسیده بود. یعنی از زمان رضاخان که اولین کارخانه سیمان به کشور آمد شما 32 میلیون تن تولید سیمان داشتید، اما در دولت نهم و دهم تولید سیمان در کشور به بیش از دو برابر رسید. این آمار در مورد افزایش مساحت فضاهای ورزشی هم مشهود است. این مسأله را نمی‎توان انکار کرد که فاصله طبقانی در این هشت سال به کمترین فاصله خود رسید.


وکیل مجلس باید در قدوقواره ایران امروز باشد/ سیاست داعشی برای حذف رقیب منطقی نیست/ با چادر مشکی مخالفم/ روحانی بهترین گزینه برای مذاکرات بود/ مشایی دیگر در سیاست دخالت نمی‎کند/ احمدی‎نژاد یک دولت است

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه دولت احمدی‎نژاد به لحاظ درآمدی ثروتمند بود، به نظر شما این پول چگونه باید مدیریت می‌شد تا اتفاقات بهتری در جامعه بیفتد؟

 کلهر: باید توجه داشت که این اما و اگرها می‎تواند در هر دولتی بررسی شود، ما این را می‎توانیم در دولت آقای هاشمی، رجایی و حتی هویدا نیز بررسی کنیم! ما یک منطقی داریم که می‎گوید «الخیر فی‎ما وقع» یعنی با توجه به مهره‌هایی که در آن مقطع داشتیم بهترین‌ها اتفاق افتاده است. باید این فکر را که اگر ما بودیم نتیجه چیز بهتری رقم می‎خورد را کنار بگذاریم. چرا که از برآیند نیروها آنچه که اتفاق افتاده بهترین‌ است. به هرحال اگر قرار باشد به عملکرد احمدی‌نژاد نمره‌ای بدهم، خلاف ادعای خودش که معتقد است بیست می‌گیرد، نمره‌ مابین 15 تا 20 می‎دهم.

باشگاه خبرنگاران: بخشی از بدنه‌ سیاسی کشور معتقدند آنچه در دوره‌ احمدی‎نژاد اتفاق افتاد، فاجعه بود. حتی برخی در مصاحبه‌ خود گفته‌اند باید خون بدهیم تا تفکر احمدی‌نژاد برنگردد. توضیح شما چیست؟ 

کلهر: ایرادی ندارد، یک زمانی هم اصلاح‌طلب‌ها گفتند دلیل اینکه پیروز نمی‌شویم این است که شهید نداریم و خواستند در سال 88 شهیدسازی کنند.

باشگاه خبرنگاران: بازار داغ انتقادها در مورد دولت نهم و دهم را ناشی از چه می‎دانید؟

کلهر: می‌خواهند رقیبشان را با ریختن خون کنار بگذارند واقعا این چه مبارزه سیاسی است، این منطق داعش است که باید خون بریزند تا احمدی‌نژاد برنگردد این گروه سیاسی هر کسی و در هر پست و مقامی که هست منطقش داعش است. چرا که اگر حرف حساب دارند، طبق قانون مملکت نمی‎گوید. من به صراحت می‌گویم هرکسی که این حرف را می‌زند داعشی سیاسی است. این گروه برخلاف ادعایش نه به جمهوری معتقد است و نه به دموکراسی.

باشگاه خبرنگاران: فرق داعش سیاسی با کوتوله سیاسی چیست؟

کلهر: این‌ها با هم فرق دارند.

باشگاه خبرنگاران: آیا هنوز به اظهاراتتان درباره کوتوله‎های سیاسی معتقد هستید؟

کلهر: این مسائل در همه زمان‌ها حتی مدرس هم بوده است. اما مدیریت باید همیشه حواسش باشد به حاشیه نرود! رئیس جمهور، وزیر و هرکسی که نقش مدیریتی در جامعه دارد، باید به اولویت‎ها توجه کند. مجلس شورای اسلامی در زمانی که بحران اقتصادی گریبان آمریکا و اروپا را گرفته بود، کاملا اشتباه عمل کرد. دولت هم یک سری مسائل را به وجود آورد که آن هم اشتباه بود. در آن زمان ایران و غرب هر دو بیماری اقتصادی داشتند. اروپا بیماری‌اش این بود که تولیدش مشتری نداشت ما هم بیماریمان این بود که تولید نداشتیم؛ با این شرایط هر دو از یک نسخه استفاده کردیم.

آنها مدل ریاضت اقتصادی را برگزیدند و مجلس ما هم به احمدی‎نژاد فشار آورد تا بودجه عمرانی خود را پائین بیاورد. در صورتی که ما باید برعکس عمل می‎کردیم، وقتی آمریکا و اروپا مشتری نداشتند، ما باید به تولید می‌پرداختیم و آن را افزایش می‌دادیم. بزرگترین اشتباهمان هم ذخیره‌ ارزی بود. زیرا آن زمان هنوز اموال ما بلوکه نشده بود و این مسأله بزرگترین اختلاف من با مجلس بود. من می‌دانستم که نگه داشتن پول برای ما غلط است و آن زمان هر کشوری ذخیره ارزی نگه داشت در حقیقت به آمریکا خدمت کرد و باعث شد نرخ دلار دچار تنزل نشود.

وکیلی که در مجلس حضور دارد سرنوشت سیاست و اقتصاد کشور در دستش است و او غیر از نمایندگی شهر و روستایش با دنیا سر و کار دارد. شما بخواهید یا نخواهید کشور وارد عرصه‌ جدید شده و مجبورید شانه‌به‎شانه ابر قدرت‌ها پیش بروید. قدوقواره وکیل مجلس باید با ایران امروز سازگار باشد و باید متوجه باشد که اگر هواپیمای روسی هدف قرار می‎گیرد، از سه سناریو خارج نیست. پس اگر نماینده مجلس ما بگوید من به این چیزها کاری ندارم در قواره مجلس شورای اسلامی نیست.

باشگاه خبرنگاران: آیا احمدی‌نژاد قصد شرکت در انتخابات سال 96 را دارند؟ 

کلهر: خیر! هنوز برای پاسخ به این مسأله زود است چرا که هنوز زمان زیادی تا 1396 باقی است.

باشگاه خبرنگاران:
با همان استدلالی که برای آقای هاشمی داشتید؟

کلهر: بله، من به او توصیه می‌کنم که نیاید.


باشگاه خبرنگاران: پس در محفل‌هایی که در ولنجک و جنت آباد برگزار می‌شود، چه می‌گذرد؟

کلهر: احمدی‎نژاد و یک سری از مدرسین و علما که بعد از دولت نهم به آن‌ها پیوسته‌اند در حال آسیب شناسی عملکرد دولت نهم و دهم هستند و در کنار آن ارزشها و ضدارزشهائی که حضرت امام و مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان مطرح کرده‌اند را مورد مطالعه قرار می‌دهند تا برای مثال منظور از اقتصاد اسلامی، سیاست خارجی به روشنی درک شود. آن‌ها مشغول بازخوانی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری هستند.

باشگاه خبرنگاران:
یعنی تفکر انتخاباتی آنجا حاکم نیست؟

کلهر: خیر؛

باشگاه خبرنگاران: آیا فکر می‌کنید کشور توانسته مدل احمدی‌نژاد دومی را ارائه دهد؟

کلهر: حتما، مدل احمدی‌نژاد مدل موفقی است. زیرا با اهداف انقلاب اسلامی هم‌خوانی بیشتری دارد. معتقدم این بیداری اسلامی که انقلاب ما به‌وجود آورده، فراتر از کشورهای اسلامی است و حتی کشوری مانند روسیه هم تحت تاثیر این انقلاب است. مدل احمدی‌نژاد هم مدلی است که آنها پذیرفته‌اند. مشاوران سارکوزی بی‌دلیل نمی‌گویند که مدل لباس تو باید مانند مدل لباس احمدی نژاد باشد. اوباما هم وقتی در مناطق طوفان زده حاضر می‌شود، کت احمدی‌نژادی به تن دارد. اینها نشان می‌دهند که مدل احمدی نژاد آنقدر موفق بوده که دشمن ما این مدل را انتخاب می‌کند و جالب است بدانید بعد از آقای احمدی‌نژاد برخی روسای جمهور پروتکل‌های خود را کنار گذاشته‌اند و به‌راحتی در جمع مردم حاضر می‎شوند. پس این مدل در کشورهای غیراسلامی به روزتر و مترقی‌تر هست.
  
انقلاب اسلامی ایران موجی را روی کره زمین بوجود آورده و آن‌ها مدلی را  دیده‌اند و گلوبال پرزیدنت را مطرح کرده‌اند. گلوبال پرزیدنت به معنی مدل رئیس جمهور قرن 21‌ است که دیگر خود را ملزم به داشتن کراوات و گذاشتن قاشق در  سمت راست و دیگر پروتکل‌های تشریفاتی نمی‎بیند. پوتین کراوات خود را جلوی بوش باز می‌کند؛ یعنی آدابی که هرگز مطرح نبوده‌اند و این رفتارها متأثر از آقای احمدی نژاد هستند. اکنون انقلاب اسلامی پوست انداخته و این تمدن دارد به جایی می‌رسد که یا باید برای چند قرن بماند و یا برای همیشه باید برگردد. 


وکیل مجلس باید در قدوقواره ایران امروز باشد/ سیاست داعشی برای حذف رقیب منطقی نیست/ با چادر مشکی مخالفم/ روحانی بهترین گزینه برای مذاکرات بود/ مشایی دیگر در سیاست دخالت نمی‎کند/ احمدی‎نژاد یک دولت است

باشگاه خبرنگاران: ارزیابی شما از عملکرد دکتر روحانی چیست؟ 

کلهر: به نظر من تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی دولت فوق‌العاده است. من به دکتر آشنا تبریک می‌گویم زیرا کارهایشان شاهکار و قابل ستایش است. این دولت در زمینه روانشناسی اجتماعی ثابت کرد که نان و امید بسیار لذیذتر از نان و پنیر است این کار فوق العاده است. آنها نشان دادند که امید به وام خیلی لذت بخش‌تر از اعطای خود وام به مردم است. چرا که اگر خود وام را به مردم بدهید آنها گرفتار می‌شوند که بقیه پولش را از کجا بیاورد تا مثلا خانه بخرد، اما امید به وام بهتر است و در این دو سال خیلی خوب جواب داده است. 

باشگاه خبرنگاران:  چه نقدهایی را به دولت آقای روحانی وارد می‌دانید؟

کلهر: روحانی با کلیدش درِ روابط خارجی را چهار طاق باز کرده! که ظاهرا زیادی باز شده است، او با همان کلید می‌خواهد در اقتصاد را هم باز کند ولی نمی‌دانم کلید شکسته یا چه شده که این یکی دیگر باز نمی‌شود. اینها مسائل جدی هستند و شوخی بردار نیست. من معتقدم احمدی نژاد می‌خواست همه مردم را بالای خط فقر ببرد و این کار را در خیلی از سیاستهایش نشان داد و آمارهایش هم معلوم است اما روحانی می‌خواهد مردم را به خط رمق برساند. خط فقر در مسائل اقتصادی تعریف و شاخص دارد. ولی تعریف خط رمق مرز زندگی است گرچه این مدیریت ساده‌تر است و مانند دوران جنگ نیازها کاملا روشن می‌شود. در دوره جنگ به‌راحتی می‌توان مدیریت کرد چون انتظار دیگری وجود ندارد.

مردم در دوره‌ احمدی‎نژاد به نوعی وضع مالی و معیشتشان بهتر شد و حالا دولت یازدهم از اضافه سرریزهای دولت نهم و دهم استفاده می‌کند. همین امر است که باعث شده تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی روحانی را بسیار موفق‌ بدانم. شما نگاه کنید یک کالایی به‌دلیل عدم کیفیت در مقابل مشابه خارجی خود استوک شده و در انبار مانده است. تیم رسانه‎ای دولت یازدهم می‎آید و نام آن را کالای بادوام می‎گذارد و آن را جایگزین کالای بُنجُل می‎کند که نشان از هوشیاری و تدبیر دولت است. کالای بنجل یک بار منفی دارد، ولی با این جایگزینی می‌تواند کالاهایی را که کارخانه نتوانسته بفروشد را توزیع کند.
 
از سوی دیگر هم کمپینی با نام «خودرو نخرید» به‌وجود می‎آورند و 8 ماه مردم را هدایت می‎کنند. با این کار گوش کارخانه‌های تولید اتومبیل را می‌پیچاند و سر جایشان می‌نشاند تا حرف دولت را گوش کنند. از سوی دیگر با نام بسته اقتصادی کالای بنجل 32 میلیونی را بدون اینکه اتفاقی افتاده باشد با مبلغ بالای 40 میلیون به مردم می‌فروشد. این اقدام قطعا یک برنامه است که مدیریت می‌شود. من کاری ندارم چقدر شرافتمندانه هست یا نیست، ولی به هرحال کار موفقی است و می‌توانم به روحانی بابت تیمی که دارد تبریک بگویم.

من جایی دیدم که رفسنجانی گفته احمدی نژاد مردم را هار کرد که تعبیر زشتی بود، ولی منظورش این بود او توقعات مردم را بالا برد. خود این موضوع جای بحث دارد. زیرا در مدیریت اگر قرار است کیفیت زندگی ارتقا پیدا کند بهتر است ابتدا بسته فرهنگی به مردم ارائه شود که اگر روزی یارانه‌ای را به آن‌ها پرداخت کردی کارگر با پنج برابر شدن درآمدش شغلش را رها نکند و کارخانجات به دنبال جایگزین افغانی نباشند. 

باشگاه خبرنگاران: نظرتان راجع به مذاکراتی که در دولت یازدهم صورت گرفت چیست؟

شما می‌دانید که همه دولت‎ها اعم از دولت احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی و دولت یازدهم همگی در مذاکره با قدرت‌های جهانی اتفاق نظر داشتند و همگی خواهان حل مسئله هسته‌ای بودند. اما دولت دهم به دلیل اینکه تنها سه ماه از عمرش باقی مانده بود، ترجیح داد که وارد مذاکرات نشود. آقای روحانی هم به دلیل سابقه مذاکره بهترین گزینه در میان کاندیداهای سال 92 بود.

در دوره اصلاحات ما یک گام به عقب داشتیم که فرصت دو گام به جلوی دوره‌ احمدی نژاد را فراهم کرد. همان یک گام به عقب دوران اصلاحات باعث شد تا غربی‌ها بی‌آبرو شده و پلمپ‌ها شکسته شود. در هر صورت بعد از شکسته شدن پلمپ‎ها مذاکره لازم بود و بهترین گزینه که مورد وثوق مقام معظم رهبری بود همین تیم مذاکره کننده بود. شما اگر به خود مذاکره نسبت به تمام مذاکراتی که در طول تاریخ داشتیم نگاه کنید واقعا دشوارترین بود گرچه آن توفیق خلع ید از شرکت نفت انگلیس را ندارد، ولی این کار آنقدر بزرگ است من به عنوان یک ایرانی تشکر می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران: پس شما از توافق ایران و 1+5 حمایت می‌کنید؟ 

 کلهر: خیر، اینکه می‎گویم جای تقدیر دارد، به خاطر سنگینی کار است، لذا ابهامات هنوز سرجایش است. دولت یازدهم از این رو بهترین گزینه برای مذاکرات بود که هر دولت دیگری اگر در مذاکرات موفق نمی‎شد، جریان مخالف آن را متهم می‌کرد که شما به نتیجه گرفتن از مذاکرات معتقد نبودید. اکنون نیز ما یک برجام نداریم و با 6 تا 7 موضوع در حد برجام طرف حساب هستیم. زیرا در ذهن هرکدام از قدرت‎های 1+5 یک چیز می‌گذرد پس از این مرحله به بعد شرایط بسیار سخت‌تر از دوره‌ مذاکرات می‌شود یعنی تیم ناظر باید گام به گام مواظب تیم باشد تا در نقشه دیگران بازی نکند.

برجام را نباید یک برد تلقی کرد. چرا که ما زیر فشار مجبور به پذیرش یک دوره‌ی زمان‌بر شدیم و از حقوقمان صرف‌نظر کردیم تا فضا مجاب شود که اشکال کار از آنها است نه از طرف ما. کار هیات نظارت هم هنوز شکل نگرفته بسیار دشوارتر از آن گروهی است که مذاکرات را انجام دادند. به هرحال من پشتیبان این دولت هستم و همیشه هم باید اینطور باشد. چون وقتی کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود رئیس جمهور همه است. 

باشگاه خبرنگاران: یک جایی گفته بودید احمدی نژاد از مشایی فاصله گرفته، دلیل این فاصله چیست؟

کلهر: نمی‌دانم؛ ولی مشایی گفته دیگر در کار سیاست دخالت نمی‌کند.

 باشگاه خبرنگاران جوان: معتقدید آقای مشایی چقدر در تصمیمات احمدی نژاد تاثیر داشت؟

کلهر: در مورد چیزهایی که نمی‌دانم صحبت نمی‌کنم. رابطه‌ام هم با احمدی نژاد در مورد کشور، انقلاب اسلامی بود و می‌خواستم تجربیاتی که داشتم را در خدمت او بگذارم چرا که در رویکردهایش راجع به خدمت به کشور، اصلاح سیستم و حذف رشوه صد در صد هم‌نظر بودم و هنوز هم هستم. 

باشگاه خبرنگاران: نظرتان در مورد اتفاقات سال 88 چیست؟ 

کلهر: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند یازده میلیون رای نمی‌تواند تقلب باشد. کسانی  که سالها در این کشور مسئول بوده‌اند و و از انتخابات عبور کرده‌اند به این موضوع واقفند که امکان تقلب وجود نداشته است حداقل اخلاق سیاسی هم این بود که معترضین انتخابات جلوی دوربین بیایند و بگوئید که "ما بازی انگلیس، اسرائیل و آمریکا را خوردیم" درست است که ما اختلاف سیاسی داریم ولی بیایید و این موارد را شرافتمندانه مطرح کنید چون این حداقل انتظاری است که وجود دارد.

همه این افراد من را می‌شناسند چون با آنها کار کرده‌ام. من از اول انقلاب به توصیه‌ بزرگان در هیچ یک از جناح‎های سیاسی نبودم و هیچ‌وقت هم عضو حزب نبودم اینکه یک نفر شد اصلاح طلب و آن یکی اصولگرا دلیل نمی‌شود. من با رئیس دولت اصلاحات کم غذا نخورده‌ام و از کشور دیگری هم نیامده‌ام. ولی چیزی که می‌گویم این است که رهبران فتنه سال 88 آمریکا، انگلیس و اسرائیل بودند و اینها آسیستانهای بی‌جیره و مواجب آنها بودند، و باید قبول کنند که بازی خوردند. در آن مقطع یکی از نزدیک‌ترین افراد موسوی و یکی از کسانی که سه روز را در کهریزک و در شرایط بد گذرانده بود به دفترم آمد و  گفت من خودم به موسوی گفتم آقا تقلب نشده است.
 
 آنچه در سال 88 اتفاق افتاد یک بداخلاقی سیاسی سازماندهی شده بود و تنها کاری هم که توانست انجام دهد، تبدیل شیرینی 85 درصد مشارکت مردمی به تلخی بود. فتنه‌ 88 یک خودپسندی سیاسی بود که زمینه را برای نفوذ دشمن در خانه را مهیا کرد.
 
باشگاه خبرنگاران: دلیل حضور کمرنگ احمدی نژاد در زمینه‌های مختلف و سکوت رسانه‌ای‌اش چیست؟

کلهر: احمدی‎نژاد اکنون نباید وارد عرصه شود. چرا که حرف‌هایی که زده می‌شود مبنایی ندارد و مستند نیستند، اگر ادعاها مستند و سرفصل شود و عدد و رقم ارائه شود، حتما او پاسخ خواهد داد. اکنون احمدی‌نژاد 60درصد در بین مردم رای دارد و اگر چنین چیزی وجود نداشت آن جریان سیاسی داعشی هرگز نمی‌گفت که باید خون‌ بریزیم تا احمدی نژاد برنگردد. پس چنین زمینه‌ای وجود دارد و این گروه به جان رسیده‌اند که چنین حرف‌هایی را می‌زند.

باشگاه خبرنگاران: پیش از این یک سری مطالب به نقل از شما در مورد چادر مشکی منتشر شده بود، امروز چه نظری نسبت به این پوشش دارید؟

کلهر: من هنوز معتقدم چادر مشکی صورت زن را قاب می‌کند. ما هرگز چادر مشکی در ایران تولید نمی‌کردیم و تمام پارچه‌هایی که در یزد و  کاشان تولید می‌شد همگی تاریخ دارند. تاکنون یک تکه کوچک از چادر مشکی را در موزه‌‌های مردم‌شناسی‌مان ندیده‌ام. پارچه چادر مشکی را ناصرالدین شاه به کشور آورد. وی رنگ مشکی را هم برای لباس مردان (سرداری) و هم برای خانم‎ها به تقلید از لباس شبهایی که در اروپا دیده بود وارد کرد. لذا بحث من بر سر رنگ چادر است و با این پوشش مخالفتی ندارم.

پیش از این به‌خاطر این ماجرا به دادگاه رفتم و آنجا گفتم که من هرگز موضوع را فقهی و سیاسی نکرده‌ام اما در اسلام فلسفه حجاب به طور کامل گفته شده است و هزاران فقیه از کلینی گرفته تا علمای عصر حاضر در مورد حجاب نظر داده‌اند. من در دادگاه گفتم که در میان لباس زنان کرد و بلوچ و ... چادر با رنگ مشکی وجود ندارد. به قاضی گفتم زنان ما در طول تاریخ حجاب داشته‌اند، اما شما در لباس‎های زنان کرد و بلوچ و اصیل ایرانی چیزی به نام چادر مشکی نمی‎بینید. درست مانند پوششی که زنان افغانی و تونسی امروز بر سر دارند. چرا که زندگی آنها هنوز سنتی است. این پوشش هم به رنگ‌های شیری، آبی آسمانی، راه‌راه آبی و سفید ،خاکستری و سفید است.


وکیل مجلس باید در قدوقواره ایران امروز باشد/ سیاست داعشی برای حذف رقیب منطقی نیست/ با چادر مشکی مخالفم/ روحانی بهترین گزینه برای مذاکرات بود/ مشایی دیگر در سیاست دخالت نمی‎کند/ احمدی‎نژاد یک دولت است

باشگاه خبرنگاران: در مورد پناهندگی دخترتان در آلمان صحبت کنید؟

کلهر: دخترم را یک جریان سیاسی داخلی و یک خط از درون حاکمیت فریب داد و او را به خارج از کشور فرستاد، دخترم اواسط راه پشیمان شد. لذا من چیزی ندارم که بخواهم مخفی کنم و ادعای خروج او با اذن من هم یک دروغ و حقه بازی بود. از زمان خاتمی هر دختر 18 ساله‌ای با اجازه و بی‌اجازه پدر می‌تواند گذرنامه بگیرد. این چیزها جدید و مختص به دوره‌ احمدی نژاد نیست، نرگس هم از این طریق گذرنامه گرفته بود و من او را به خارج نفرستادم من اصلا در جریان این موضوع نبودم و وقتی فهمیدم که دیر شده بود. من در آن مقطع جدای از همسرم زندگی می‌کردم و خرج دانشگاه و پول توجیبی‌ دخترم را به حسابش واریز می‌کردم. خبر رفتن نرگس را هم روی سایت‎ها دیدم که به نظرم قرار بود با حمایت منافقین به لندن و بلغارستان برود تا فیلمش را به نمایش بگذارد. گویا آنها پیشنهادی به او می‌دهند که رد می‌کند و دیگر دنبالش نمی‌کنند.
 
باشگاه خبرنگاران: شما چقدر روی تفکر و طرز فکرشان موثر بودید؟ 

کلهر:  من افکارم را به کسی تلقین نمی‎کنم و به آزادی‌های تعریف شده معتقدم و انتخاب را در اختیار افراد می‎گذارم.

باشگاه خبرنگاران: اکنون نگاهتان نسبت به مهاجرت فرزندتان چیست؟ 

کلهر: من بعد از این موضوع چند مصاحبه از او دیدم که آخرینش هم فکر کنم در بی‌بی‌سی بود و در آنجا یک سری حرف‌های مثبتی راجع به اسلام گفت. از او پرسیدند اسلام مشکل دارد گفت خیر اگر اشکالی وجود دارد از مسلمانی ما است.

باشگاه خبرنگاران: با فرزندتان ارتباط دارید؟ 

کلهر: خیر، ولی می‌دانم که مونیخ است و تلویزیون می‌خواند. 

باشگاه خبرنگاران: به این فکر کردید که دخترتان ممکن است یک روز برگردد؟

کلهر: بله، این احتمال وجود دارد و هیچ اشکالی هم ندارد راه توبه همیشه باز است.

باشگاه خبرنگاران: شما واقعا از همسرتان سر بحث احمدی نژاد جدا شدید؟ 

کلهر: احمدی‌نژاد بهانه‌ای برای این قضیه بود، من هیچ‌وقت مسائل سیاسی را وارد زندگیم نمی‌کردم.

باشگاه خبرنگاران: در دوره‌ی احمدی نژاد هیچ وقت به موهایتان گیر ندادند؟

کلهر: شخص احمدی نژاد خیر چون رابطه‌ی هم‌فکری و هم‌نظری من با ایشان جبری نبود، شبی هم که قرار بود برای مناظره با مرعشی به تلویزیون بروم با احمدی نژاد تماس گرفتم و به او گفتم آرایشگاه نزدیک خانه ما تا ساعت 9:30 شب باز است و چون قرار است من به عنوان نماینده شما در این برنامه شرکت کنم و قصدم هم فقط همفکری و همراهی است، اگر فکر می‌کنید موهای من می‌تواند ضربه‌ای به جایگاه شما بزند، بروم کوتاه کنم که گفت خیر، برای چی؟ گفتم من آدم رهایی هستم و سالهاست که  پست و سیاست را کنار گذاشته‌‌ام و در گوشه‌ای از تاریخ و صدا و سیما به تحقیق مشغولم و هویتی هم که دارم کاملا با سیاست فاصله دارد، دوباره گفت خیر و من با همان موهای بلندم به استودیو رفتم . زمانی هم که سر میز نشسته بودم نامه‌ای را به دستم دادند چون به موهایتان کش بسته‌اید دوربین نمی‌تواند از پشت سر فیلمبرداری کند به همین‌خاطر کش را برداشتم و موهایم وز کرد گفتم به همین دلیل است که موهایم را می‌بندم.
 
در طول دولت نهم و اواسط دولت دهم هم که در نهاد حضور داشتم نمی‌خواهم بگویم اطرافیان کاری به موهایم نداشتند چون کسی را ندیدم که با من بی‌مسئله باشد ولی جرات نمی‌کردند بگویند موهایت را کوتاه کن ولی من می فهمیدم که خوششان نمی‌آید. در اوایل گروهی که بعدها غائله خاتون را راه انداخت بعد از پیروزی احمدی‌نژاد در 1384 این‌جا و آن‌جا می‌گفت چرا کلهر موهایش را کوتاه نمی‌کند؟ که من هم برایشان پیغام فرستادم " اگر این موها برای من آب نشد برای شما که نان شد!"

اگر احمدی نژاد می‌گفت من به لباس مردم کاری نداریم چیزی نبود که یک شبه به ذهنش برسد. در سال 1383 تحقیقی را دیدم که بسیار خوب بود ولی نمی‌دانم چرا آن را منتشر نکردند. این تحقیق در مورد دلایل بی‌حجابی و بدحجابی آن موقع بود و این موضوع را آسیب شناسی کرده بود و اگر آن تحقیق به کار گرفته می‌شد می‌توانست به معضل بدحجابی کمک کند. در آن تحقیق گفته شده بود که خیلی از بدحجابی‌ها به دلیل لج‌بازی با پدر، جفت‌یابی و .. است و اصلا ربطی به اسلام ندارد یعنی ما در جامعه با طیف‌های مختلف بدحجابی با علل مختلف روبرو بودیم که نباید یک دارو برای همه تجویز می‌شد.

شما می‌دانید اگر قرار باشد به همه بیمارهایی که تب دارند فقط استامینوفن داده شود ممکن است تب برخی پایین بیاید ولی نصفی از بیماران هم بمیرند. این موضوع یکی از بحث‌هایی است که دولت احمدی نژاد و به‌خصوص وزیر ارشاد اول فرصت داشت آن را بررسی کند و به اسلام و مردم هم خدمت کند که متاسفانه به زد و خوردهای بی‌ربط تبدیل شد و خیلی‌ها به جای کار فرهنگی، کار سرهنگی انجام دادند. 

ببینید برای تغییر در پوشش، رفتار و کردار باید از طریق تشویق به رغبت‌ها اقدام کرد نه از راه تشدید نفرت‌ها. اساسا مراحل امر به معروف و نهی از منکر که همه فقها و مراجع به آن تکیه کرده‌اند به‌دلیل حفظ وحدت و انسجام جامعه است نه تجزیه و ایجاد افتراق.

اکنون هم وضعیت حجاب بهتر از دوران احمدی‌نژاد نیست و بدتر هم شده است. آن موقع اگر در برخی تیپ‌ها فقط قسمت بالا اشکال داشت، حالا پائین تا بالای آن‌ها اشکال دارد و این وحشتناک است.

نمی‌دانم نوشته آن شخص که از انگلیس به ایران آمده را خوانده‌اید یا خیر؟ چون این مطلب و ترجمه آن به صورت گسترده در رسانه‌های مجازی منتشر شده عرض می‌کنم.  این شخص انگلیسی وقتی از شهرهای بزرگ و مناطق بالا شهر دیدن می‌کند، اعتراف می‌کند که ایران از بسیاری جهات پیشرفت کرده، اما فواحش زیاد دارد. بعیدهم به‌نظر می‌رسد که قصد اهانت داشته باشد. بلکه با نوعی پوشش چسبان بدن‌نما روبرو شده که در کشورهای اروپایی زنان خیابانی، آن هم در محل‌های بدنام به تن می‌کنند. اما متاسفانه این‌جا گروهی که نمی‌دانند و نمی‌فهمند تحت‌تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی از آن پوشش‌ها تقلید می‌کنند. بدبختانه انسان‌های متخصص‌ هم اصرار دارند که جهالت بیشتری از خود نشان دهند. ما واقعا نیازمند یک‌سری طبیب فرهنگی در جامعه هستیم. تغییر و تحول در رفتار، کردار و پندار، کار ساده‌ای نیست. بخصوص که دشمن از طرق مختلف تمام اقشار جامعه ما را هدف قرار داده است. 
 
باشگاه خبرنگاران: شما موافق طرح عفاف و حجاب هستید؟

کلهر: من با هیچ آزادی یله و رهایی موافق نیستم و آزادی بی حد و حصر را هم قبول ندارم، حالا می‌خواهد آزادی مطبوعات باشد یا لباس و آرایش. آزادی باید تعریف داشته باشد، اگر می‌بینید اتفاقی در جامعه می‌افتد و با شلاق و ... هم برطرف نمی‌شود باید برای شما علامت سوال ایجاد شود، کار فقه و اجتهاد همین است که وقتی تعزیری تاثیرندارد بگردد و ببند اشکال کار کجاست. کسانی هم که می‌خواهند یک شبه کار فرهنگی انجام دهند، همان‏‎هایی هستند که معمولا کار سرهنگی می‌کنند و جواب هم نمی‎گیرند.

باشگاه خبرنگاران: پس شما نقد جدی به کار گشت عفاف و حجاب داشتید؟

کلهر: خیر من کاری به گشت عفاف و حجاب نداشتم و در آن قضایا هم بیشتر حامی احمدی مقدم بودم و حتی مقاله « سردار تنها نیست» را نوشتم ولی گفتم اگر شما در 3 مورد از تذکرهایتان اشتباه کنید تمام زحماتتان از بین می‌رود. همان موقع هم به نیروی انتظامی گفتم که عرف در سعادت‌آباد و شوش متفاوت است و برای همه بیماری‌ها یک نوع نسخه تجویز نمی‌شود. ما باید برای بدحجابی‌ها دسته‌بندی داشته باشیم، همه‌ بدحجاب‏‎ها نوکر آمریکا و اسرائیل نیستند. همه عفاف را دوست دارند ممکن است فقط در حجاب شلخته باشند اگر آسیب‌شناسی شود دارو‌های آن‌ها مشخص می‌شود.

من معتقد بودم نیروی انتظامی می‌تواند کف حدود را مواظبت کند، اما سقف حدود برای حوزه علمیه قم و ارشاد و رادیو و تلویزیون است.آن دوره احمدی‎مقدم هر کاری دلش خواست انجام داد که بعضی جاها موفق بود و بعضی جاها مانند میدان هفت تیر مردم ریختند و پلیس مجبور به ترک صحنه شد. احمدی‌مقدم نه حرف احمدی‌نژاد را گوش می‌کرد و نه بنده که اصلا عددی نبوده و نیستم.

باشگاه خبرنگاران: به عنوان مشاور رسانه‎ای چقدر در تنظیم سخنرانی‌های احمدی‎نژاد دخیل بودید؟ 

کلهر: قبل از انتخابات در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کردیم و ایشان طبق رویکرد خودشان نقاط مطلوب را انتخاب می‌کردند. ولی بعد از ریاست جمهوری سخنرانی‌های داخلی برای خودش بود و در سخنرانی‌های خارجی چون طرف کشوری بود که من در موردش اطلاعات جمع می‌کردم و مخاطبش هم برایم آشنا و روشن بود نوت‌هایی را با هم کار می‌کردیم.

باشگاه خبرنگاران: بعد از انتخابات سال 88 احمدی‌نژاد یک سخنرانی انجام داد چقدر با آن صحبت‌ها موافق بودید؟

کلهر: من از جریان آن سخنرانی کاملا بی‌اطلاع بودم چون من را قال گذاشتند اگر اطلاع داشتم و گفته بودند که چنین راهپیمایی و سخنرانی وجود دارد قطعا با آن مخالفت می‌کردم زیرا هرگز موافق التهاب آفرینی در جامعه نیستم و معتقدم وقتی شما وارد عصر دموکراسی و جمهوری می‌شوید و چهارچوبی را می‌پذیرید نباید خارج از آن حرکت کنید. در سفر مشهد هم که احمدی نژاد "مشایی" را به عنوان معاون اول انتخاب کرد من حضور نداشتم و باز هم من را جا گذاشته بودند.

باشگاه خبرنگاران: لطفا برای تک‌کلمه‌های ما یک پاسخ کوتاه دهید.

محمود احمدی نژاد : ظرفیت فوق‌العاده برای انقلاب.

اسفندیار رحیم مشایی: معمولی‌تر از آنچه که در موردش گفته می‌شود.

مشاور رسانه‌ای: اگر الان به من بگویند می‌گویم حسام الدین آشنا.

پناهندگی: پناه بر خدا.

مهاجرت: مهاجرت چیز خوبی است به‌خصوص مهاجرت بسوی الله

طلاق: آن طور که قرآن می‌گوید شاید خیر هر دو در آن باشد.

برکناری: خیلی توفیق بزرگی است بهترین لحظه‌هایم مربوط به برکناری است. احمدی‌نژاد هم بعد از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش گفت بعد از این همه مسئولیت بالاخره توانستم بعد از ظهر پنجشنبه یک ساعت و نیم بخوابم.

سنگالیزه: موافق نیستم. با هر تصمیم شتابزده مخالفم.

سانسور: سانسور را مرحوم دهخدا گفته‌اند ممیزی، اساسا سانسور چیز دیگری است من قبلا گفته‌ام با ممیزی موافقم اما سانسور یعنی خالی کردن یک اثر هنری از نباید‌ها. سانسور برای کار موقت خوب است ولی به‌عنوان استراتژیک فاجعه آور است.

 چادر: پوششی خوب برای زن ولی با چادر مشکی خود خانم‌های ما به‌خصوص در فصل گرما موافق نیستند و چادر روشن و طرح‌دار و گلدار را مناسب‌‌تر می‌دانند.

هاشمی رفسنجانی: به هر صورت یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی است که امیدوارم تا آخرش همان خاطره خوب بماند.

فرزندان هاشمی رفسنجانی: نمی‌شناسمشان.

ثمره هاشمی: آقای ثمره هاشمی حکم معلمی قرآن برای احمدی نژاد را دارد و احمدی نژاد او را دوست دارد.

الهام: یک حقوقدان باهوش است. ولی برای سیاستمداری موفق نیست.

سینما: افسونگر قرن و شعر زمانه

موسیقی: مادر هنرها و هنر مادر

دکتر روحانی: انتخاب مناسب برای دولت یازدهم

شانزلیزه: خیلی تمیز خیلی کثیف

اصولگرایی: هر انسان باید اصول داشته باشد.

اصلاح‌طلب: هر انسان زنده‌ای باید اصلاح‌طلب باشد.

اعتدال: بهترین،خط اعتدال و صراط المستقیم است. اعتدال و عدالت اندیشه عدل هستند.

پوپولیسم: معمولا با خیلی چیزها اشتباه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: این روزها مشغول چه کاری هستید؟

کلهر: من مطالعه می‌کنم و بعضی اوقات به ثبت خاطراتم می‌پردازم، جریاناتی که تاثیرات انقلاب اسلامی است را مورد بررسی قرار می‌دهم و بعضی اوقات هم مشاوره دارم.

باشگاه خبرنگاران: مهم‌ترین کار رسانه‌ای که در سمت معاونت رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد انجام دادید، چه بود؟

کلهر: بهترین کار رسانه‌ای‌ام اطلاع‌رسانی خبر عزل خودم و سایر مشاورین بود که از درون قطار مشهد _ تهران به‌محض اینکه خبردار شدم به تمام رسانه‌ها اطلاع دادم که لحظات بسیار خوب و زیبایی بود. آخرین ماموریت!


از حضور شما در باشگاه خبرنگاران سپاسگزاریم

انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۲ دی ۱۳۹۴
درود بر رهبر فرزانه اتقلاب - مسكن مهر، سهام عدالت، يارانه و... از مهمترين كارهاي دكتر محمود احمدي نژاد بود كه انجام شد درود بر رئيس جمهور قديم خودمان كه هميشه در يادها مي ماني يار و دوستار دكتر احمدي نژاد كه اميركبير زمانه ما بودي هستي و خواهي بود. دلمان به شما تنگ شده تا در مقابل استكبار داخلي و خارجي مقتدرانه بايستي. الهم عجل لوليك الفرج . ومن الله التوفيق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ازاحمدی نزاد شناخت بهترداری وصادقانه بیان فرمودی متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
در مورد مسکن مهر آقای کلهر اشتباه میکند اتفاقا خدا پدرش رو بیامرزه چراکه من آدم میشناسم که الان تو مسکن مهر میشینه اگه مسکن مهر نبود الان باید چادر میزد حتی خونه اجاره هم نمیتونست بگیره همه کاراش خوب بود واقعا مثل فیلم های که از شهیدان نشون میدن انقلابی اصلی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
درود بر دکتر محمود احمدی نژاد محبوب آزادی خواهان ایران و جهان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
من خودم چادریم و به نظرم رنگ چادر به این دلیل مشکی انتخاب شده تا جذابیت خیلی کمتری برای افراد نامحرم داشته باشه.از طرف دیگه چادر گلدار هم بد نیست الان توی روستاها بسیاری از خانم ها چادر گلدار سر میکنن و حتی افراد مسن تر وقتی شهر هم میرن همون چادر گلدارشون سر میکنن.لذا بحث چادر مشکی یا گلدار سر کردن به عرف جامعه و زمان برمیگرده یه زمانی که چندان دور هم نیست خیلی از خانمها در تهران چادر گلدار و رنگی سر میکردن حالا از مد افتاده و چادر مشکی سر میکنن.مهم اصل حجابه که رعایت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
فتوشاپه
Germany
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
احمدي نژاد آدم بسيار خوبي است اما به درد رياست جمهوري نميخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
2تاکتیک احمدی نژاد خاطره ای بد شد برای شهر نشینان
1-سهمیه بندی و گران شدن بنزین
2 هدف مندی یارانه ها وگرانی ارز این 2بدترین یادگارهای احمدی
شخصا انتقادات فراوانی به دولت اصلاحات دارم ولی شیرین ترین دوران اقتصادی برای مردم بعد از انقلاب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
خسته نیاشید عرض میکنم به تیم دکتر روحانی و امیدوارم دور بعدی هم توفیقاتشون ادامه داشته باشه و کشور روز به روز منطقی تر از گذشته اداره بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
درود بر احمدی نژاد اتفاقا تنها رییس جمهوری بود که به فکر وضع معیشتی معلما بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
درود بر احمدی نژاد اون جلویی خیلی چیزارا میخواست بگیره حیف که نمیذاشتن همه کاراشا انجام بده . بعضی از دوستان ناشکرن که بد میگین نسبت بهش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
درود بر شیر مرد ایران احمدی نژاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
اقای محمود احمدی نژاد پاک دست ترین و شریف ترین و مردمی ترین فردیست که ما میشناسیم امیدوارم چشم بصیرت سایر هموطنان ساده اندیشم هم باز شود احمدی نژاد صداقت محض بود زنده باشی قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
زنده باد احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
درود بر شرافت آقای احمدی نژاد و همچنین آقای کلهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
من هم چادر رو دوست دارم و چادر را یک دژ مستحکم برای بانوی ایرانی و مسلمان می دانم ولی با این نکته که چادر سیاه صورت را قاب می کنید کاملا موافقم به نظرم بهتر رنگ هایی رو انتخاب کرد که کمتر جلب توجه کنند نه چادر گل گلی و این چیزا باید روش بیشتر فکر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
لطفا این منفی مثبت بالای نظرات رو درست کنید منفی میزنی ثبت نمیشه مثبت میزنی یه دفعه پنج تا میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
چشات ندیده حتماً منفی را زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
ولی نگفتی از این همه پولی که طی این 8 سال حیف و میل شد چند صد میلیارد سهم تو شد

نگو نخوردی که دروغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
منظورت از حیف میل کدوم ۱۲ میلیارد صندوق ذخیره فرهنگیان. است یا پاداشها فوق میلیاردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
اگر کسی تنها کتابی که وحی نیست ولی گفته های خود پیامبر است یعنی نحج الفصاحه را خوانده باشد حتما خوانده است که استفاده از رنگ مشکی در پوشش به ویژه برای زنان پسندیده نیست.
پوشش چادر هم در اساس پوشش اشراف شهر نهاوند بوده و تا زمان عمر در بین مسلمین سابقه نداشته است.

رنگ مشکی از نظر روانشناسی محرک شدید جنسی است و در دوران باستان زنان بیوه در کشورهای مختلف از این رنگ استفاده می کردند تا به مردان دیگر بگویند که نیازمند به همسر جدید هستند. در ایران باستان که تک همسری تا آخر عمر ارزش بوده رنگ عزاداری سپید بوده است اما در کشورهای دیگر خیر. متاسفانه این رنگ امروزه بد جا افتاده و به عنوان حجاب استفاده می شود که به هیچ وجه پسندیده نیست و بر خلاف فلسفه حجاب است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
احسنت دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
بنده دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسیم،تا به حال نشنیدم رنگ مشکی محرک جنسی باشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
شهید عبدالله محمودی
و تو ای خواهر دینی ام;چادر سیاهی که تو را احاطه کرده است از خون سرخ من کوبنده تر است
سردار شهید رحیم آنجفی
خواهرم;محجوب باش و باتقوا,که شمایید که دشمن را با چادر سیاهتان و تقوایتان میکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
رنگ سیاه محرک شدید جنسیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!والا ما برعکسشو شندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
من خود طرفدار احمدی نژاد ولی فکر نمی کنم از چادر مشکی بهتر حجابی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
دکتر محمود احمدی نژاد باتجربه بیشتر بیا تو وسیله امید واقعی محرومانی بهتر از یکی بود وامی نبود. . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
آقاي كلهر تاريخ را خراب نكنيد اگر بلد نيستيد بپرسيد چادر در تاريخ اسلام ريشه دارد .چه ربطي به ايران و ديگر كشورها دارد كه در دوره چه كسي باشد يا نباشد ..يعني زنان ائمه چادر سر نمي كردن؟ پس چادر مشكي حضرت زهرا (س) نماد كدام حجاب بود ..البته دستور دين پوشش درست است كه ائمه بهترين را در چادر ي ديدن كه هيچ گونه آريش و انگشت نما شدن را نمي دهد.البته حتما حجاب با چادر نيست ولي بهترين حجاب چادر است و بهترين چادر در انظار عمومي چادر مشكي است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
موفق باشید یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
شما اگه طبیب بودی واسه زندگی خود مشاور خوبی بودی.جناب آقای مشاور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
ممنون از اقای کلهر و شما ما واقعا اقای احمدی نژاد وامثال ایشون را دوست داریم چون ایران را دوست دارن حتی اگر اشتباهی هم داشتند سهوی بوده نه عمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
ایشون بهیچوجه در مورد حجاب صاحب نظر نیست . اینم مث هر آدم معمولیی نظرات صواب و ناصواب داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
ایشان با چادر مخالفتی ندارند باتوجه به اینکه در زمان هخامنشی پپوشش زنان خانواده دار چادر بوده ایشان رنگ چادر مشکی را میگوییند که با فلسفه ی حجاب ساز گاری نداشته صورت زن را نمایان میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
تنها چيز كه مانند صندوقه براي جواهرات است چادر مشكي براي زن است
كه آنها را از مردان هرزه مصون مي كند
ولي چادر سفيد و گل دار جلب توج مي كند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
ایشان با چادر مخالفتی ندارند باتوجه به اینکه در زمان هخامنشی پپوشش زنان خانواده دار چادر بوده ایشان رنگ چادر مشکی را میگوییند که با فلسفه ی حجاب ساز گاری نداشته صورت زن را نمایان میکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
نام احمدی نژاد یاد آور تنشها و بحرانهای وحشتناک داخلی و خارجیست، پناه میبرم به خدا ........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
ما هم پناه می بریم خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
از اظهار نظر ایشان در باره دژ مستحکم چادر متاسفم و ایشان را بعنوان مسول در نظام اسلامی قبول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
محمود بیا، ای فریاد رس فقیران بیا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
مرد نيک روزگار احمدي نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
سعديا مرد نكونام نميرد هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
شما نگران چادریا نباش خودشون میدونن چطور لباس بپوشن که گرمشون نشه درضمن لباسای محلیو بالباسای توی شهر های بزرگ که همه جور قشری داره یکی نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
از آقای کلهر متشکریم توانست با شهامت واقعیات را عنوان کنند دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری بود با مردم بود ودغدغه مردم را داشت وهیچ وقت از منافع ملی در مقابل دشمنان کوتا نمی آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
ما مردم هم به هشت سال دوره آقای احمدی نژاد عزیز و بزرگوار نمره بیست می دهیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
ما امتیاز مثبت دادیم به دعای تعجیل فرج٬منفی ثبت شد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
چقد ازش خوشم اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
چقد ازش خوشم اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
محمود دوست داریم.
منتظریم بیایی
Iran (Islamic Republic of)
EHSAN
۱۵:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
سلام آقا محمود شما قبلا چیکار کرده که الان بیاد انجام بده و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
همین دیگه ما فقط چادر گل گلی و طرح دار تو خیابونا کم داشتیم.مگه خانم های چادری اطلاعی از گرمی چادر تو تابستون نداشتن که تازه شاکی شدن واین آقا از حرف دلشون خبر داره؟من خودم یه خانم چادری ام ،اگر کسی چیزیو قبول داشته باشه باهمه ی سختیاش کنار میاد نه این که به شکل مسخره ای توجیهش کنه.این آقا اولش میگه باچادر مخالفه بعد میگه خانما مشتاقن چادر گلدار توخیابونا بپوشن؟!
تودوره ی ناصرالدین شاه چادر مرسوم شد تا حجاب خانم ها بیرون منزل کامل باشه چون در اون دوره لباس خانم ها پیراهن تازیر زانوبود.اقوام محلی هم چادر در لباساشون نیست چون اولا لباسلشون بلنده و کامل ثانیا با این همه کار بیرون از خونه چادر براشون دست و پاگیر بوده.اگه چادر از لباسای ایرانی نیست از کجا وارد لباس ما شده؟حتما از انگلستان وژاپن که پارچه ی چادر تولید می کنن؟!
Iran (Islamic Republic of)
اولیا
۱۰:۴۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
ایشون کجا گفته چادر رو قبول ندارم؟!!! بنده خدا چادر مشکی رو قبول نداره و اینم حرف درستیه. در مقام ارشاد نمیشه گفت همه باید چادر مشکی سر کنن. الحمدلله دیدگاهشون با دیدگاه مقام معظم رهبری که فرمودند چادر حجاب برتره، همخوانی داره. این کلی ارزش داره. کمی از تعصبتین کم کنید. قرار نیست همه مثل شما به خودشون سخت بگیرن. به نظر میرسه تعتدال بد نباشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
خواهر عزیز بنده خانمم اگه یه تار موش بیرون باشه ناراحت می شم واتفاقاً چادر مشکی راهم دوست دارم ولی خداییش ملاک حجاب کامل است نه رنگ مشکی البته بنده شنیدم کراهت هم داره ولی کاملترش اینه که هر انسانی مکلف است حجاب کامل داشته باشه حالا چادر مشکی وگلدار عرف جامعه تعیین کننده است نه من وشما ی صرف
خدایا شکر از فهم بالای مردم ایران زمین عزیز که اینگونه در مورد همه چیز بهترینش را انتخاب می کنند وحساس به موضوع هستند
در خصوص احمدی نژاد وروحانی هم فکر می کنم تا حدود زیادی آقای کلهر واقعیتها را گگفته آقای احمدی نژاد بزرگ مردی دوست داشتنی بود آقای روحانی هم اگه بتونه برای مردم کار کنه خوبه انشاءا... همه باهم باشیم نه برهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
درود بر شرافت آقای کلهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
زنده باد احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
باریک الله کلهر،شهامت گفتن حقایقی هر چند ناچیز را داشت
آخرین اخبار